فیفا: طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات به بحران تمام عیار در کشور تبدیل خواهد شد

  • انتشار: ۲۱ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 72182

فیفا با ابراز نگرانی از طولانی شدن روند اعلام نتایج انتخابات گفت این وضعیت به بحران تمام عیار انتخاباتی در کشور تبدیل خواهد شد.

«یوسف رشید» رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: وضعیت کنونی روند انتخابات از لحاظ تخنیکی و سیاسی یک ضربه بزرگ به پروسه وارد کرده است.

او کمیسیون‌ها و تکت‌های انتخاباتی را عامل اصلی وضعیت کنونی انتخابات دانست و افزود که کمیسیون‌های انتخاباتی به وظیفه اصلی خویش درست عمل نکرده و همچنین تکت‌های انتخاباتی هم اصول رفتاری را نقض و هر روز مرتکب تخلفات و جرایم انتخاباتی می‌شوند.

وی اظهار داشت کمیسیون انتخابات به تقویم انتخاباتی عمل نکرد، لوایح را تطبیق نکرد و مشکلات تخنیکی را هم درست مدیریت نتوانست و به همین خاطر بحران کنونی را مسبب شده‌است.

رییس اجرایی فیفا، کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز عامل بحران کنونی خواند و تصریح کرد: مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی محافظه کاری کرده و از صلاحیت‌های قانونی خویش استفاده نمی‌کنند بلکه نظاره گر وضعیت شده‌اند.

وی اضافه کرد اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و روند اعلام نتایج انتخابات بیشتر از این طولانی شود با گذشت هر روز به جای رسیدن به نتیجه مطلوب، پروسه انتخابات بیشتر پیچیده و بی اعتبار می‌شود.

آقای رشید با ارایه طرح رفع بن بست انتخاباتی گفت: ما ازکمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهیم که ازحالت ساکن و منفعل بیرون شده و به صورت قاطع و فعال با استفاده از صلاحیت‌های قانونی خود در رابط به حل مسایل و چالش‌های پیش آمده موضع گیری و اقدام کند.

به گفته او، ابتدا باید نتایج ابتدایی از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شود و بعداً تمام آرای اعتراضی به شمول آرای که اعتبار داده شده و آرای که اعتبار داده نشده از سوی کمیسیون شکایات به صورت ویژه تفتیش شوند.

گفتنی است، با گذشت نزدیک به سه ماه از برگزاری انتخابات هنوز هم به دلیل آنچه مشکلات تخنیکی و مخالفت‌های برخی تکت‌های انتخاباتی گفته شده، کمیسیون انتخابات موفق به اعلام نتایج ابتدایی نشده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟