فواید کتاب خوانی [بعد از خواندن این مقاله عاشق کتاب خواندن میشوید]

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83033

این روزها که حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مختلف بخشی از فعالیت های مردم، علی الخصوص جوانان شده است، شاید صبحت کردن از کتاب و فواید کتاب خوانی کمی غریب باشد!

اگر شما جزء معدود کسانی هستید که به خواندن کتاب علاقه دارید، فواید کتاب خوانی را در این مطلب را بخوانید تا اشتیاق تان به این کار زیبا و مهجور مانده بیشتر شود.

اگر دانش آموزید و یا مشغول تحصیل در دانشگاه هستید، خواندن کتاب جزء لاینفک مقطعی است که در آن حضور دارید، پس به همین بهانه هم که شده در کنار درس های دانشگاهی و یا مدرسه تان کتاب های دیگری نیز مطالعه کنید.

خواندن کتاب خوب است هر چند از روی نسخه های اینترنتی آن باشد که این روزها زیاد دیده می شوند. ولی الحق و الانصاف خواندن یک کتاب و لمس کردن هر صفحه از آن کجا و مطالعات ایترنتی کجا. هر چند این مدل خواندن هم بالاخره نوعی مطالعه است و شما خواننده اینترنتی عزیز هم می توانید از برخی فواید کتاب خوانی بهره ببرید.

مطالعه کتاب که از قدیم آن را به عنوان دوستی خوب و یاری مهربان می شناسیم فواید فراوانی دارد که در این نوشته قسمتی از آن ویژگی ها و فواید آمده است.

فواید کتاب خوانی
فواید کتاب خوانی

فواید کتاب خوانی

شاید خیلی ها، حتی کسانی که اهل مطالعه هستند از تاثیر کتاب و کتاب خوانی بر روی ذهن خود اطلاع نداشته باشند. کسانی که اهل مطالعه هستند دنیای زیبایی دارند و جهان را از بُعدی فرای آنچه دیگران می بینند، می نگرند.

امید که این نوشته بتواند شما را بیش از پیش به خواندن کتاب تشویق کند. از فواید کتاب خوانی می توان به صورت مختصر به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش استرس

یکی از فواید کتاب خوانی کم شدن استرس هایی است که امروزه کمتر کسی پیدا می شود که به آن گرفتار نباشد. مطالعه کردن یکی از موثرترین روش ها برای مقابله با استرس و افزایش آرامش است.

تقویت ذهن

اگر شما اهل مطالعه و کتاب خواندن باشید، باید این مژده را به شما بدهیم که یکی از فواید کتاب خوانی به صورت مداوم، جلوگیری از پیر شدن مغز و از کار افتادن آن در دوران کهولت است.

کسانی که در طول عمر خود به مطالعه پرداخته اند در سنین پیری کمتر دچار کاهش قدرت حافظه شده اند و توانایی مغزی شان نسبت به دیگران بسیار بیشتر است.

ذهن نیازمند به تحریک است، اگر آن را راکد نگاه داریم به شدت ضربه می بیند، فعال نگاه داشتن و تحریک ذهن از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در دوران کهولت جلوگیری می کند.

خواب راحت

متخصصان به افرادی که دچار اختلالات خواب هستند خواندن کتاب را توصیه می کنند. همان طور که گفته شد یکی از فواید کتاب خوانی کاهش استرس است، شما با مطالعه کتاب می توانید خواب راحتی را تجربه کنید. سعی کنید در نوری ملایم کتابی در دست بگیرید و شروع به مطالعه کنید، طولی نمی کشد که خواب به سراغ شما می آید.

افزایش آگاهی

یکی از فواید غیر قابل انکار کتاب خوانی افزایش اطلاعات و آگاهی است. هر چیزی که وارد ذهن شما می شود، مطلبی به اندوخته های قبلی تان اضافه می کند.

داشتن اطلاعات زیاد در زمینه های مختلف به شما کمک می کند خود را برای چالش های غیر منتظره زندگی آماده کنید.

خواندن کتاب به افزایش دایره لغات شما نیز کمک می کند. هر چه قدر بیشتر مطالعه کنید، با کلمات بیشتری مقابل خواهید شد. این باعث می شود شما فن بیان خود را نیز تقویت کنید و در نتیجه اعتماد به نفس تان را بالا ببرید.

تقویت تفکر تحلیلی

مطالعه برخی کتاب ها به شما کمک می کند تا بتوانید روی جزئیات موضوع تمرکز کنید، شخصیت های داستان را تحلیل کنید و پیش از این که کتاب شما به پایان برسد خودتان برای خود تحلیل های متعددی داشته باشید.

گاهی بحث کردن و تبادل نظر با دیگران نیز می تواند شما را در تحلیل کتابی که پیش رو دارید کمک کند و به درک بهتری از موضوع برسید.

افزایش تمرکز

در این دنیای شلوغ و پر از همهمه شاید کمتر از نعمت تمرکز برخوردار باشیم. خواندن کتاب به ما کمک می کند تا به صورت ویژه ای تمرکز خود را به یک چیز معطوف کنیم و وارد جزئیات و مطالب کتاب شویم.

اگر می خواهید برای انجام کاری که پیش رو دارید تمرکز داشته باشید، پیشنهاد می کنیم پیش از آن چند دقیقه ای مطالعه کنید.

فوایت کتاب خوانی در تقویت نوشتار

کتاب هایی که شما مطالعه می کنید می تواند علاوه بر گسترش دایره لغات به شما در تقویت مهارت نوشتن نیز کمک کند. سبکی که نویسنده کتاب برای بیان کلمات خود استفاده کرده است می تواند در زندگی روزمره و در گفتار و نوشتارتان اگر اهل قلم باشید، تاثیر مستقیم بگذارد.

حتی در هنگام مطالعه کتاب شما می توانید بسیاری از کلماتی که تا کنون با آنها مواجه نشده اید را نیز ببینید و سبک صحیح املای آن را یاد بگیرید.

از دیگر فواید کتاب خوانی می توان به مسری بودن آن اشاره کرد. شما اگر اهل مطالعه و خواندن کتاب باشید این کار می تواند تاثیر مستقیمی روی فرزند شما نیز داشته باشد.

تحقیقات نشان داده اند پدر و مادرهایی که اهل مطالعه هستند فرزندانی دوست‌دار کتاب می پرورانند.

فواید کتاب خوانی برای کودکان

از مهم ترین و موثرترین روش های افزایش مهارت در کودکان خواندن کتاب برای آنها می باشد. شاید به نظر بیاید فایده خواندن کتاب برای کودکان یک خواب راحت است، اما باید گفت که این کار نه تنها به کودک برای زمان حال او کمک می کند بلکه می تواند بر روی شخصیت او در آینده های دور و نزدیک نیز تاثیر مستقیمی بگذارد.

شما وظیفه دارید مهارت های مختلف زندگی را به کودک خود بیاموزید و در این زمینه کتاب می تواند یک کمک بسیار مطمئن برای شما باشد. مهم ترین فواید کتاب خوانی برای کودکان عبارتند از:

  • بهبود عملکرد در مدرسه و فعالیت های درسی
  • افزایش دایره لغات کودک
  • تقویت روحیه خلاقانه کودک
  • دقت در به کار گیری کلمات و استفاده از دستور زبان
  • بیان بهتر و بیشتر احساسات و تقویت همدلی در کودک
  • بالا رفتن اعتماد به نفس کودک در جمع هم سن و سال ها