فیفا: انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها در سال جاری برگزار نمی شود

  • انتشار: ۱۷ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20523

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می گوید که برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی ها در سال جاری امکان پذیر نیست.

اعضای نهادهای نظارت از انتخابات، امروز (پنچشنبه) با برگزاری کنفرانس خبری در کابل گفتند که کمیسیون انتخابات تاکنون در عمل برنامه‌ای را برای برگزاری انتخابات روی دست نگرفته و ممکن است انتخابات پارلمانی در سال جاری برگزار نشود.

یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا امروز (پنجشنبه) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که از لحاظ تخنیکی، ساختاری و لوژستیکی نهاد فیفا به این نتیجه رسیده است که برگزاری انتخابات در سال جاری ممکن نیست.

وی دراین زمینه گفت:” نبود یک برنامه مدون یک مشکل اساسی است که ما دچار آن هستیم این مساله باعث شده است که حرفها یک چیز بوده و در عمل چیزی دیگری صورت بگیرد، در عمل کارهای که صورت می گیرد که در سال جاری اجندای برگزاری انتخابات را فارغ می سازد، بنآ ما مطمئن بوده نمی توانیم که انتخابات امسال برگزار می شود از لحاظ تخنیکی از لحاظ ساختاری ولوژستیکی به این نتیجه رسیدیم که انتخابات امسال ممکن نیست”.

آقای رشید تاکید کرد که دلایلی عمده برگزار نشدن انتخابات در سال جاری سه مساله؛ یکی مشخص نبودن حوزه های انتخاباتی، دوم نبود فهرست رای دهندگان و سوم بحث استفاده از تکنالوژی در انتخابات آینده که هنوز این موضوع در مرحله مطالعه قرار دارد و هیچگونه راهکار عملی برای آن در نظر گرفته نشده است.

رییس اجرایی فیفا می گوید که تاهنوز اعضای کمیسیون انتخابات کوچکترین کاری برای کسب اعتماد دوباره مردم در پروسه انتخابات انجام نداده اند.

او می گوید که اعضای کمیسیون انتخابات درمدت سه ماه از آغاز کارشان در سه مورد قانون انتخابات را نقض کرده اند.

به گفته وی سیاسیون افغانستان در پروسه انتخابات به شکل افراطی آن دخالت دارند و به استقلالیت این کمیسیون احترام نمی گذارند.

بربنیاد گفته های فیفا اعضای کمیسیون انتخابات تجربه لازم را برای برگزاری انتخابات نداشته و این کمیسیون با نهادهای ناظر برانتخابات و جامعه مدنی نیز مشورت نمی کنند.

مسوولان فیفا تاکید دارند که اعضای کمیسیون انتخابات هماهنگی لازم را با نهادهای ناظر برانتخابات و جامعه مدنی نداشته و همواره از ارایه طلاعات به رسانه ها و مردم ابا می ورزند.

قرار بود انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی در سال گذشته برگزار شود اما به علت تاخیر در تعیین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی و آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، به تاخیر افتاد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟