فایق در نشست شورای امنیت: حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان تهدیدات امنیتی را افزایش داده است

  • انتشار: ۶ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 133349

نصیراحمد فایق در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است که حضور و ادامه فعالیت‌های گروه‌های تروریستی، به شمول القاعده و داعش در افغانستان تهدید‌های امنیتی را برای مردم افغانستان، منطقه و جهان افزایش داده است.

نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل‌ متحد روز سه‌شنبه، ۲۷ سپتامبر، با ارایه بیانیه‌ای در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان با توسل به‌ زور، افغانستان دچار بحران‌های شدید سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بشری شده است.

فایق افزده است که زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از حقوق اساسی و آزادی‌های بنیادی‌شان محروم و به‌صورت نظام‌مند از تمام عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنده‌گی در حال حذف شدن‌ هستند.

وی خواستار اعاده حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران شده و تاکید کرده است که دروازه‌های مکاتب به روی دختران باز شود.

در بیانیه فایق آمده است که محدودیت‌های آزادی بیان سبب شده تا بسیاری از ازدواج‌های اجباری و ازدواج‌های زیر سن گزارش داده نشود و مرتکبان آن تحت پیگرد قرار نگیرند.

به گفته وی، بیشتر از ۲۴ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند و ۱۹ میلیون تن با کمبود شدید مواد غذایی مواجه‌اند.

به باور فایق، کمک‌های بشری راه‌حل دوام‌دار و درازمدت برای جلوگیری از افزایش بحران بشری و مبارزه با فقر نیست؛ راه‌کار این است که کمک‌های انکشافی دوباره آغاز شود و یک حکومت مسوول، مشروع و همه‌شمول این کمک‌ها را تطبیق کند.

فایق همچنان گفته است که اعمال طالبان سبب ایجاد وحشت و افزایش مهاجران و پناه‌جویان شده و افغان‌ها را با شرایط و آینده نامعلوم مواجه‌ ساخته است.

در بیانیه فایق همچنان آمده است که پیشرفت‌ها در بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان که با حمایت جامعه جهانی و همت متخصصان افغان پدید آمده بود، همه بعد از تسلط طالبان بر افغانستان معکوس و باطل‌ شده است.

فایق همچنان افزوده است که برعکس ادعا‌های طالبان و اعلام عفو عمومی آن‌ها، گزارش‌های معتبر ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی از نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان خبر می‌دهد.

به باور وی، طالبان باید عملکرد‌های مغایر قوانین بین‌المللی بشردوستانه و خلاف ارزش‌های اسلامی را متوقف سازند.

فایق در این بیانیه پیشنهاد می‌کند که برای رسیده‌گی قوی به تخطی‌های حقوق بشری در افغانستان، به یک مکانیسم موثر گزارش‌دهی نظارت و تحقیقات نیاز است.

گفتنی است که در نشست مجمع عمومی ملل متحد برخی از رهبران جهان و از جمله دبیرکل این سازمان خواهان رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و بازگشایی مکاتب دخترانه از سوی طالبان شده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟