فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا: پاکستان اقدامات مفیدی برای مبارزه با تروریسم انجام داده است

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 19424

برای نخستین بار، یکی از عالی ترین مقامات ارتش آمریکا اذعان کرده است که پاکستان گام های مفیدی در مبارزه با گروه های تروریستی از جمله ‘شبکه حقانی’ برداشته است.

این اظهارات که از سوی جنرال ‘جوزف ووتل’، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا مطرح شده، در واقع اولین اذعان رسمی واشنگتن به مبارزه موثر پاکستان با گروه تروریستی شبکه حقانی است.

پیش از این، مقامات دولت و ارتش آمریکا بارها این ادعا و اتهام را علیه پاکستان مطرح کرده اند که این کشور در مبارزه با تروریست ها، نسبت به برخی گروه های تروریستی از جمله شبکه حقانی تبعیض قائل می شود و برخوردهای جدی با این گروه انجام نمی دهد.

گروه شبکه حقانی یکی از شاخه های طالبان است که تقریبا همان طرز تفکر و ایدیالوژی را دنبال می کند و طبق ادعای آمریکا، هدف قراردادن نیروهای این کشور و دیگر نیروهای خارجی در خاک افغانستان، یکی از اصلی ترین اهداف این گروه تروریستی است.

براساس گزارش روز شنبه رسانه های پاکستان، جنرال جوزف ووتل با حضور در کمیسیون دفاعی سنای آمریکا، گفته است که پاکستان اخیرا در مناطق مرزی با افغانستان همکاری های خوبی با جنرال ‘جان نیکلسون’ فرمانده نیروهای آمریکایی و خارجی مستقر در افغانستان داشته است و این حرکت از سوی پاکستان، اقدام مفیدی محسوب می شود.

این جنرال آمریکایی گفته است “پاکستان اقداماتی برای رفع نگرانی های آمریکا از جمله در جهت مبارزه با شبکه حقانی برداشته است و انتظار ما از پاکستان، تمرکز بیشتر بر این مهم و ادامه این مسیر است.”

جنرال ووتل که مسئول اجرای راهبرد نظامی آمریکا در منطقه پاکستان و افغانستان است، از پاکستان به عنوان یک شریک کلیدی آمریکا نام برده و تاکید کرده است که آمریکا برای مقابله با تروریسم، نیاز به تعامل با پاکستان دارد.

این اظهارات جنرال جوز ووتل مبنی بر تمایل ارتش آمریکا برای حفظ روابط و همکاری های نظامی خود با ارتش پاکستان، با نظر برخی سناتورهای این کشور که معتقدند دونالد ترامپ باید در روابط واشنگتن-اسلام آباد تجدید نظر کند و اسلام آباد را تحت فشار قرار دهد، کاملا متناقض است.

برخی سناتورهای جمهوری خواه آمریکا حتی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اعتقاد داشتند که پاکستان در ازای حمایت های مالی و راهبردی که از واشنگتن دریافت می کند، کار چندان موثری علیه تروریست ها به ویژه شبکه حقانی انجام نمی دهد و لازم است آمریکا در روابط خود با پاکستان و حمایت های خود از این کشور جنوب آسیا تجدید نظر کند.

‘تِد پو’ از اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش اعلام کرد گروه تروریستی شبکه حقانی بیش از سایر گروه های تروریستی اقدام به کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان کرده است اما دولت پاکستان به رغم اینکه از زمان حوادث 11 سپتامبر 2001 و حمله آمریکا به افغانستان تاکنون ’33 میلیارد دالر’ از آمریکا پول گرفته، برای مبارزه با این گروه تروریستی تقریبا هیچ کاری نکرده است.

بسیاری از نمایندگان کنگره و حتی مقامات دولت آمریکا ادعا می کنند که اعضای شبکه حقانی از منطقه وزیرستان شمالی در شمال غرب پاکستان به عنوان یک پناهگاه امن استفاده می کنند و پاکستان باید با افغانستان همکاری کند و مانع از تحرکات تروریستی شبکه حقانی در خاک افغانستان شود. پاکستان همواره این اتهام و ادعای آمریکا را رد کرده و مدعی است در مبارزه با تروریسم، هیچ گونه تبعیضی میان گروه های تروریستی قائل نیست و با تمام آنها با جدیت و قاطعیت برخورد می کند.

برخی نمایندگان کنگره آمریکا معتقدند این کشور باید کمک های مالی به پاکستان را که در ازای همراهی اسلام آباد با آمریکا در ‘جنگ علیه تروریسم’ در افغانستان و حمله به این کشور، از سال 2001 هرسال به دولت پاکستان پرداخت می کند، متوقف کند مگر آنکه پاکستان خواسته های آمریکا را در مسیر مبارزه با تروریسم برآورده کند.

آنها می خواهند که پاکستان اقدامات شدیدتر و جدی تری علیه گروه موسوم به ‘شبکه حقانی’ در خاک این کشور انجام دهد. آنها معتقدند که شبکه حقانی یک تهدید بسیار جدی علیه نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان است و پاکستان اگر بخواهد، می تواند به آسانی این شبکه را تحت فشار قرار داده و آن را از میان بردارد.

خواسته دیگر مجلس نمایندگان آمریکا از پاکستان، این است که اسلام آباد باید تضمین بدهد که هیچ بخشی از منابع و کمک های مالی و تجهیزاتی دریافتی از آمریکا را صرف تحت فشار قرار دادن گروه های اقلیت در پاکستان نمی کند.

تد پو نماینده جمهوری خواه کنگره گفته است: ما موظف هستیم که بدانیم بودجه دولت آمریکا برای کمک های خارجی، چگونه و در چه راهی صرف می شود.

در ماه ثور سال جاری، 277 نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با پرداخت 450 میلیون دالر از بودجه سال مالی آینده آمریکا به کمک مالی به پاکستان مخالفت کردند و تعداد موافقان تنها 147 نفر بود. دولت آمریکا در بودجه سال مالی 2017، 900 میلیون دالر در قالب ‘صندوق کمک به ائتلاف(حمله به افغانستان)’ در نظر گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟