فارکس چیست و نحوه معاملات در آن چگونه است؟!

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 103309

فارکس بازاری مانند بازار بورس است اما بر خلاف بورس دارای بازار فیزیکی متمرکز نیست. در واقع بازار تبادل ارزهای خارجی را فارکس می گویند.

واژه فارکس از عبارت Foreign Exchange Market گرفته شده است. از مراکز اصلی معاملات ارزی در جهان، کشورهای انگلستان ، آمریکا و ژاپن می‌باشند.

فارکس چیست و نحوه معاملات در آن چگونه است؟!
فارکس چیست و نحوه معاملات در آن چگونه است؟!

بازار ارز به صورت جهانی از سال ۱۹۷۱ به طور انسجام یافته شکل گرفت و از سال ۱۹۹۸ با پیشرفت تکنولوژی ، رشد یافت.

دو موضوع استاندارد طلا و سیستم برتون وودز نقش مهمی در ایجاد و گسترش بازار فارکس داشتند. داد ‌و ‌ستد در این بازار، به معنی تبدیل یک ارز به ارزی دیگر با نرخی مشخص است.

( سیستم برتون وودز؛ هر کشور باید سیستم پولی خود را چنان در نظر بگیرد که نرخ مبادله ارز، خود را به طلا گرف زده و این نرخ را ثابت نگه دارد)

نرخ مبادلات ارزی در بازار فارکس من حیث یک مرجع برای انجام معاملات بین المللی در تمام زمینه ‌های اقتصادی مربوطه می باشد.

بانک‌های مرکزی، شرکت های سرمایه گذاری، موسسات مالی بزرگ، بانک‌های تجاری، صرافی ‌ها و … فعالان عمده بازار ارز به شمار می روند.

بازار فارکس چیست؟

در این بازار که بزرگ ترین بازار مالی دنیا به شمار می رود روزانه تیلیاردها دلار در آن جا به جا می شود و افراد زیادی در آن به موفقیت میرسند.

امروزه در سراسر دنیا بازارهای مالی مدرنی شکل گرفته است که پتانسیل درآمدزایی فوق العاده ای دارند. مثلاً روزانه حجم مالی بازار بورس آمریکا چیزی برابر صدمیلیون دلار می باشد که به راحتی میتواند اقتصاد چند کشور را زیر و رو کند.

فارکس چیست و نحوه معاملات در آن چگونه است؟!

بازارهای مالی توانسته اند تاثیرات مثبتی در زندگی افراد داشته باشند به طور کلی امروز دو نوع بازار مالی وجود دارد:

  • بازارهای سنتی
  • بازارهای جدید

بازار های سنتی که معلوم هستند. در کشور آمریکا بازار بورس و اوراق بهادار به عنوان بازار سنتی شناخته میشود و حجم بسیار زیادی دارد. در حدی که یک جورهایی تمامی مردم آمریکا در این بازارها سرمایه دارند و پول زیادی را جا به جا می کنند.

اما بازارهای نوظهور که بازار فارکس نوعی از آن به شمار می رود نیز در تحولات اقتصادی نقش به سزایی داشته اند.

خرید و فروش سهام در بازار فارکس

در این بازار مانند بازار بورس، تراکنش ‌ها به وسیله شرکت‌های کارگزاری انجام می ‌شود و این شرکت ها به وسیله یک کانال بین بانکی به یکدیگر متصل شده و نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را ایفا می‌کنند.

شرکت ‌های کارگزاری انجام مبادلات ارزی، زیر نظر نهاد‌های نظارتی فعالیت می کنند.

با توجه به ماهیت غیر متمرکز فارکس، این سازمان ‌ها با بنا نهادن قوانین و پیگیری فعالیت ‌های کارگزاران، کوشش می کنند از بروز مشکلات و تخلفات گوناگون توسط آن‌ها جلوگیری نمایند. خود این نهادها، زیر نظر دستگاه اقتصادی کشورهای مبدأ می باشند.

فارکس چیست و نحوه معاملات در آن چگونه است؟!

زمان فعالیت در فارکس

بازار فارکس بر اساس تقویم کاری بین المللی، روزهای یکشنبه تا جمعه به طور بیست و چهار ساعته فعال می‌باشد.

بر طبق مراکز فعال و عمده مبادلات ارزی و مناطق زمانی مختلف، در این بازار ۵ جلسه معاملاتی وجود دارد که به ترتیب جلسات سیدنی، ژاپن، فرانکفورت، لندن و نیویورک می ‌باشد.

هر کدام از این جلسه ها معمولاً ۹ ساعت زمان داشته و عمده فعالیت معامله گران شرق آسیا و اورانوسیه در بازار ژاپن، اروپایی ‌ها در بازار های لندن و فرانکفورت و آمریکایی‌ها در بازار نیویورک است.

این را هم بدانید که انجام معامله در هر ساعت از شبانه روز در این بازار مشکلی ندارد و هر فرد از هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند در جلسه معاملاتی مد نظر خود، معاملات خود را انجام دهد.

با توجه به ماهیت بین المللی و استراتژیک بازار فارکس، اخبار و وقایع مهم قدرت ‌های بزرگ اقتصادی در طول روز، بر نوسانات این بازار تاثیر مستقیم می گذارند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی نرم افزاری و مالی پلتفرم‌ های معاملاتی، کارگزاران فارکس علاوه بر جفت ارزها، امکان داد و ستد انواع فلزات گران‌بها، نفت، سهام بورس‌های معتبر و غیره را نیز برای مشتریان خود فراهم آورده‌اند.

هزینه های معاملاتی

هزینه های معاملاتی در بازار فارکس نسبت به دیگر بازارها کمتر است. بطور کل اصلی ترین هزینه در معاملات جفت ارزها، همان کارمزد اختلاف نرخ خرید و فروش یا اسپرد است.

در حقیقت هزینه های معاملاتی در بازار فارکس میان کارگزاران مختلف، کاملاً متفاوت است و این شرکت‌ ها برای حفظ و جذب مشتریان شان، تمهیدات تخفیفی مختلفی در تمام موارد گفته شده ارائه می‌دهند.

در حال حاضر پلتفرم های تحلیلی و معاملاتی مختلفی به وسیله فعالان بازار جهانی ارز مورد استفاده قرار می گیرد که مشخص ترین آن ها ساخته یک شرکت روسی به نام  Meta Quotes است.

فارکس چیست و نحوه معاملات در آن چگونه است؟!

این نرم افزار با نسخه های ۴ و ۵ برای انواع سیستم عامل ها از جمله ویندوز، مک، اندروید و IOS به شکل رایگان در دسترس است. معاملات فارکس بر اساس نمادهایی به صورت جفت ارز صورت می گیرند.

جفت ارزهای در حقیقت به سه دسته زیر قابل تقسیم هستند:

  •  جفت ارزهای اصلی که چیزی بیشتر از ۷۰ % معاملات بازار مربوط به این جفت ارزها می باشد. در بیشتر مواقع دارای نوسان کم، رفتار منطقی، کارمزد های کم و قدرت نقد شوندگی بالا می باشند. ارزهای موجود در این رده، مربوط به اقتصادهای قدرتمند دنیا است.
  • جفت ارزهای فرعی یا کراس؛ در حقیقت به جفت ارزهای فاقد دلار  کراس یا فرعی گفته می شود. از لحاظ ارزش معاملات و محبوبیت نسبت به نمادهای اصلی، در رده پایین تری قرار دارد و مقدار کارمز نیز در آن بالاتر است. ثبات قیمتی این جفت ارزها کمتر بوده و نقد شوندگی آن ها تقریباً مانند دسته اول است.
  • جفت ارزهای ناشناس یا اگزوتیک‌ها؛ به جفت ارزهایی که یک ارز اصلی به همراه ارز یکی از اقتصاد‌های نوظهور باشد گفته می شود. این نمادها کمترین میزان معاملات فارکس را به خود اختصاص می‌دهند.

حساب تمرینی

به آن دلیل که فعالیت در بازار ارز جهانی دارای ریسک زیادی است، این روزها همه کارگزاری ‌ها برای معامله گران تازه وارد حساب تمرینی یا دمو ارائه ‌می ‌دهند تا این افراد بتوانند بدون سرمایه و در شرایط کاملاً واقعی بازار، داد و ستد نموده و تجربه کسب کنند.