فیلیپین کارگر به کویت نمی فرستد

  • انتشار: ۹ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللدسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 40467

به گزارش خبرگزاری اطلس، رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین اعلام کرد، منع موقت اعزام کارگران فیلیپینی به کویت دائمی شد. مساله‌ای که میزان اختلاف دیپلماتیک درباره شیوه برخورد با کارگران خارجی در کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس را افزایش می‌دهد.

دوترته در ماه فوریه پس از کشته شدن کارگر زن فیلیپینی که جسدش در سردخانه پیدا شد، سفر کارگران کشورش به کویت را ممنوع کرد. این بحران زمانی عمیق‌تر شد که به دنبال فیلم‌های منتشر شده از کارمندان سفارت فیلیپین در کویت که در حال کمک به کارگران جهت فرار از منازل کارفرمایان خود بودند، هفته گذشته مقامات این کشور به سفیر فیلیپین دستور دادند به کشورش بازگردد، زیرا آن‌ها معتقدند رفتار کارمندان سفارت فیلیپین بد بوده است.

به دنبال این ماجرا، دو کشور برای دستیابی به توافق بر سر کارگران زن وارد مذاکره شدند و مقامات فیلیپینی اعلام کردند، ممکن است این توافق منجر به رفع ممنوعیت شود، اما تشدید تنش اخیر دستیابی به این توافق را با تردید مواجه کرد تا جایی که دوترته به روزنامه‌نگاران گفت: منع اعزام کارگران دائمی خواهد ماند و استخدام به ویژه خدمتکاران زن در منازل اجرایی نخواهد شد.

براساس آمار وزارت خارجه فیلیپین حدود ۲۶۲ هزار فیلیپینی در کویت کار می‌کنند که حدود ۶۰ درصد از آن‌ها خدمتکاران زن در منزل هستند.

فیلیپین هفته گذشته بابت فیلم‌های مذکور غذرخواهی کرد، اما مقامات کویت اعلام کردند که سفیر فیلیپین را اخراج و سفیر خود را از این کشور فراخواهند خواند.

دوترته وضعیت کویت را فاجعه‌بار خوانده و تاکید کرد، خدمتکاران زن فیلیپینی که با آن‌ها بدرفتاری شده را بازخواهد گرداند و از خدمتکاران راغب به ماندن در کویت خواست به کشورشان بازگردند.

وی افزود، به دنبال انتقام‌گیری از کویت نیست و از این کشور بدش نمی‌آید، اما اگر ملت فیلیپین باری بر دوش یکدیگر و دولت‌هایی هستند که باید از آن‌ها حمایت کرده و حقوقشان را حفظ کنند، دولت فیلیپین آنچه لازم باشد را در چنین مواردی انجام خواهد داد. این در حالی است که حدود ۱۰ میلیون فیلیپینی در خارج کار می‌کنند و سالانه میلیارد‌ها دلار ارز وارد اقتصادکشورشان می‌کنند.

دوترته با اشاره به بهبود روابط با چین اعلام کرد، کارگرانی که از کویت بازگردند می‌توانند در مدارس چین به عنوان دبیر مشغول شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟