فواید تخم شتر مرغ!

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83100

تخم شترمرغ بزرگ‌ترین تخم پرنده از بزرگ‌ترین گونه‌ی پرنده شناخته‌شده است. اگر می خواهید درباره فواید تخم شتر مرغ بیشتر بدانید باما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تخم شتر مرغ

تخم شتر مرغ بزرگ و کِرِمی می باشد و ظاهری گرد دارد. پوست تخم شتر مرغ ضخیم‌ و براق می باشد و دارای لکه‌های ریز و دانه دانه است. طول تخم شترمرغ به طور متوسط ​​پانزده سانتیمتر و عرض آن دوازده تا سیزده سانتیمتر است. وزن تخم شتر مرغ به طور معمول چیزی در حدود یک کیلو و چهارصد گرم است. این وزن در مواردی به ۲.۲ کیلوگرم نیز می‌رسد.

فواید تخم شتر مرغ
تخم شتر مرغ

درباره طعم و مزه تخم شترمرغ باید گفت که به رژیم غذایی این پرنده بر می گردد. تخم شترمرغ‌های وحشی دارای طعمی قوی و عطر و بویی زیاد است درحالی که طعم تخم‌ شترمرغ‌های پرورشی تند نبوده و شبیه تخم‌مرغ است. در ادامه درباره فواید تخم شتر مرغ و ارزش غذایی آن سخن خواهیم گفت.

فواید تخم شتر مرغ

باوجود اینکه درباره مزایا و فواید تخم شتر مرغ اطلاعات کمتری داریم اما ساختار و ارزش غذایی آن مشابه تخم‌مرغ می باشد. خوردن این غذای کامل و لذیذ فواید زیادی برای مغز و سیستم عصبی مرکزی، دستگاه گوارش، ایمنی بدن، عضله ها، استخوان ‌ها و متابولیسم انرژی دارد. مثل تخم سایر پرندگان، مصرف تخم شتر مرغ نیز در دوره بارداری به علت داشتن مواد مغذی فراوان و متنوع، از سوی متخصصین تغذیه توصیه شده است. در ادامه فواید تخم شتر مرغ را بیشتر تشریح می کنیم.

فواید پروتئینی تخم شتر مرغ

سفیده‌ تخم شتر مرغ دارای حجم خوبی از پروتئین های حاوی تمامی اسیدهای آمینه لازم برای بدن انسان است. فواید این اسیدهای آمینه به اندازه ای است که ادامه حیات بدون آن ها غیرممکن می باشد. اسیدهای آمینه به رشد و تقویت عضله های بدن انسان کمک بسیاری می کند. در نتیجه مصرف تخم‌ شترمرغ برای رشد عضله های جدید و بهبود بافت‌ عضلانی آسیب‌دیده و همچنین فعالیتهای جسمانی انسان، مفید است. اسید آمینه همچنین برای حفظ سلامتی سیستم عصبی حیاتی است.

سیرکننده و کاهش دهنده وزن

تخم‌ شتر مرغ به علت داشتن پروتئین و چربی موجب می‌ گردد تا شخص زود احساس کند که سیر شده است. تخم این پرنده بزرگ حاوی مواد مغذی بسیار مناسبی است و برای کاهش وزن مفید می باشد البته اگر به طور متعادل خورده شود. همچنین سفیده تخم شتر مرغ مملو از پروتئین است و چربی ندارد. همین امر موجب می گردد که گذینه مناسبی برای رژیم های غذایی کاهش وزن محسوب شود و فواید زیادی برای ورزشکاران دارد.

مفید برای مغز

تقریبا تخم تمامی پرندگان دارای مقادیر قابل توجهی چربی و پروتئین است که ماده مغذی مفیدی برای مغز به حساب می‌ آیند و فواید زیادی برای این عضو حساس دارند. از جمله این چربی ‌ها، کلسترول و ویتامین B۱۲ است که به تولید غلاف میلین که محافظ آکسون سلول ‌های عصبی است یاری می نماید. همچنین کولین که در حجم بسیار زیاد در تخم شتر مرغ وجود دارد، به پشتیبانی از کارکرد مغز و کارکردهای شناختی کمک می نماید. مصرف تخم شتر مرغ می‌تواند به افزایش قدرت یادگیری و بهره وری از مغز انسان کمک نماید.

دارنده کوآنزیم Q۱۰ و امگا ۳

کوآنزیم Q۱۰ موجود در تخم شتر مرغ که به علت دارا بودن ویژگی های آنتی اکسیدانی مشهور شده است، با پیری زودرس مقابله می نماید و برای سلامتی قلب و عروق انسان نفع بسیاری دارد. پژوهش های متخصصین نشان می دهد که این کوآنزیم یک عنصر بسیار مهم در رژیم های غذایی امروزه است. زرده تخم‌ شتر مرغ هم مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که‌ برای مغز انسان بسیار مفید است و کارکرد سیستم عصبی را بهبود بخشیده و به حفظ سلامتی قلب و عروق کمک می‌ نماید. این ماده همچنین فواید زیادی برای کنترل سطح کلسترول خوب و کلسترول کلی دارد.

غنی از آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم

شواهد حاکی از آن است که تخم‌ شتر مرغ سرشار از آهن بوده و موجب بالا رفتن قدرت و انرژی انسان می گردد. مقدار مناسب پتاسیمی که در این خوراکی لذیذ وجود دارد، موجب می ‌شود که گذینه بسیار مناسبی برای اشخاص مبتلا به بیماری فشارخون بالا باشد. همچنین فسفری که در تخم شتر مرغ موجود است فایده بسیاری برای استخوان ‌های بدن انسان دارد. منیزیم تخم‌ شتر مرغ به صحت روانی انسان کمک زیادی می‌ نماید و استرس و بی خوابی را می کاهد و از عارضه کژآهنگی قلبی پیشگیری می‌ نماید. دیگر ماده قابل توجه در تخم‌ شتر مرغ سلنیوم است که برای سلامتی تیروئید سودمند می باشد. کلسیم این تخم نیز برای استخوان های انسان ضروری است و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

فواید ویتامینی تخم شتر مرغ

ویتامین B موجود در تخم شترمرغ در مقایسه با تمامی دیگر انواع ویتامین‌ بهتر است و همین امر موجب می شود انرژی بدن انسان افزایش یابد. ویتامین‌های A و D تخم شتر مرغ نیز سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌ نماید و فواید زیادی برای آن دارد. یافته های دانشمندان علوم تغذیه نشان ‌دهنده آن است که تخم‌ شتر مرغ در مقایسه با تخم مرغ، بقیه ویتامین ها را به اندازه کم تری در خود دارد، ولی از مواد مغذی دیگری برخوردار است که به این ماده خوراکی مقوی و سالم جایگاه ویژه ای بخشیده است. همچنین باید گفت که اکثر ویتامین های تخم شتر مرغ در زرده‌ آن قرار دارد.

مفید برای بانوان باردار

تخم شتر مرغ یک منبع سرشار از ویتامین های B۹ و B۱۲ می باشد که به رشد جنین در رحم مادر خصوصا در بخش های عصبی کمک بسیاری می‌ نماید و فواید زیادی دارد. ویتامین B۹ یا همان اسید فولیک ماده ای شناخته شده برای پیشگیری از عوارض مغز، طناب نخاعی و ستون فقرات در نوزادان محسوب می شود. همچنین چربی تخم شتر مرغ کمک بسیاری به رشد مغز جنین می کند. با این حال بانوان باردار می بایست در خوردن تخم شتر مرع تعادل را حفظ کنند چون زیاده روی در مصرف این تخم موجب بالا رفتن وزن می شود زیرا یک تخم ​​شترمرغ چیزی درحدود دو هزار کیلو کالری دارد.