فواید و مضرات چای سبز

  • انتشار: ۲۳ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85417

چای جدای از نوع سبز و سیاه آن به عنوان یک نوشیدنی رایج در کشورهای آسیایی و حتی برخی کشورهای اروپایی از چنان جایگاهی در بین مردم برخوردار است که به سختی می توان جایگزینی برای آن پیدا کرد. این نوشیدنی گرم پای ثابت بیشتر جلسات و گردهمایی ها  و محافل و مجالس خصوصی، خانوادگی و عمومی است و ارزانی آن باعث می شود مردم کمتر سراغ جایگزین برای آن بگردند.

در این میان اگر زیاده گویی نشود می توان چای سبز را درمان تمامی امراض و بیماری ها دانست. این نوع چای که از گلبرگ ها و جوانه های گیاه چای به دست می آید با خواص بی نظیر خود به زیبایی و تناسب اندام شما کمک می کند. در فرایند تولید این چای اکسایش کم تری صورت می گیرد و به همین دلیل در مقایسه با چای سیاه خواص بیشتری دارد.

این گیاه بومی چین و هند به دلیل فوایدی که دارد سال هاست که در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته و بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف در دنیا به حساب می آید. براساس آمار موجود هفتاد و هشت درصد چای مصرفی در دنیا، چای سیاه و تنها بیست درصد آن چای سبز است.  در زیر با برخی از خواص مهم چای سبز آشنا می شوید و البته مد نظر دارید که این نوع نوشیدنی همانند هر نوشیدنی دیگر می تواند مضرات خود را نیز داشته باشد.

با چای سبز جوان بمانید

به طور حتم شما هم همانند بسیاری دیگر از افراد کلمه اکسیر جوانی را شنیده اید: در برخی داستان ها و افسانه ها مردمی را می بینید که با دسترسی به این نوشیدنی جوان، سالم و پر انرژی مانده اند. نگران نباشید! اگر به اکسیر جوانی دسترسی ندارید، کافی یک قوری چای سبز دم کنید و با نوشیدن آن جوان و شاداب بمانید.

فواید چای سبز
فواید و خواص چای سبز

چای سبز را ضد پیری دانسته اند چون این نوشیدنی ارزان و قابل دسترس برای همه دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان از جمله آنتی اکسیدان های موثر در حفظ شادابی و جوانی می باشد. آنتی اکسیدان ها سلول های بدن را شاداب و سالم نگه می دارد و پیری سلول ها را به تعویق می اندازد. از سویی هم آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از سلول های بدن در مقابل رادیکال های آزاد که عامل افتادگی پوست و سرطان پوست می شود محافظت می کند. این نوشیدنی از بروز چین و چروک پوستی به ویژه پوست صورت ممانعت می کند.  

چای سبز، عامل جلوگیری از سرطان

اگر بدانیم که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز در مقایسه با ویتامین سی صد و در مقایسه با ویتامین E بیست و پنج برابر است یک لحظه هم در کنار گذاشتن چای سیاه و استفاده از چای سبز درنگ نمی کنید. این ویژگی باعث می شود چای سبز را عامل جلوگیری از سرطان بدانند اگرچه ویتامین های C و E خود دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند. چای سبز همچنین سبب کاهش وزن می شود در صورتیکه آن را در زمان مناسب بنوشید: به گفته کارشناسان عرصه بهداشت و سلامت سعی کنید چای سبز را دو ساعت پس از مصرف غذا در وعده های غذایی مناسب بنوشید. با رعایت این اصل شما نه تنها به کاهش وزن بدن خود کمک کرده اید که جلو عدم جذب آهن را نیز گرفته اید چون هر دو چای سبز و سیاه در میزان جذب آهن در بدن خلل وارد می کند.  

چای سبز نوشیدنی ایده آل برای مبتلایان به قند و چربی خون

یکی دیگر از خواص بی نظیر چای سبز کمک به درمان بیماری هایی مانند چربی و قند خون می گردد. این نوشیدنی به میزان قابل ملاحظه ای کلسترول خون را کاهش داده از سکته قلبی و دیگر بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند. از سویی هم این نوشیدنی کلسترول بد موجود در بدن را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد. با نوشیدن مقدار مناسب از چای سبز کلسترول خوب بدن خود را افزایش دهید و سطح چربی خون را متعادل نگه دارید.

فواید چای سبز
فواید چای سبز

چربی های موجود در کبد باعث تولید رادیکال های آزاد در این عضو بدن می گردد و چای سبز این رادیکال ها را از بین می برد و از بیماری های کبدی به ویژه سرطان کبد جلوگیری می کند. این نوشیدنی از ساختار دیواره رگ ها محافظت کرده مانع فشار خون بالا می گردد. چای سبز همچنین قند خون را پایین می آورد. به گفته محققان نوشیدن این نوع چای به ویژه در جوانی سبب می شود قند خون پیش از رسیدن به سنین پیری کنترل گردد.

مضرات چای سبز

با استناد به این ضرب المثل فارسی که می گوید «هرجا گل است خار هم هست» نوشیدن چای سبز هم می تواند مضرات خود را داشته باشد: یکی از مهمترین مضرات چای سبز جلوگیری از جذب مواد معدنی به ویژه آهن در بدن می شود. بنابراین افرادی مثل «زنان حامله، مبتلایان به ناراحتی های عصبی و افراد با ضربان قلب نامنظم» بهتر است به جای چای سبز نوشیدنی دیگری را انتخاب کنند. کاهش جذب روی و کلسیم از دیگر معایب این نوشیدنی می باشد. در ضمن باید دانست که مصرف بیش از حد چای سبز سبب دفع بیش از حد آب بدن و بروز بیماری هایی چون خشکی مدفوع و یبوست می گردد. بی خوابی و بی تابی و عصبانیت از دیگر مضرات چای سبز است چون در عصاره های آن مقدار زیادی کافئین وجود دارد. افراد مبتلا به فشار چشم و میگرن هم باید در نوشیدن این مایع گرم صرف نظر نمایند.

چای سبز و اسهال و استفراغ

کارشناسان عرصه بهداشت و سلامت می گویند نوشیدن چای سبز به دلیل وجود کافئین باعث شل شدن مدفوع و بروز اسهال می شود. برای جلوگیری از اسهال چای سبز را با معده خالی ننوشید چون وجود غذا در معده می تواند اثر کافئین موجود در چای را خنثی نماید. نوشیدن بیش از حد چای سبز می تواند اسید معده را افزایش داده سبب حالت تهوع گردد.

به هرصورت اینک که با فواید و مضرات چای سبز آشنا شدید، بدون شک در قرار دادن این نوشیدنی قدیمی و مفید در برنامه روزانه خود با دقت بیشتری عمل می کنید.