فلسفه ابن سینای علامه مبلغ در کابل رونمایی شد+گزارش تصویری

  • انتشار: ۶ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 32583

اطلس پرس- آیین رونمایی از کتاب فلسفه ابن سینا نوشته علامه محمداسماعیل مبلغ انجام شد.
به گزارش خبرگزاری اطلس، با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه از کتاب فلسفه ابن سینا در دانشگاه ابن سینای کابل رونمایی شد.
در این مراسم دکتر محمدامین احمدی رییس دانشگاه ابن سینا،دکتر امان‌الله فصیحی استاد دانشگاه و استاد علی امیری استاد دانشگاه ابن‌سینا به ایراد سخنرانی پیرامون اثر ارزشمند علامه مبلغ پرداختند.
علامه محمداسماعیل مبلغ در سال 1319 در قریۀ حصار از توابع ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک به دنیا آمد. تحصیلاتش را از مدرسه عالی ابوحنیفه آغاز کرد و به فراگیری ادبیات عرب، فقه و اصول در مدارس سنتی شهر کابل، ادامه داد. کتاب‌های متعارف درسی فلسفۀ اسلامی را نزد شیخ محمدامین افشار آموخت و از مولوی قربت متون اصلی بلاغت اسلامی و کلام اهل سنت را فراگرفت. تحقیقات علامه مبلغ، ژرف و گسترده است و تقریباً تمامی کنج و کنارهای سنت اسلامی، از تاریخ تا ادبیات و از فلسفه تا معارف دینی و عرفانی را در بر می‌گیرد. اما در این میان، تخصص ویژۀ او به افکار ابن‌سینا و تسلط بر میراث عقلی اسلامی در تاریخ دوران جدید افغانستان، منحصر به فرد است. علامه مبلغ در تصفیه‌های خونین سال 1358 در رژیم حفیظ‌الله امین، زندانی و در زندان به شهادت رسید.
فلسفه ابن سینا دومین اثری است که از علامه مبلغ منتشر شده است، این کتاب با تصحیح و مقدمه استاد علی امیری استاد دانشگاه به زیور طبع آراسته شده است.

عکاس: احسان حسن‌زاده
انتهای پیام

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟