فدراسیون ژورنالیستان حمله بر خبرنگاران را سازماندهی شده خواند

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 40679

دوشنبه دهم ثور, از دو حملۀ مرگ‎بار در منطقۀ شش‌درک کابل که در آن دست کم ۳۰تن مشمول ۹خبرنگار و تصویر بردار رسانه‎ها جان باختند و ۴۸ تن دیگر زخمی شده اند، مسؤولان شماری از نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها، با تجمع به محل این رویدادها، حمله بر خبرنگاران را «سازماندهی شده» خواندند.

خبرنگاران هنگامی آماج قرار گرفتند که برای پوشش حملۀ انتحاری نخست به این محل رفته بودند.

محرم درانی، عبادالله حنان زی، سباوون کاکر، خبرنگاران رادیو آزادی، یار محمد توخی، تصویربردار طلوع نیوز، غازی رسولی، خبرنگار تلویزیون یک، نوروز علی، تصویربردار تلویزیون یک، شاه مری، عکاس آژانس خبری فرانسه، سلیم تلاش، خبرنگار تلویزیون مشعل و علی سلیمی، تصویربردار تلویزیون مشعل از جملۀ خبرنگاران و تصویربردرانی بودند که در حملۀ انتحاری روز دوشنبه جان باختند.

فدراسیون ژورنالیستان افغانستان می‎گوید که هفت خبرنگار دیگر زخمی استند.

در یک اعلامیه‎یی این فدراسیون و رسانه‎های افغانستان، آمده است: «این حملۀ تروریستی یک جنایت جنگی و حمله سازمان دهی شده بر رسانه های افغانستان است. با وجود حملۀ امروز و تهدیدهای دیگر فرا راه خبرنگاران، رسانه های افغانستان به شکل جدی در راستای اطلاع رسانی متعهد است.»

در این اعلامیه، از کوتاهی حکومت در تأمین امنیت شهروندان انتقاد شده است: «این حمله در قلب کابل و در حوزۀ سبز نشان دهندۀ کوتاهی جدی در تأمین امنیت از سوی حکومت است.»

در این اعلامیه هم‌چنان آمده است که «طی یک شکایت نامه مشترک، رسانه های افغانستان از محکمه بین المللی جرایم و شورای امنیت سازمان ملل خواستار بررسی جدی این قضیه خواهیم شد.»

فدراسیون ژورنالیستان و نیز رسانه‎های افغانستان، دهم ثور را یکی از روزهای خونین برای رسانه‎ها در افغانستان عنوان کرده است.

این یکی از بی پیشینه ترین حمله‎ها بر خبرنگاران گفته شده است. پییش از این نهاد مدافع خبرنگاران «نی»، سال گذشتۀ میلادی را یکی از خونین ترین سال‌ها برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟