فرانس پرس: بشار اسد در حال پایان دادن به جنگ سوریه است

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 30372
بشار اسد

خبرگزاری فرانس پرس، روز دوشنبه نوشت “بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درحال پایان دادن به جنگ در سوریه به نفع خود و به طور قطعی است درحالی که دشمنانش پنج سال پیش ائتلافی را با حمایت بین المللی برای سرنگونی او تشکیل دادند.”

آرون لوند یک کارشناس امور سوریه در گفت وگو با فرانس پرس تاکید کرد: بشار اسد در زمان حاضر بخش بزرگی از خاک سوریه را تحت کنترل دارد که بیشترین جمعیت سوریه در آن ساکن هستند.

وی افزود: جنگ همچنان ادامه خواهد داشت اما رئیس جمهوری سوریه قادر است طرف هایی را که قصد کنار زدن او از قدرت را دارند، شکست دهد،او همه خاک سوریه را بازپس خواهد گرفت مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره ای روی دهد.

این کارشناس مسایل سوریه خاطرنشان کرد: حمایت های روسیه و ایران نقش تعیین کننده ای در موفقیت دولت سوریه داشته است و پس از یک سلسله پیروزی میدانی از جمله بازپس گیری شهر حلب در شمال این کشور و سیطره بر بخش های گسترده ای از دیرالزور در شرق اکنون ارتش سوریه بر بیش از نیمی از اراضی سوریه کنترل و سیطره دارد.

فابرس بالانچ کارشناس جغرافیای سوریه نیز گفت: در مناطق تحت کنترل دولت سوریه دو سوم جمعیت کشور سکونت دارند درحالی که کردها تنها 23 در صد از خاک سوریه و گروه های مسلح و تروریستی همانند جبهه النصره 12 درصد و داعش 15 درصد از خاک سوریه را تحت کنترل دارند.

براساس این گزارش استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه هفته گذشته این پرسش ها را مطرح کرد که آیا دولت سوریه پس از آزاد سازی دیرالزور و رقه آماده مذاکرات می شود یا اینکه به بالا بردن پرچم پیروزی اکتفا می کند؟ آیا مخالفان سوریه خواهند پذیرفت که جنگ دستاوردی برای آنها ندارد؟

اما این سخنان او هیچ توجهی را همانند گذشته به خود جلب نکرد چرا که در زمان حاضر پس از شش سال جنگ ، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در موضع قدرت قرار دارد.

در این گزارش آمده اس: سوریه از ابتدای شروع مذاکرات صلح سوریه در جنوا قرار گرفتن طرح کنار رفتن بشار اسد از قدرت بر روی میز مذاکرات را نپذیرفت و اکنون غیر ممکن است در باره این موضوع پس از شش سال مذاکره کند.

نیروهای بشار اسد در زمان حاضر مهم ترین شهرهای سوریه را تحت کنترل دارند و قدرت آتش آنها نیز در نتیجه حمایت های ایران و روسیه بسیار قوی است.

طبق گزارش فرانس پرس برخی از تحلیلگران مدعی هستند نظام سوریه، نظام شکننده ای است که تقسیم بندی ها و اختلاف های عمیق در کشور دامن گیر آن شده است.

طبق گزارش فرانس پرس، جنگ سوریه با حمایت های برخی طرف های بین المللی برای براندازی نظام بشار اسد باعث کشتار گسترده و ویرانی عظیم زیر ساخت های این کشور شده به طوری که در این جنگ بیش از 330 هزار نفر کشته و بیش از نیمی از مردم سوریه نیز آواره شده یا مجبور به ترک این کشور شده اند.

فرانس پرس نوشت: در زمان حاضر نرخ بیکاری در سوریه50درصد و نرخ فقر 85 در صد است.

طبق این گزارش بانک های سوریه در زمان حاضر نمی توانند فرایند بازسازی این کشور را شروع کنند بخصوص اینکه ارزش سهام 12بانک آن به 3.5 میلیارد دلار رسیده و لیره سوریه نیز در نتیجه جنگ 90 درصد در مقابل دلار افت ارزش داشته که این موضوع اقتصادی شکنده بوجود آورده و درآمدها و ذخیره ارزی سوریه بشدت کاهش داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟