فایق: سازمان ملل برای توقف کشتار هزاره‌ها اقدامات عملی را روی دست گیرد

  • انتشار: ۳۰ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 133781

نماینده افغانستان در سازمان ملل از کشورهای عضو این سازمان خواسته است که اقدامات عملی را برای جلوگیری از کشتار هدفمند قوم هزاره روی‌ دست گیرند و برای تحقیق و گزارشدهی درباره‌ی تمام تخطی‌های جدی حقوق بشر هیأت تشکیل دهند.

مصراحمد فایق در سخنرانی خود در کمیته امور اجتماعی، بشری و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با اشاره به حمله‌ی انتحاری در آموزشگاه کاج در غرب کابل گفت که وقوع پی‌هم چنین حملات بیانگر خصومت واضیح با دسترسی دختران یک گروه قومی خاص به تحصیل و ناکامی طالبان در تأمین امنیت کشور است.

فایق گفته است که این اعمال نقض اصول حقوق بشر بین‌المللی است و باید به‌عنوان جرایم نسل‌کشی مورد تحقیق قرار گیرد.

او افزوده است: «من از کشورهای عضو ملل متحد تقاضا می‌کنم تا اقدامات عملی را برای جلوگیری از کشتار هدفمند قوم هزاره از طریق تشکیل هیأت حقیقت‌یاب برای تحقیق و گزارشدهی روی تمام تخطی‌های جدی حقوق بشر به‌شمول نسل‌کشی هزاره‌ها، کوچ اجباری و کشتارهای بدون محاکمه را روی دست گیرند».

فایق وضعیت حقوق بشر در افغانستان را «بی‌نهایت نگران‌کننده» خوانده و گفته است که گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای حاکی از نقض شدید و پیوسته‌ی حقوق بشر توسط طالبان وجود دارد که «شامل کشتارهای بدون محاکمه، شکنجه، رفتار خشن، گرفتاری و توقیف‌های خودسرانه نیروهای امنیتی پیشین، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و افراد متهم به داشتن روابط با جبهه مقاومت» است.

او می‌گوید که گزارش‌های معتبر از ارتکاب شکنجه به پیمانه وسیع و کشتار بدون محاکمه اسیران جنگی و کوچ اجباری گروه‌های خاص قومی در ولایت‌های مختلف افغانستان به‌شمول بدخشان، بغلان، پنجشیر، سرپل و تخار وجود دارد.

فایق گفته است که این اعمال نقض شدید حقوق بشر و جرایم جنگی است.

او وضعیت حقوق بشر زنان و دختران را نیز شدیدا نگران‌کننده دانسته و گفته است که فعلا در افغانستان تجرید جنسیتی (جندر اپارتاید) وجود دارد.

نماینده افغانستان در سازمان ملل در ادامه از تمام کشورهای عضو ملل متحد و جامعه بین‌الملل تقاضا کرده تا در کنار مردم افغانستان بایستند و آنان را فراموش نکنند.

فایق گفته است که جامعه بین‌الملل باید فشارهای لازم را بر طالبان به‌خاطر پیروی از تعهدات شان برای رشد حقوق بشر برای تمام مردم افغانستان به‌خصوص زنان و دختران نگه‌دارند.

او افزوده است که جامعه بین‌الملل باید از تمام ابزار موجود برای آوردن فشار بر طالبان به‌خاطر تشکیل یک ساختار همه‌شمول و پاسخ‌گو بر مبنای حاکمیت قانون، عدالت و خواست مردم نیز استفاده کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟