فرمت مسکو: چالشی دیگر برای طالبان

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 134402

چهارمین فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان با حضور ده کشور منطقه در حالی برگزار شد که هیچ دعوتی از طالبان برای حضور در نشست، صورت نگرفت.

در این نشست، نمایندگان کشورهای شرکت کننده نگرانی های خود را از افزایش فعالیتهای تروریستی داعش و دیگر گروههای افراطی، افزایش قاچاق مواد مخدر، محدودیت روز افزون بر زنان، نقض حقوق بشر و بحران انتقال قدرت در افغانستان ابراز نمودند.

این نشست بعد از کمکهای میلیونی آمریکا به طالبان و چاپ بانک نوت های جدید افغانستان توسط این کشور در حالی برگزار شد که در سومین نشست آن، نمایندگان طالبان به عنوان رژیم حاکم در افغانستان اشتراک داشتند. اما این بار، طالبان بدلیل نزدیکی با آمریکا به بهانه عدم پیشرفت در تشکیل حکومت فراگیر و عدم موفقیت آنان در جلوگیری از فعالیت های تروریستی، از حضور در نشست محروم شدند.

از آنجا که سیاستها و اقدامات روسیه در قبال افغانستان بر مبنای رقابت این کشور با آمریکا و چگونگی حضور آمریکا در این کشور اتخاذ می گردد، به نظر می رسد پس از دیدارهای طالبان با استخبارات آمریکا و کمکهای میلیونی این کشور به طالبان، فشارهای کشورهای منطقه بر این رژیم افزایش یابد. از سویی آمریکا نیز با اتخاذ سیاست چماق و هویج در قبال طالبان، تلاش خواهد کرد همچنان ابتکار عمل در افغانستان را بدست گیرد.

زکیه عادلی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟