فصلى جدید از یک مبارزه سخت

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 79405

البته دوره بعد از طالبان فرصت هاى کم نظیر براى افغانستان خلق کرد. لکن با دو تصور خام همراه بود که همانها موجب وضعیت کنونى شدند:

١. تصور خام از نقش و تعهد جهان به طور خاص از امریکا در دولت سازى و ملت سازى در افغانستان

٢. دوم خشونت نهادینه و خشم پنهان و فراگیر از امریکا ، در زیست بوم فرهنگى ما

ما در کنار جهان این بخش را تحت عنوان طالب با خشونت رد کردیم و فرصت گفتگو و مبارزه انتقادی با این بخش از جهان زیست فرهنگی مان فراهم نشد و لذا به جنگ کشیده شد. امروز این بخش از فرهنگ مان در برابر ما تمام قد ایستاده است، می خواهد ما را در خود هضم کند.

لذا اگر صلح طالبان با امریکا به یک گفتگوى انتقادى میان ما و طالبان بینجامد و ما با استفاده از قدرت دولتى و جامعه مدنى و با استفاده از تکنیکهاى و سیع جهان مدرن برای مبارزه مدنی با یک جریان و تفکر قرون وسطایی، بتوانیم این گروه را در چارچوب نظام جمهورى قرار دهیم، موفقیت بزرگ تاریخى را به دست خواهیم آورد.

چون این پیروزی به این معنا خواهد بود که جامعه مدنی و دولت در افغانستان از وزن و قدرت لازم براى بر قراری یک نظم مدنی و کنترل خشونت برخوردار است و در آن صورت به راحتى مى توان برنامه هاى اجتماعی سازی این گروه را اجرا و تطبیق کرد و و بخش خشن فرهنگ خود را که همچون نفس اماره عمل مى کند، کنترل کرد.

البته این مبارزه بسیار سخت و دشوار است چون نیازمند آگاهى . تعهد و انسجام قوى در دولت و جامعه مدنی است.

یادداشت: در هر وضعیت سخت و دشوار، فرصت هایى نیز وجود دارد. مقصود از این نوشته جلب توجه به فرصتها است نه استقبال از رویداد امروز و نادیده گرفتن تهدیدها

دکتر امین احمدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟