فرمانده ارتش آمریکا: به عربستان گفتیم در باتلاق یمن گرفتار میشوید

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 69493
محمد بن سلمان

یک افسر بازنشسته آمریکایی ضمن اشاره به تصمیم احمقانه عربستان در سال ۲۰۱۵ برای دخالت نظامی در یمن اظهار کرد: هرگز پیش بینی نمی‌کردیم عربستان به یمن حمله کند، ما شوکه شدیم و به آنها گفتیم پافشاری نکنید چرا که کشورتان را به شکست می‌کشانید و وارد باتلاق می‌کنید، البته حق با ما بود.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در گزارشی که سایت آمریکایی “The American Conservative” به نقل از مارک پری، افسر بازنشسته آمریکایی منتشر کرد، آمده است: اظهارات مایک پری و هشدار او نسبت به آغاز جنگ علیه یمن در توصیف وضعیتی که عربستان در حال حاضر در یمن با آن مواجه است، بسیار دقیق بود. تصمیم عربستان برای دخالت نظامی در یمن با هدف نابودی نیروهای وابسته به انصارالله و بازگردان قدرت به دولت عبد ربه منصور هادی (رئیس‌جمهوری مستعفی یمن) برای دولت باراک اوباما غافلگیر کننده نبود و فرماندهان نظامی آمریکا به دیده تحقیر به آن نگریستند. افسران ارشد فرماندهی عملیات ویژه، نیروهای مورد انصارالله را قدرتی مخالف تشکیلات القاعده در یمن دانسته و حتی برخی از آنها نیز خواستار اتخاذ اقداماتی در راستای حمایت از آنها شدند.

یک افسر برجسته آمریکایی گفت: حوثی‌ها اسماً نمایندگان ایران هستند اما می‌توانند شرکای ما در مقابله با تشکیلات القاعده محسوب شوند.

اما اینکه پنتاگون نیروهای انصارالله را دشمن القاعده می‌دانست پس از سال ۲۰۱۵ و حمله عربستان به یمن که از حمایت کشورهای عربی برخوردار شد، فراتر از تفکرات بود.

مسؤولان نظامی آمریکا پس از حمله عربستان به یمن پیش بینی کردند انصارالله روابط خود را با ایران تقویت کند و این مساله‌ای بود که آنها در وهله اول با آن موافق نبودند.

گروه‌هایی در ارتش آمریکا بر این باور بودند که حمله نظامی عربستان به یمن تصمیم اشتباهی بود اما جان مک‌کین، سناتور آمریکایی نظر متفاوتی درباره این مساله داشت. او با دفاع از عملیات عربستان آن را به تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای امضای قرارداد هسته‌ای با ایران مرتبط دانست و مدعی شد: دلایل خوبی برای عربستانی‌ها وجود داشت که دخالت خود در این مساله را پنهان کنند. این کشورهایی که عربستان هدایت آنها را برعهده گرفته با ما هماهنگی نکردند زیرا بر این باور بودند ما در مقابل آنها هستیم.

در مقابل فرماندهان نظامی آمریکا این اظهارنظر را مورد تمسخر قرار داده و یکی از افسران فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت: دلیل عربستانی‌ها برای پنهان کردن برنامه‌هایشان از ما این بود که آنها می‌دانستند ما دقیقا به آنها چه خواهیم گفت و این اظهارات اشتباه هستند. مایکل هورتون، کارشناس مسائل یمن که به دلیل سفرهای متعددش به منطقه از نزدیک از این درگیری‌ها مطلع است با اشاره به ناتوانی عربستانی‌ها گفت: باید با صراحت بگویم آنها نمی‌توانند این جنگ را مدیریت کنند. آنها تمامی امکانات لازم را در اختیار دارند اما تنها تعداد اندکی در عربستان حضور دارند که می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. افسران آنها تجربه‌ای ندارند و نیروهای استخدام شده از  مناطق ضعیف عربستان هستند و اگر آنها در یمن گیر بیفتند نمی‌دانم موضعگیری این افسران و سربازان چه خواهد بود.

حمله به یمن ابتدا به خوبی با بمباران و محاصره آغاز شده و موجب تضعیف توانمندی‌های نظامی نیروهای انصارالله شد اما در ادامه به یک فاجعه انسانی و گسترش انواع بیماری‌ها و خطر گرسنگی منجر شد.

با وجود برخی تردیدها در آمریکا اما ارتش این کشور به حمایت‌های اطلاعاتی و لجستیکی خود از ائتلاف عربی ادامه داد و علاوه بر اینها افسران اماراتی برجسته‌ای که در این عملیات‌ها مشارکت داشتند را تحت آموزش قرار داد. با این حال درگیری‌ها در طول چند سال گذشته در یمن ادامه یافتند و مزدوران اماراتی نتوانستند قدرتی مشابه نیروهای انصارالله کسب کنند. از این مرحله به بعد نیروهای انصارالله حوزه‌های نفتی عربستان با موشک‌های اسکاد هدف قرار دادند و به این ترتیب هم‌پیمانان عربستانی یکی، یکی از ائتلاف خارج شدند که آخرین آنها امارات در ماه ژوئیه بود. در شرایطی که مزدوران اماراتی تلفات و خسارت‌های سنگینی در مرزهای عربستان متحمل می‌شدند انصارالله روابط خود را با ایران تقویت کرد و این همان پیش‌بینی فرماندهان پنتاگون از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ بود و مشکلاتی را برای عربستانی‌ها و نگرانی‌های را در آمریکا به وجود آورد.

چند ماه پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا یک تیم امنیت ملی با کارشناسان خاورمیانه دیدار کرده و راه‌های خارج کردن عربستان از این مهلکه را بررسی کرد. همزمان با دیدارهایی که با هدایت ژنرال اچ.آر مک‌مستر، مشاور امنیت وقت انجام شده‌اند، گزارش‌های امنیتی انتشار یافتند دال بر اینکه دخالت عربستان در یمن ثبات این کشور را در بلند مدت به خطر می‌اندازد. در واقع برخی اعضای خاندان سلطنتی از جنگ یمن و افشای اطلاعات برای تضعیف محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان استفاده کردند. در این مقطع کاخ سفید به دو نتیجه مهم دست یافت یکی اینکه خاندان آل سعود اصلا شرایط خوبی ندارد و اینکه دولت آمریکا باید گفت‌وگوی مستقیمی را با نیروهای انصارالله آغاز کند. در سپتامبر وزارت خارجه آمریکا دیوید شنکر را به ریاض فرستاد تا عربستانی‌ها را برای پیوستن به مذاکرات جدی میان آمریکا و انصارالله در اردن تحت فشار بگذارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این گزارش آمده است، این تاریخچه سیر مناسبی را تا رسیدن ما به حملات موشکی و پهپادی ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان ارائه می‌کند. مسؤولان امنیتی آمریکا در اظهاراتی واهی پای ایران را به حمله علیه نفتکش‌ها و به تبع آن ایجاد اخلال در بازار جهانی نفت وسط کشیدند حتی دولت ترامپ مدت کوتاهی به اقدام نظامی فکر می‌کرد اما کمی بعد مایک پامپئو، وزیر خارجه خود را به ریاض فرستاد و او در ریاض اعلام کرد استحکامات نظامی آمریکا برای کمک به عربستان و ارتقای توانمندی‌های نظامی این کشور ارسال می‌شود و بخشی از استراتژی تهدید و نشان دادن چماق است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟