فعالین مدنی بامیان از پشتون های پاکستان حمایت کردند

  • انتشار: ۲۵ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 53523


صدها تن از شهروندان و فعالان مدنی در بامیان در یک حرکت اعتراضی حمایت خود را از حرکت‌های مدنی پشتون‌های پاکستان اعلام کردند.
این تجمع اعتراضی روز پنجشنبه 25 دلو روبروی بت‌های بامیان که حدود 17 سال پیش توسط گروه طالبان و به دستور پاکستان تخریب شده بود، برگزار شد.
محمد آصف از اشتراک کنندگان این گردهمایی اعتراضی می‌گوید که پشتون‌ها و بلوچ‌های پاکستان سال‌هاست که مورد ظلم و ستم دولت مرکزی پاکستان قرار گرفته است. وجیبه انسانی ماست که از حرکت‌های حقوق بشری حمایت کنیم.
او گفت که اگر ما در برابر این ظلم استبداد سکوت کنیم، نباید توقع داشته باشیم که مردم دیگر نقاط جهان از حرکت‌های حقوق بشری ما حمایت کنند.
زهرا دیگر اشتراک کننده این گردهمایی با حمل عکس یکی از زنان دستگیر شده جنبش “نجات پشتون” پاکستان، گفت که دولت پاکستان با زیر پا گذاشتن ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری زنانی که برای برابری به خیابان رفته بودند، را دستگیر کرده است.
این شهروند بامیانی گفت که از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که در برابر این استبداد دولت پاکستان سکونت نکند و نظاره‌گر ظلم بر بلوچ‌ها و پشتون‌ها نباشد.
معترضان می‌گویند که هر چند ما از نظر قومیتی “هزاره‌تبار” هستیم اما به دلیل اینکه حقوق انسانی و اسلامی یک تعداد انسان زیر پا می‌شود، در برابر حکومت پاکستان می‌ایستیم و از پشتو‌ن‌ها و بلوچ‌های پاکستان حمایت می‌کنیم.
این گردهمایی اعتراضی در حالی برگزار می‌شود که حدود ده روز پیش آرمان لونی یک فعال حقوق پشتون‌ها در شهر کویته پاکستان بعد از دستگیری جان باخت.
خانواده و نزدیکان ابراهیم آرمان لونی ادعا می‌کنند که آقای لونی پس از بازداشت توسط پولیس پاکستان، مورد شکنجۀ شدید قرار گرفته و بر اثر شدت شکنجه جان باخته است. اما پولیس و داکتران پاکستانی می‌گویند که آقای لونی بر اثر حمله قلبی فوت کرده است.
مرگ این فعال مدنی حقوق پشتون و آزار اذیت پشتون‌ها و بلوچ‌ها باعث واکنش‌های در خارج از پاکستان در برخی از ولایت‌های افغانستان شد.


محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور هفته گذشته در توییتی نوشت: “دولت افغانستان نگرانی جدی در مورد خشونت علیه اعتراض صلح آمیز فعال مدنی ایالت خیبر پختون خواه و بلوچستان دارد.”
همچنین در پیوند به مرگ آرمان لونی، فعال حقوق پشتون‌های پاکستان، در ولایت‌های کابل، غزنی، قندهار و ننگرهار مراسم نماز جنازه به صورت غیابی برگزار شد.
شهروندان و فعالان مدنی بامیان نیز با شعارهای “پشتون‌ها و بلوچ‌ها قربانی تبعیض دولت پاکستان” و “ترور پشتون‌ها و بلوچ‌ها را بس کنید” از دولت پاکستان خواستند که ترور این افراد را متوقف کنند.
گفتنی است که با جدایی پاکستان از هند، جنبش‌های عدالت‌خواهی زیادی در بین پشتون‌های پاکستان شکل گرفته که برخی منحل و تعدادی تاکنون به مبارزه ادامه می‌دهند. یکی از این جنبش‌ها «نهضت نجات/حفاظت پشتون» یا «د پښتون ژغورنې غوځنګ» با مخفف «پی.تی.ام» است که به اسم «د پښتون تحفظ تحریک» هم شناخته می‌شود.
این جنبش را فردی به اسم «منظور پشتین» با کلاه مخصوص رهبری می‌کند.
این جریان که خواستار توقف عملیات ارتش پاکستان در مناطق قبایلی این کشور نیز است، با حمایت و همدردی نمادین شماری از شهروندان افغانستان نیز همراه شده است.


این جنبش روز شنبه سیزدهم دلو نیز تظاهراتی را در ایالت بلوچستان پاکستان به راه انداخت که نیروهای امنیتی پاکستان، شماری از معترضان را دستگیر کردند. در بین دستگیرشدگان، «ابراهیم ارمان لونی» یکی از سران جنبش نیز حضور داشت. او پس از بازداشت، به طور مشکوکی درگذشت. منظور پشتین، نیروهای امنیتی پاکستان را مسئول مرگ این عضو جنبش دانسته است.
پس از مرگ لونی، دامنه اعتراضات از پاکستان به افغانستان گسترش یافت و در دو روز گذشته شماری از شهروندان افغانستان در کابل، خوست، قندهار و جلال‌آباد نیز تجمعات اعتراضی علیه اقدامات دولت پاکستان به راه انداخته‌اند.
در یک هفته گذشته نزدیک به ۱۰۰ تن از اعضای این جریان، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده که در بین آنان، تعدادی خانم نیز دیده می‌شوند. زنان و دختران در نهضت نجات پشتون، جایگاه ویژه دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟