فیلتر جارو برقی و دانستنی های آن!

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78623

فیلتر جارو برقی نیز همانند بسیاری از قطعات دستگاه های برقی دیگر برای کار و دوام بهتر نیاز به نگهداری فنی مناسب دارد. اگر از جمله افرادی هستید که مجبورید به طور متوسط یک مرتبه در روز جارو برقی خود را روشن کرده خانه را تمیز کنید بیش از دیگران باید در نگهداری این وسیله برقی وقت بگذارید.

فیلتر جارو برقی

فیلتر جارو برقی یکی از مهمترین بخش های داخلی یک جارو می باشد که نقش همی در میزان قدرت مکش و عملکرد دستگاه ایفا می کند. در ساختار انواع فیلترهای موجود ماده ای فشرده معمولا اسفنجی شکل به کار رفته که می تواند ذرات ریز موجود در هوا، ذراتی به اندازه حتی یک دهم میکرون، را به خود جذب کند.

فیلتر جارو برقی

نقش فیلتر در جارو برقی

فیلتر جارو برقی دارای یک فیلتر هوا می باشد. موقعی که جارو را روشن کرده شروع به تمیز کردن قسمت های مختلف کاه می کنید، شاید کمتر به این نکته توجه کرده باشید که فیلتر هوا در همان نقشی را بازی می کند که موهای ریز داخل بینی در بدن ایفا می کند.

فیلتر هوا به عنوان بخش مهمی از فیلتر جاروبرقی نقش تمیز کردن هوایی را دارد که پس از جارو کردن به فضا وارد می شود. زمانی که موتور جارو برقی روشن می گردد، هوا بسته به قدرت موتور به داخل مکیده می شود و در این مسیر زباله های معمولا در اندازه های نه چندان بزرگ را با خود به داخل می کشاند. در این فرایند، اغلب در هوای مکیده شده ذرات گرد و غبار نیز به داخل کشیده می شود. این هوا پس از اتمام کار از موتور خارج و وارد فضای اتاق می گردد پس لازم است که تمیز باشد. این هوا پس از خروج از کیسه و قبل از رسیدن به موتور جارو برقی از لایه های اسفنجی فشرده که فیلتر نام دارد عبور می کند. فیلتر هوا را قبل از خروج پاک می کند.

فیلتر را به طور منظم تمیز کنید

همان طور که گفته شد فیلتر با استفاده از فیلتر هوا نقش مهم در تمیز کردن هوای خروجی از جارو برقی ایفا می کند و اگر روند مکش و خروج هوا به خوبی صورت گیرد، جارو برقی مدت زمان بیشتری با قدرت مناسب کار خواهد کرد. چون ذرات گرد و غبار توسط آن جذب می شود، بعد از مدتی بدنه فیلتر کثیف می گردد. در این هنگام باید فیلتر را تمیز یا تعویض کنید. نشانه روشن دال بر لزوم تیمز یا تعویض نمودن فیلتر کاهش قدرت مکش دستگاه می باشد. بسته به میزان استفاده از جارو، دفعات تمیز کردن فیلتر آن نیز فرق می کند اما معمولا بهتر است بعد از هر ۳ یا ۴ بار استفاده از جارو برقی فیلترش تمیز گردد.

عمر فیلتر

طبق نظر کارشناسان امر، حتی اگر به طور منظم فیلتر جارو برقی خود را تمیز کنید، باز هم این قطعه مهم داخلی دارای عمر مشخصی می باشد و بعد از مدتی باید تعویض گردد. فیلترهای امروزی معمولا عمری بین ۶ تا ۱۲ ماه دارند که به طور معمول برای ۱۰۰۰ ساعت استفاده مناسب می باشند. معمولا اگر در روز یک مرتبه از جارو استفاده کنید، بعد از یک سال باید فیلترش را تعویض نمایید. اگر می خواهید عمری طولانی تر داشته باشد سعی کنید در طول روز یک بار و آن هم به مدت پانزده دقیقه از جاروی خود استفاده کنید.

فیلتر هپا، ضد آلرژی

فیلترها انواع مختلفی دارند و همان طور که گفته شد ذرات بسیار ریز گرد و غبار موجود در هوا که توسط جارو برقی به داخل مکیده می شود روی بدنه فیلتر نشست می کند و از پخش آن در فضای  اتاق جلوگیری می گردد. این گرد و غبارها ممکن است آلرژی زا باشند.

فیلترهای هپا به عنوان نسل جدیدی از فیلتر جارو برقی ضد آلرژی مطابق استانداردهای روز دنیا و تکنولوژی نانو ساخته شده است که در برندهای اروپایی نصب می شوند. فیلترهای هپا از ۶ تا ۱ سال عمر دارند. این فیلترها نباید خیس شوند چون رطوبت خاصیت آنرا از بین می برد.

روش شستن فیلتر

شستن فیلتر برای افزایش طول عمر دستگاه ضروری به نظر می رسد. برای اینکه توان دستگاه زیاد شود و با قدرت مکندگی بالا کار کند لازم است که هرچند وقت یک بار تمام قطعات داخلی و خارجی آن را تمیز کنید. هنگام پاک کردن دستگاه کیسه استفاده شده را دور بیندازید اما فیلتر را بشویید: برای شستن فیلتر قبل از هرچیز دستور العمل آن را مطالعه کنید. برای شستن فیلتر می توانید آن را داخل آب گرم و صابون ملایم خیس کنید و سپس در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود. برای گرفتن بوی فیلتر می توانید از خوشبو کننده های موجود در بازار استفاده کنید.

روش های مختلف تمیز کردن فیلتر

روش نظافت فیلتر جاروهای برقی در دفترچه راهنمای آنها ذکر شده است. به طور کلی روش های تمیز کردن فیلتر به سه گروه “دستی، تمیز کردن به کمک تکان دهنده و نظافت به کمک کمپرسور” تقسیم می شود.

روش دستی

در روش دستی فیلتر را از دستگاه جدا کنید و داخل سطل زباله تخلیه نمایید. سپس فیلتر را با آب گرم و صابون بشویید و پس از خشک شدن دوباره آن را در جای خود نصب کنید.

نظافت به کمک تکان دهنده

در این روش اهرمی روی جارو برقی قرار گرفته است که با تکان دادن آن فیلتر حرکت می کند. با حرکت فیلتر ذرات چسپیده به آن جدا شده به داخل مخزن منتقل می شود. در این روش باید جارو برقی را خاموش کنید.

تمیز کاری با استفاده از کمپرسور

در روش تمیز کاری با استفاده از کمپرسور، دهانه اصلی جارو برقی را ببندید و با استفاده از کمپرسور هوا را از جهت مخالف وارد کنید. این عمل سبب می شود ذرات گیر مانده در فیلتر به داخل مخزن جارو برقی منتقل شود. استفاده از کمپرسور یک روش مدرن می باشد.

اینک که با ما در خواندن این مطلب همراه شدید، بدون شک با فیلتر و روش درست نظافت و تعویض آن و همین طور کارکرد آن آشنا شده اید و می توانید با نگهداری مناسب از جارو برقی خود عمر این وسیله مهم در خانه را افزایش دهید.