فواید تخم اردک و مقایسه آن با تخم مرغ

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83094

استفاده از تخم سایر پرندگان نظیر اردک این روزها با اقبال زیادی روبرو شده است، لذا در این مقاله با شما هستم با بررسی فواید تخم اردک.

ویژگی های ظاهری تخم اردک

پوست تخم اردک بسیار ضخیم است و به همین علت شما می توانید تخم اردک را مدت زمان بیشتری در یخچال نگهداری کنید.

رنگ تخم اردک هم معمولا به نژاد اردک بستگی دارد که معمولا خاکستری و یا به نسبت دیگر تخم پرندگان تیره تر هستند.

طعم تخم اردک نیز کاملا سلیقه ای است زیرا طعمی متفاوت را دارا است و نمی توان گفت که مزه ای شبیه به مزه تخم مرغ و سایر پرندگان را دارا می باشد.

مقایسه تخم اردک و تخم مرغ

اگر از لحاظ ظاهری بخواهیم به بررسی تخم اردک و مقایسه آن با تخم مرغ معمولی بپردازیم باید بگوئیم که تخم اردک شباهت زیادی با تخم مرغ دارد، ولی از تخم مرغ بزرگ تر بوده و زرده بزرگ تری نیز دارد.

فواید تخم اردک
فواید تخم اردک

گفته می شود تخم اردک به طور متوسط پنجاه درصد از تخم مرغ بزرگ تر است.

پوسته تخم اردک بسیار ضخیم تر از تخم مرغ معمولی است و کلسیم بیشتری نیز دارد، همچنین سفیده آن کاملا بی رنگ و شفاف است بر عکس تخم مرغ که کمی زرد است.

ارزش غذایی زرده تخم اردک در مقایسه با تخم مرغ معمولی خیلی بیشتر است. (فواید تخم اردک)

بزرگ تر بودن تخم اردک باعث وجود بیشتر چربی و کلسترول در زرده تخم اردک شده همچنین میزان کربوهیدرات در تخم اردک بسیار مشابه تخم‌مرغ می باشد و فقط پروتئین آن کمی بیشتر است.

از سوی دیگر مواد معدنی هر دو تخم بسیار شبیه به هم بوده و هر دو دارای سلنیوم، منگنز، روی، مس، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم و آهن هستند اما مقدار همه این مواد در تخم اردک کمی بیشتر است.

همچنین ویتامین‌های موجود در تخم اردک و تخم مرغ شبیه هم است و فقط مقدارشان در تخم اردک کمی بیشتر است. این ویتامین‌های شامل تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فولات، ویتامین B۶، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A، ویتامینB۱۲ و رتینول است.

تخم اردک در مقایسه با تخم‌مرغ ۶برابر ویتامین D، دوبرابر ویتامین A و دوبرابر کلسترول دارد. تخم اردک حدودا ۷۵ درصد ویتامین E موجود در تخم‌مرغ را داراست و ویتامینK۲ بیشتری دارد.

تخم اردک معمولا قیمتی ۳ تا ۶ برابر قیمت تخم مرغ معمولی دارد و دلیل آن هم کم بودن و هزینه ی بیشتر خوراک و سختی نگه داری اردک ها عنوان می شود.

در دامه مطلب به بیان فواید تخم اردک می پردازیم:

فواید تخم اردک

تخم اردک دارای مواد غنی و مغذی زیادی است که پروتئین زیادی نیز دارا می باشد.

تخم اردک برای افراد لاغر بسیار مفید است و می تواند به آن ها در افزایش وزن کمک کند. تخم این پرنده در تسریع روند درمان سرفه و تنگی سینه هم مفید است

تخم اردک از معدود غذاهایی است که در بدن آلکالاین زیادی به جا می‌گذارد. آلکالاین برای بیماران سرطانی بسیار موثر است و سلول‌های سرطانی در محیطی که آلکالاین در آن وجود داشته باشد، رشد نمی‌کنند.

همچنین در تخم اردک غلظت بالاتری از اسید های چرب امگا ۳ موجود می باشد که مورد علاقه ی رژیم غذایی افرادی است که به دنبال غذاهای با چربی بالا هستند.

همچنین امگا ۳ موجود در تخم اردک برای پوست بسیار مفید بوده و مناسب کسانی است که می خواهند پوستی شفاف و روشن و بدون لک و چین داشته باشند.

علاوه بر این تخم اردک یک غذای مغذی مشابه به تخم مرغ است و هر شخص می تواند برای خود در صورت داشتن محیط مناسب اردک پرورش دهد برای اینکار نیاز به دستگاه جوجه کشی مناسب برای جوجه کشی و تبدیل تخم های اردک به اردک می باشد

۱۰۰۰ گرم تخم اردک در حدود ۱۸۵ کیلو کالری انرژی را در اختیارتان قرار می‌دهد. (فواید تخم اردک)

۱۰۰ گرم تخم اردک حاوی ۸۸۴ میلی‌گرم کلسترول خواهد بود که این میزان در مقایسه با ۴۲۵ میلی‌گرم تخم مرغ است.

از سوی دیگر مصرف تخم اردک به افرادی که خونریزی داشته اند یا دارند هم توصیه می شود.

بهتر است تخم اردک آب پز با کره یا روغن زیتون مخلوط و مصرف شود تا بیشترین فایده از خوردن آن به بدن برسد.

هرچند بهترین حالت مصرف تخم اردک این است که آن را با چربی خودش سرخ کنید.

مصرف تخم اردک می تواند باعث رفع تنگی سینه و سرفه شود. این تخم، سرشار از امگا ۳ و ویتامین D است.

خوردن تخم اردک معمولا ضرری ندارد ولی توصیه می شود کسانی که بیماری قلبی دارند از مصرف تخم اردک خودداری کنند. (فواید تخم اردک)

از آنجایی که اردک ها مانند مرغ هرچیزی را نمیخورند و به مزه ها علاقه ی زیادی دارند و به صراحت می توان گفت که عاشق خورد حلزون ها و حشرات هستند و به گیاهان و ماهی ها هم علاقه دارند؛ پس حتما به خاطر داشته باشید که تخم اردک را هم معمولا در فروشگاه ها نمی توانید پیدا کنید و برای خرید آن می بایست به روستاها و مزرعه ها سر بزنید زیرا کشاورز ها معمولا اردک ها را برای خوردن حلزون ها و کرم ها نگه داری میکنند.

شیوه خوردن تخم اردک

برای داشتن یک خوراک عالی از تخم اردک، همان شیوه هایی که برای پختن و خوردن تخم مرغ پیاده میشود را میتوان روی تخم اردک هم انجام داد.

به عنوان مثال شما می توانید تمام غذا هایی که با تخم مرغ میپزید، مانند تخم مرغ نیمرو، تخم مرغ پخته، پخته عسلی، سفت و … حتی خاگینه را میتوانید با تخم اردک تهیه کنید و بپزید. (فواید تخم اردک)

توجه به این نکته ضروری است که از آنجایی که تخم اردک چرب تر و غلیظ تر است و ممکن است اگر شما برای یک غذا به ۴ تخم مرغ احتیاج داشته باشید در صورتی که بخواهید با تخم اردک آن را بپزید نیاز به ۳ تخم اردک دارید.

تخم اردک یک غذای بسیار پر طرفدار و محبوب در بین چینی ها و ویتنامی ها به شمار می رود. آنان معمولا تخم اردک را با سیب زمینی سرخ کرده و یا برنج میخورند که یک غذای بسیار لذیذ است.