فواید تخم بوقلمون که شما را عاشق خود میکند!

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83088

مزایا و فواید تخم بوقلمون در مقایسه با تخم سایر پرندگان دارای جایگاه قابل توجهی است. بوقلمون خود پرنده ای است که از نظر جسمانی ساختاری مشابه بدن مرغ دارد. بوقلمون ها نیز همانند سایر پرندگان اهلی همچون شترمرغ، بلدرچین و اردک دارای فواید زیادی در گوشت و تخم خود است.

با این حال مزارع پرورش بوقلمون در مقایسه با مزارع پرورش مرغ کمتر به چشم می خورند و افراد کمتری نیز به دنبال کار پرورش این پرنده دوست داشتنی می روند. البته عدم تمایل به پرورش بوقلمون از سوی متاثر از تقاضای اندک مصرف کنندگان برای محصولات آن است. که این خود به عدم آشنایی مردم با فواید گوشت و تخم بوقلمون بر می گردد. از سوی دیگر پرورش بوقلمون در مقایسه با مرغ و یا اردک به دشواری انجام می گردد. همچنین این پرنده در مراحل رشد خود تلفات قابل توجهی برجای می گذارد.

تخم بوقلمون

یکی از محصولات بسیار مفید و پرطرفدار بوقلمون تخم آن است. البته تخم بوقلمون نسبت به سایر انوع تخم پرندگان در بازار کمتر دیده می شود. تخم بوقلمون کمی بزرگ تر از تخم مرغ می باشد، اما از منظر رنگ، طعم و ارزش غذایی تقریبا مشابه آن است. پوست آهکی این تخم به رنگ سفید و شیری است و خال های قهوه ای کم رنگ روی آن دیده می شود. وزن هر تخم بوقلمون چیزی در حدود هشتاد تا نود گرم است.

فواید تخم بوقلمون
فواید تخم بوقلمون

تخم بوقلمون دارای ارزش غذایی نسبتا زیادی است. این تخم از سوی متخصصین تغذیه برای تامین نیازمندی های لازم بدن انسان بسیار توصیه می شود. با این حال حجم بالای کلسترول و چربی های اشباع در تخم بوقلمون باعث شده است که نسبت به زیاده روی در خوردن آن هشدار داده شود. از سوی دیگر تخم بوقلمون هیچگونه واکنش حساسیتزایی درپی نداشته و برای مصرف اشخاص دارای حساسیت های غذایی به ویژه کودکان بسیار مفید است. البته کافه نبات توصیه می کند که برای حفظ سلامت خود و رعایت مسائل بهداشتی تخم بوقلمون را برای حدود ده دقیقه حرارت دهید تا کاملا پخته شود و سپس مصرف کنید.

فواید غذایی تخم بوقلمون

چنانچه در بالا نیز به آن اشاره شد تخم بوقلمون از ارزش غذایی نسبتا بالایی برخوردار است. در ادامه به معرفی ترکیبات و فواید این تخم مقوی خواهیم پرداخت.

فواید چربی تخم بوقلمون

اکثر کالری که در تخم بوقلمون وجود دارد از چربی آن سرچشمه می گیرد. چیزی در حدود ۹٫۴ گرم از وزن یک تخم بوقلمون چربی است. این مقدار چربی بیشتر از ۶۳ درصد کالری ذخیره شده در تخم بوقلمون را تامین می نماید. چربی که در تخم بوقلمون وجود دارد تاثیر زیادی در دوره جوجه کشی و رشد و نموی آن دارد. این چربی بعنوان منبعی از اسیدهای امینه به غشای سلولی یاری می رساند تا مواد مغذی موردنیاز خود را جذب نماید.

چربی موجود در تخم بوقلمون انرژی موردنیاز هر فرد برای داشتن یک زندگی پرجنب و جوش و سالم را تامین می نماید. این چربی همچنین منبعی خوب از اسیدهای چرب ضروری برای اجزای سلولی می باشد و جذب ریزمغذی ها را تسهیل می کند.

پروتئین

پروتئین ها در حدود ۱۰.۸ گرم از وزن یک تخم بوقلمون را شامل می شود که رقم قابل توجهی است. ۳۲ درصد کالری ذخیره شده در تخم بوقلمون به وسیله پروتئین هایی که در آن وجود دارد تامین می گردد. پروتئین موجود در تخم بوقلمون تاثیر قابل توجهی بر رشد بافت ها و عضلات و همچنین بالا رفتن سطح سیستم ایمنی بدن انسان دارد.

فواید کربوهیدرات تخم بوقلمون

کربوهیدرات ها چیزی کمتر از ۱ گرم از وزن تخم بوقلمون را شامل می شوند. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن انسان محسوب می گردند. آن ها در حقیقت سوخت مورد نیاز برای سیستم عصبی مرکزی و انرژی لازم برای کارکرد ماهیچه های بدن را فراهم می کنند. کربوهیدرات ها همچنین با افزایش سوخت و ساز چربی ها، از هدر رفتن پروتئین برای تامین انرژی مورد نیاز بدن ممانعت می‌ کند، در نتیجه هنگامی که بدن انسان به انرژی نیاز پیدا می کند به جای پروتئین های با ارزش، چربی را می سوزاند.

فواید سلنیوم تخم بوقلمون

به عقیده دانشمندان سلنیوم اکسیر جوانی است و به شکل شگفت انگیزی از پیرشدن بدن انسان جلوگیری می نماید. شما با مصرف یک تخم بوقلمون می توانید حجم سلنیوم مورد نیاز بدن خود را چیزی درحدود ۲۷٫۱ گرم بالا ببرید. جلوگیری از بیماری سرطان و همچنین بیماری های قلبی و عروقی، پیشگیری از اختلالات غده تیروئید، پیشگیری از التهاب مفاصل و بالا بردن قدرت باروری مردان از دیگر فواید این ماده کمیاب و جادویی برای بدن انسان است.

آهن

حدود ۳٫۲۴ گرم از وزن یک تخم بوقلمون را آهن شامل می شود. با مصرف یک تخم بوقلمون یک خانم ۱۸ درصد و یک مرد ۴۱ درصد از آهن ضروری برای بدن خود را تامین می نماید. آهن ماده ای لازم برای انتقال اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون است. کمبود آهن می تواند موجب کاسته شدن از روند رشد، کم خونی و پایین آمدن مقاومت بدن انسان شود. یکی دیگر از دیگر نتایج کمبود آهن در بدن انسان احساس خستگی می باشد.

ویتامین

تخم بوقلمون حاوی مقدار زیادی از ویتامین های گروه B و A به ویژه ویتامین های B9 و B12 می باشد. این ویتامین ها برای گلبول های قرمز و همچنین تسهیل روند انتقال اکسیژن از طریق خون بسیار مفید هستند.

ویتامین B9 یا اسید فولیک در شکل گیری و همچنین رشد مناسب جنین در رحم مادر نقش به سزایی اجرا می نماید و کمبود آن ممکن است موجب نقص مادرزادی عصبی شود. این ویتامین چیزی در حدود ۸۶ میکروگرم از وزن یک تخم بوقلمون را تشکیل می دهد که این مقدار قادر است در حدود ۱۴ درصد از نیاز بدن به آن را فراهم نماید.

ویتامین B12 هم فواید بسیاری برای بدن انسان دارد. این ویتامین قادر است کارکرد سیستم عصبی را بهبود بخشیده و موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان شود. تخم بوقلمون دارای ۱٫۳۴ میکروگرم ویتامین B12 است. یک انسان می تواند با خوردن آن ۵۴ درصد از نیاز بدن خود به این ویتامین را فراهم نماید.

تخم بوقلمون همچنین حاوی مقادیری ویتامین E است که آن نیز روند پیر شدن سلول های بدن انسان را کند می کند.