فعالان مدنی: جنبش روشنایی و دولت با میانجیگری سازمان ملل گفتگوها را از سر گیرند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15745

شماری از نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان، با ارایه فراخوانی از حکومت خواسته‌اند تا در برابر خواست‌های جنبش روشنایی موضع خود را تغییر داده و انعطاف‌پذیری نشان دهد.

این نهادها و فعالان جامعه مدنی همچنین از رهبران جنبش روشنایی نیز خواسته‌اند تا با میانجی‌گری سازمان ملل متحد روند مذاکرات با دولت را از سر بگیرند.

در فراخوان نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان آمده است: «نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان پیشنهاد می‌کنند تا دولت و شورای عالی مردمی جنبش روشنایی، اراده‌ی خویش را پیرامون ایجاد یک میکانیزم شفاف برای مذاکرات ابراز بدارند و روند مذاکرات مستقیم با میانجی‌گری نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان و حضور نظارتی نهادهای جامعه مدنی را بپذیرند.»

نهادها و فعالان جامعه مدنی از نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز خواسته تا با درنظرداشت نقش اساسی خویش در حفظ صلح و جلوگیری از شکل‌گیر یک فاجعه بشری دیگر، نقش میانجی‌ را به عهده بگیرد و مذاکرات میان دولت و جنبش روشنایی را تسهیل کند.

این نهادها و فعالان می‌افزایند که درخواست مردم برای انکشاف متوازن در کشور را یک درخواست منطقی توصیف کرده می‌گویند که حکومت افغانستان مسوولیت دارند تا به درخواست‌های مردم پاسخ مثبت دهد.

در فراخوان نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان آمده است: «رسیدن به انکشاف متوازن نیازمند مشارکت هدف‌مندانه، پیگیر و دقیق نهادهای شهروند در روند تصمیم‌گیری حکومت پیرامون پالیسی‌ها و پروژه‌های اساسی است.

از این رو نهادها و فعالان جامعه مدنی از حکومت وحدت ملی با تاکید می‌خواهند تا به خواست‌های شهروندان کشور وقعی لازم بگذارد و برای پاسخ‌دهی به خواست‌های مشروع جنبش روشنایی که به استحکام نظام می‌انجامد،‌ا انعطاف لازم و منطقی نشان دهد.» نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان از اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی خواسته تا زمانی که نتیجه مذاکرات شان با حکومت مشخص نشود، دست به راه‌اندازی گردهمایی‌های اعتراضی نزنند.

این فعالان جامعه مدنی معتقدند که وضعیت امنیتی موجود برای راه‌اندازی گردهمایی‌های گسترده‌تر مناسب نیست.

جنبش روشنایی که در پی تغییر مسیر انتقال لین برق پنج صد کیلوولت ترکمنستان شکل گرفت، در این روزها برای راه‌اندازی اعتراضات گسترده در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی بروکسل آمادگی می‌گیرد.

قرار است کنفرانس بین‌المللی بروکسل با حضور مقام‌های ارشد کشورهای حامی افغانستان به تاریخ پنجم و ششم اکتوبر در بلژیک برگزار شود. در این کنفرانس قرار است جامعه جهانی تعهدات مالی جدیدی به دولت افغانستان ارایه کند.

قرار بود لین برق پنج‌صد کیلوولت ترکمنستان از مسیر ولایت بامیان از مرکز افغانستان عبور کرده و به ولایات جنوب شرقی برسد، اما حکومت افغانستان به تاریخ یازدهم ثور امسال مسیر این لین برق را تغییر داده و بجای مسیر ولایت بامیان، مسیر سالنگ را مورد تایید قرار داد.

در اعلامیه‌ای که از سوی این جنبش منتشر شده آمده است: «روز چهارشنبه تاريخ ٥ اكتوبر، همزمان با برگزارى نشست بين‌المللى بروكسل براى افغانستان، قرار است جهت مطالبه خواسته‌هاى برحق مان كه همانا پايان دادن به تعصب و تبعیض سيستماتيك ساليان متمادى بر مردم ما در افغانستان است، تظاهرات گسترده‌ای در شهر بروكسل بلژيك برگزار گردد و در اين تظاهرات هموطنان ما از كشورهاى مختلف اروپايى و غير اروپايى حضور می‌یابند.»

این جنبش تاکید کرده که جواز راه‌اندازی تظاهرات در شهر بروکسل از مقام‌های دولت آن کشور گرفته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟