فعالان مدنی بغلان: مدرسه”جامعه ام المومنین عایشه صدیقه” محل ترویج افراط گرایی است

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 18975

برخی از فعالان مدنی و دانش‌آموزان در ولایت بغلان می‌گویند، مدرسۀ «جامعۀ ام‌المومنین عایشۀ صدیقه» از بزرگترین مراکز آموزش دینی ویژۀ بانوان در پلخمری‌ست که افراطیت و تندروی را برای بانوان آموزش می‌دهد.

به گزارش سلام وطندار؛ محمدعاطف عارفیان، از فعالان مدنی بغلان می‌گوید که در این مدرسه حدود 300 دانش‌آموز دختر درس می‌خواند که به آنان تندروی و افراطیت آموزش داده می‌شود. به گفتۀ این فعال مدنی، دانش‌آموزانی که در این مدرسه درس می‌خوانند با تماشای تلویزیون و کارکردن زنان در بیرون از منزل مخالف اند.

عثمان شیرزی، از دیگر فعالان مدنی بغلان می‌گوید، مسؤولان این مدرسه تلاش دارند تا فعالیت‌های این مدرسه و افراط‌گرایی را در سراسر بغلان گسترش دهند.

عبدالقیوم شریعتی، استاد دانشگاه در بغلان نیز می‌گوید، فعالیت این گونه مدرسه‌ها بر خانواده‌ها اثر منفی گذاشته است. به گفتۀ آقای شریعتی، این گونه مدارس با آموزش افراط‌گرایی و تندروی بدبینی را نیز در برابر مراکز آموزشی دینی شکل داده‌اند.

محمدپیکان حیدری، رییس معارف ولایت بغلان، بررسی در مورد آموزش تندروی در این مدرسۀ دینی را کار نهادهای امنیتی و دستگاه‌های استخباراتی می‌داند. به گفتۀ او، 35 مدرسه و دارالعلوم دینی در ریاست معارف بغلان ثبت است که به گونۀ قانونی و برابر به نصاب تعلیمی وزارت معارف فعالیت دارند و همچنان از سوی این ریاست به گونۀ جدی نظارت نیز می‌شوند.

خواستیم در بارۀ شیوۀ آموزش این مدرسه دیدگاه دختران دانش‌آموزش مدرسۀ «جامعۀ ام‌المومنین عایشۀ صدیقه» را نیز داشته باشیم، اما آنان حاضر به گفت‌وگو نشدند.

محمدمصطفی فارح رضوان، مسؤول عمومی مدرسۀ «جامعۀ ام‌المومنین عایشۀ صدیقه» با این که ترویج افراطیت، تندروی و خشونت را از سوی این مدرسه رد می‌کند می‌گوید، برخی از تلویزیون‌ها با نشر برنامه‌های مبتذل در تلاش تغییر ذهنیت‌ها اند. او می‌گوید، جزوه‌های درسی‌شان قران‌کریم و احادیث است و هیچ مضمونی ضد حکومتی ندارند.

مدرسۀ «جامعۀ ام‌المومنین عایشۀ صدیقه» یکی از شاخه‌های مدرسۀ زیر نام «اشرف‌المدارس» که در ولایت کندز است، می‌باشد. این مدرسه 3 سال پیش به دلیل آموزش تندروی به دختران دانش‌آموز خبرساز شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟