فلسطین نقطه ای است که آینده اسلام و کشورهای اسلامی را مشخص می کند

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 42158

به گزارش خبرگزاری اطلس،شمار قربانیان حملات اسراییل بر فلسطینیان به ۶۰ کشته و ۳ هزار زخمی رسید. فلسطینی های معترض به گشایش سفارت آمریکا در بیت المقدس دست به تظاهرات زدند و مورد هجوم گلوله باری اسرائیلی ها قرار گرفتند.

بیت المقدس در هفتادمین روزی که برای فلسطینی ها یوم النکبه است و برای اسراییلی ها روز استقلال، شاهد گشایش سفارت امریکا بود تا رییس جمهور جنجالی پس از ترک چند دهه سیاست گذشته، این شهر را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسد در حالی که غربِ بیت المقدس خرسند است و شرق آن خشمیگن.

شهری مقدس برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان که حداقل در هزار سال گذشته مورد منازعه بوده، هفت دهه صحنه خون و نبرد می باشد اما جدای از جنجال های پیرامون گشایش سفارت امریکا در بیت المقدس آنچه آشکار شد، تنهایی فلسطین و سکوت جهان اسلام می باشد و یا حداقل، مخالفت کشورها تنها در حد بیانه و محکوم کردن بود.

ترامپ در سخنانی پس از امضای این حکم گفت که اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل اقدامی است که باید پیش از اینها برای پیشبرد صلح و دستیابی به صلح ماندگار صورت می گرفت، سخنانی که نشان می دهد تعبیر کاخ سفید از صلح چیست و چه منافعی را در کشورهای تحت سلطه جستجو می کند و برهمین مبنا می باشد که پس از حمله این کشور به عراق، داعش به وجود می آید و افغانستان پس از هفده سال از حضور نظامی واشنگتن در آتش و خون می سوزد و تروریسم قدرتمند تر از هر زمانی شده است.

در این میان، اینکه چگونه کشورهای مسلمان مدعی که این شهر را از آن فلسطین می دانند و کشور اسرائیل را متجاوز در برابر این عمل خلاف حقوق بین المللی امریکا، تنها به محکوم کردن اکتفا کردند ریشه در اختلاف های ریشه ای میان کشورهای اسلامی و خاورمیانه آشوب زده دارد.

و از آنجایی که عربستان و دیگر کشورهای عربی روابطی تنگاتنگ با امریکا دارند و منافعی درهم تنیده با اسراییل اگر علنا از بدل شدن بیت المقدس به پایتخت این کشور حمایت نمی کنند اما در برابر این عمل سکوت کرده و یا آن را توجیهی برای صلح میان اسراییل و فلسطین می دانند.

از جانب دیگر،تغییر مناسبات سیاسی جهان و وضعیت خاورمیانه سبب شده است که ایران، بزرگترین حامی فلسطینی ها نیز نتواند در حد و اندازه توقع ها ظاهر شود هرچند روسای این کشور آن را به شدت محکوم کردند.

در این میان، دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری که با اشتباهات فاحش در سیاست خارجی که تمرکز اصلی آن بر نظامی گری می باشد بر تنش های خاورمیانه بخصوص کشورهای درگیر با ناامنی می افزاید که مهم ترین آن به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل است و انتقال سفارت به این شهر که کورسوهای صلح میان این کشور و فلسطین را نیز از میان برد.

این در حالی است که عواقب این رویکرد به مانند تمامی دخالت های امریکا در کشورهای مختلف نگران کننده است و بیش از هر زمانی رویارویی اسراییل و فلسطین را به همراه دارد اما نکته مهم، مرز میان دوست و دشمن فلسطینی ها را نیز مشخص کرد که کشورهای عربی بخصوص عربستان نشان دادند منافع آنان نهفته در همراهی اسراییل می باشد.

پس از تصفیه حساب های شاهزاده تازه به قدرت رسیده ریاض و سرخوردگی وهابیت از منبع معنوی و تغذیه خود، حمایت عربستان از به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل چه می تواند باشد جز اینکه به فلسطین پشت کرده و دیگر آن قدرت تک بعدی جهان اسلام و تکیه گاه پیروان سنی نیست؟.

بیت المقدس تنها سرزمینی منازعه میان اسراییل و فلسطین نمی باشد بلکه نقطه ای است که آینده اسلام و کشورهای اسلامی را مشخص می کند از این جهت که آیا در برابر قدرت اسراییل و غرب سرخم می کنند یا اتحاد را برای بقا پیش خواهند گرفت زیرا مرزهای امریکا و اسراییل در اکنون نقشه جهان نخواهند ماند و خیال از میان بردن هر نشانی از اسلام در سر دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟