فینال جام حذفی انگلیس/منچسترسیتی – واتفورد؛ پادشاهی سیتیزن ها یا ارتش زرد

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: ورزشی
  • شناسه مطلب: 61686

امشب فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ فوتبال انگلیس با برگزاری دیدار فینال جام حذفی که از ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه ومبلی آغاز خواهد شد، به پایان خواهد رسید، اما فصل برای انگلیسی‌ها تمام نمی‌شود چراکه دو فینال اروپایی تمام انگلیسی پیش رو داریم.

منچسترسیتی؛ سه‌گانه‌ای برای قدرتنمایی در جزیره وقتی آن‌قدر تیم خوبی داری که رقیب ۹۷ امتیازی‌اش را در لیگ برتر از میدان به در می‌کند، شایسته این هستی که تو را پادشاه فوتبال انگلیس بنامند.

سیتی اگرچه در رقابت‌های اروپایی باز هم ناکام بود، اما با نتایجی که این فصل در انگلیس گرفته شرایط را برای همه سخت کرده و کسی نمی‌تواند با اطمینان از اینکه تیمش مدعی قهرمانی فصل بعد خواهد بود، صحبت کند.

سیتیزن‌ها راه پیروز شدن در انگلیس را خوب پیدا کرده‌اند و با ادامه دادن مسیرشان در همین جاده، بزرگتر و بزرگتر می‌شوند. تمجید از تیم پپ گواردیولا را کنار بگذاریم و به فینال جام حذفی بپردازیم؛ جایی که با حریفی روبه‌رو خواهند شد که مدت‌هاست رنگ پیروزی برابر سیتیزن‌ها را ندیده. ۱۰ بازی آخر را سیتی برده و گواردیولا حتی یک امتیاز هم برابر واتفورد از دست نداده است.

نمی‌توان تصور یا پیش‌بینی کرد که سیتی این جام را از دست خواهد داد و به احتمال زیاد باید منتظر اولین سه‌گانه انگلیسی تاریخ باشیم. پپ و شاگردانش دوست ندارند شاهد یک شگفتی باشند.

واتفورد؛ عذرخواهی سخت‌ترین کار است

زمانی باشگاه واتفورد برای مردم عادی و حتی غیرفوتبالی هم باشگاهی هیجان‌انگیز بود. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ سِر التون جان، مالک و رئیس این باشگاه بود؛ کسی که مردم در سرتاسر دنیا سال‌هاست با آهنگ‌هایش خاطرات زیادی دارند.

باشگاهی که اگرچه در انگلیس کم‌افتخار است، اما همیشه باشگاه جذابی بوده.

التون جان تلاش زیادی کرد تیم معمولی‌اش را در انگلیس تبدیل به تیمی قدرتمند کند، اما موفق نشد و حالا باید فقط به‌عنوان یک هوادار در فاینل جام حذفی انگلیس کنار تیم محبوبش باشد. ارتش زرد به نزدیک‌ترین فاصله با جام رسیده و جایی قرار گرفته که فقط یک مرتبه در تاریخ در آن حضور داشته.

حتی اگر آمار هم بگوید شانس بسیار بسیار کمی برای بردن آماده‌ترین تیم این روز‌های انگلیس دارند تا آخرین توان برای بالا بردن جام تلاش خواهند کرد. برای وصف حال بازیکنان واتفورد و ژاوی گارسیا می‌توان از یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های التون جان یعنی «Sorry Seems to Be the Hardest Word» الهام گرفت.

اگر قهرمان نشوند قطعاً عذرخواهی سخت‌ترین کار خواهد بود و دشوار است چنین کلمه‌ای را به زبان بیاورند.
آخرین جدال

۳ بر یک؛ نتیجه‌ای بود که به سود منچسترسیتی در آخرین رویارویی برابر واتفورد ثبت شد. استرلینگ در آن دیدار هت‌تریک کرد و تنها گل واتفورد را هم دولوفئو زد.

آمار بازی

سیتیزن‌ها در جام حذفی انگلیس ۵ مرتبه قهرمان شده‌اند. آخرین حضورشان در فاینل ۶ سال قبل بود که با شکست برابر ویگان نایب‌قهرمان شدند و آخرین قهرمانی‌شان سال ۲۰۱۱ یعنی ۸ سال قبل با برتری برابر استوک‌سیتی به دست آمد. این یازدهمین حضور سیتی در فینال است.

تنها یک مرتبه واتفورد موفق شده جواز حضور در فاینل جام حذفی انگلیس را به دست بیاورد که آن فاینل را در سال ۱۹۸۴ به اورتون واگذار کرد. ۳۵ سال دومین انتظار طولانی برای فاینلست شدن بعد ۵۲ سال انتظارِ چلسی است.

منچسترسیتی در صورت قهرمانی در جام حذفی نخستین تیم در تاریخ خواهد بود که سه‌گانه انگلیس را به خودش اختصاص می‌دهد.

سیتیزن‌ها می‌خواهند چهارمین تیمی باشند که در یک فصل هر دو قهرمانی حذفی فصل را به دست می‌آورند. پیش از آن‌ها آرسنال، لیورپول و چلسی به این افتخار رسیده‌اند.

سیتی نهمین تیم پس از آرسنال، چلسی، اورتون، لیورپول، منچستریونایتد، میدلزبورو، شفیلدونزدی و تاتنهام است که در یک فصل فاینلست هر دو تورنمنت حذفی می‌شود.

هیچ تیمی از نیمه پایینی جدول لیگ، قهرمانی جام حذفی را به دست نیاورده است. واتفورد این فصل یازدهم شد. استون‌ویلا پایین‌ترین جایگاه را بین قهرمان‌ها داشت و در حالی که سال ۱۹۵۷ دهم شده بود به قهرمانی دست پیدا کرد.

تمامی ۱۰ بازی آخر منچسترسیتی و واتفورد به سود آبی‌آسمانی‌ها به پایان رسیده و زرد‌ها ۳۲ گل هم در این دیدار‌ها دریافت کرده‌اند. مجموعاً ۱۵ بازی است که واتفورد موفق به شکست سیتی نشده.

سیتی و واتفورد ۴ مرتبه در جام حذفی به مصاف هم رفته‌اند که در ۳ بازی آخر سیتی پیروز شده است. آخرین رویارویی این دو تیم در جام حذفی به ۵ سال قبل برمی‌گردد که سیتیزن‌ها ۴-۲ برنده شدند. نکته جالب اینکه داور آن دیدار هم کوین فرِند بود.

شاگردان گواردیولا این فصل ریکارد بی‌نظیر ۱۶۱ گل زده در تمامی رقابت‌ها را ثبت کرده‌اند. ۲۰ گل آن‌ها در ۵ بازی جام حذفی به ثمر رسیده که بهترین آمار پس از ۷ سال است.

واتفورد لیگ برتر انگلیس را با ۳ باخت متوالی به پایان رساند. ارتش زرد از ۱۱ بازی آخرش ۷ بازی را باخته است.

آخرین شکست سیتی در رقابت‌های داخلی به ماه ژانویه برمی‌گردد. شاگردان پپ در ۱۴ بازی آخرشان در لیگ برتر پیروز شدند.

پس از ۱۱ سال، فاینل جام حذفی بین ۲ مربی با یک ملیت برگزار می‌شود پیش از گواردیولا و گارسیای اسپانیایی، فاینل ۲۰۰۸ بین دِیو جونز و هری ردنپ برگزار شد. آخرین مرتبه‌ای که ۲ مربی از یک کشور خارجی در فاینل برابر هم قرار گرفتند فینال ۲۰۰۱ بود که بین آرسن ونگر و ژرار هولیه برگزار شد.

چه گواردیولا با سیتی و چه گارسیا با واتفورد قهرمان شوند سومین مربی اسپانیایی قهرمان جام حذفی خواهند بود. رافائل بنیتس و روبرتو مارتینس با لیورپول و ویگان پیش از آن‌ها قهرمان شده‌اند.

گواردیولا برابر ۵ تیم رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی دارد. واتفورد، مالاگا، هانوفر، وردربرمن و وستهم.

سرخیو آگوئرو در تمامی رقابت‌ها ۳۲ گل زده است. بهترین آمار او به فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ با ۳۳ گل برمی‌گردد. همچنین این مهاجم آرجانتینی تابه‌حال ۱۰ گل به واتفورد زده است.

جرارد دولوفئو بازیکن سابق بارسلونا با ۱۲ گل بهترین گلزن ارتش زرد در تمامی رقابت‌هاست که ۹ گل از ۱۲ گل خودش را در ۱۳ بازی آخر به ثمر رسانده.

از شروع فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ به بعد سرخیو آگوئرو ۱۸ مرتبه در جام حذفی گل زده که بهترین آمار این رقابت‌ها در این بازه زمانی است.

مصدومان و محرومان

فقط کلودیو براوو در اردوی منچسترسیتی مصدوم است و حتی اگر مصدوم نبود انتخاب اول گواردیولا برای دروازه تیمش ادرسون بود. دومینگوس کینا، تنها مصدوم واتفورد است که به فاینل جام حذفی نخواهد رسید.

خوزه هولباس یونانی به‌دلیل اخراج در آخرین بازی لیگ برتری واتفورد از فاینل محروم شده بود، اما کارت قرمز او بخشیده شد و در دسترسِ خاوی گارسیاست.

ترکیب احتمالی دو تیم

منچسترسیتی: ادرسون، واکر، کمپانی، لاپورت، زینچنکو، داوید سیلوا، گوندوغان، دبروین، برناردو سیلوا، استرلینگ و آگوئرو

واتفورد: گومس، فمنیا، کاباساله، کتکارت، ماسینا، دوکوره، کاپوئه، پریرا، هیوز، دولوفئو و دینی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟