فعالیت های غیر دیپلماتیک عربستان برای جلب حمایت اسلام آباد

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 3982

«شیخ صالح بن عبدالعزیز» معاون وزیر امور مذهبی عربستان پس از تصویب قانونی در پارلمان پاکستان مبنی بر بی‌طرفی این کشور در بحران یمن، در دیدار سرزده‌ای وارد اسلام‌آباد شده است.

گفتنی است که معاون وزیر امور مذهبی عربستان فعالیت‌های غیر دیپلماتیکی را طی دیدار خود از اسلام‌آباد بصورت آشکار آغاز کرده که سبب نگرانی برخی از مراکز قدرت در پاکستان شده است.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر امور مذهبی عربستان با «سردار محمد یوسف» همتای پاکستانی خود نیز ملاقات کرده است اما برای ملاقات با رهبران مذهبی پاکستان همچون «فضل الرحمان» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» شاخه فضل الرحمان و سایر رهبران «وفاق المدارس العربیه» نمایندگی همه مدارس اهل‌سنت پاکستان، وقت بیتشری گذاشته است.

معاون وزیر امور مذهبی عربستان پس از ملاقات با همتای پاکستانی خود به خبرنگاران این کشور گفت: تصمیم پارلمان پاکستان مبنی بر بی‌طرفی این کشور در جنگ یمن هیچ تاثیری بر روابط ریاض- اسلام‌آباد نخواهد داشت و عربستان نیز امیدوار است تا پاکستان روابط حسنه‌ و طولانی مدت با این کشور برقرار کند.

اما به گفته روزنامه پاکستانی داون نیوز، معاون وزیر امور مذهبی پاکستان برای جلب آرای رهبران مذهبی این کشور تلاش می‌کند تا در مورد حملات عربستان به یمن از ریاض حمایت و دولت اسلام‌آباد را نیز با فشار وادار به مداخله در جنگ یمن کند.

معاون وزیر امور مذهبی عربستان این دیدار را برای تشویق دولت پاکستان برای شرکت در ائتلاف عربستان علیه یمن انجام داده اما فعالیت‌های غیر دیپلماتیک وی از روز گذشته از دیدارهای غیر رسمی با شخصیت‌های مهم برخی از مدارس دینی، خبرنگاران و گروه‌های ممنوع الفعالیت در این کشور حکایت دارد.

بر اساس منابع، معاون وزیر امور مذهبی عربستان با رهبران گروه‌های افراطی «سپاه صحابه» معروف به «اهل‌سنت والجماعت» به رهبری «محمد احمد لدهیانوی»، «انصار الامه»، مدارس دیوبندی و وهابی پاکستان از جمله «مفتی محمد نعیم» رئیس جامعه «بنوریه العالمیه» در کراچی ملاقات کرده و گفته که در صورت فشار به دولت پاکستان برای شرکت در ائتلاف عربستان علیه یمن به آنها کمک مالی خواهد کرد.

به همین دلیل گروه‌های افراطی پاکستان روز گذشته به این دلیل تظاهراتی درمقابل پارلمان این کشور برگزار کردند و قرارداد تصویب شده در پارلمان پاکستان مبنی بر بی طرفی این کشور در بحران یمن را بطور علنی رد کردند و شعارهایی خلاف پارلمان پاکستان سر دادند.

منابع می افزایند: معاون وزیر امور مذهبی عربستان گروه‌های ممنوع الفعالیت پاکستان را دعوت کرده تا در تجاوز عربستان در یمن شرکت کنند و بیانیه لدهیانوی رهبر گروه افراطی سپاه صحابه در روز گذشته نیز به همین دلیل منتشر شده است.

لدهیانوی روز گذشته اعلام کرده بود که در صورتی عدم اعزام نیرو از سوی دولت پاکستان به عربستان، سپاه صحابه نیروی خود را برای دفاع از این کشور اعزام خواهد کرد.

با این حال، اعلام علنی گروه‌های افراطی پاکستان در رابطه با حمایت از عربستان و همچنین دیدارهای معاون وزیر امور مذهبی این کشور به اثبات می‌رساند که عامل اصلی تفرقه و فساد در خاک پاکستان، غیر از عربستان کشور دیگری نیست.

از سوی دیگر، معاون موزیر امور مذهبی عربستان با «سلیم صحافی»، «احمد قریشی»، «عامر لیاقت حسین»، «زاهد حسین»، «سلطان لاکهانی»، «سلمان غنی» و سایر خبرنگاران پاکستان نیز ملاقات کرده است و دستور داده تا رسانه‌های این کشور در حمایت از تجاوز عربستان به یمن آرای مردم پاکستان را جلب کنند.

بر اساس منابع، معاون وزیر امور مذهبی عربستان پیشنهاد کمک مالی بیشتری در این خصوص به خبرنگاران پاکستان کرده است.

این درحالی است که مقامات عربستان و افراط‌گراهای پاکستان سعی دارند تا فرقه‌گرایی را در این کشور گسترش دهند.

فعالیت‌های غیر رسمی و مشکوک معاون وزیر امور مذهبی عربستان در پاکستان خلاف قانون اساسی این کشور و قوانین بین‌المللی است.

«تسنیم اسلم» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در مورد دیدار سرزده معاون وزیر امور مذهبی عربستان از اسلام‌آباد گفت: معاون وزیر امور مذهبی عربستان به دعوت سردار محمد یوسف همتای پاکستانی از این کشور سفر کرده است.

مجلس پاکستان در یک رای‌گیری با پیوستن به ائتلاف سعودی علیه یمن مخالفت کرد و خواستار حل مسالمت‌آمیز تنش در این‌باره شد.

نمایندگان مجلس پاکستان در این رای‌گیری خواستار بی‌طرفی دولت این کشور در موضوع یمن شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در گفت‌وگوی هفتگی خود با خبرنگاران در اسلام‌آباد گفته بود: پاکستان خواستار پایان جنگ یمن است.

دولت‌های عربستان و امارات متحده عربی پیش از این تصمیم پارلمان پاکستان مبنی بر بی‌طرفی این کشور در بحران یمن را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟