فارن پالیسی: طالبان حقوق بشر را در افغانستان به شدت نقض کرده است

  • انتشار: ۵ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 131404
طالبان

فارن پالیسی به یک گزارش داخلی یوناما دست یافته که تشدید نقض حقوق بشر از سوی طالبان از جمله آزار زنان و کودکان، خفه کردن رسانه‌ها و هدف قرار دادن فعالان مدنی را تایید می‌کند.

گزارش می‌افزاید که طالبان دست به کشتار مخالفان خود زده و تعالیم افراطی را جایگزین آموزش عمومی کرده است.

به نقل از فارن پالیسی؛ این گزارش که در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه می سال جاری میلادی توسط یوناما تهیه شده، به جزئیات نقض حقوق بشر توسط طالبان می‌پردازد. گزارش روشن می‌سازد که با وجود تقریباً یک سال تعامل یوناما با طالبان، سازمان ملل نتوانسته است تفاوت چندانی در رفتار طالبان در راستای احترام به حقوق بشر ایجاد کند.

در مقاله فارن پالیسی آمده است که با وجود تلاش کشورهای کمک‌کننده و سازمان ملل برای کمک به مردم افغانستان، کنترول طالبان بر سازمان‌های غیردولتی محلی به این گروه امکان دسترسی به کمک‌ها را فراهم کرده و اکثر کمک‌ها به طرفداران و سربازان طالبان فرستاده می‌شود.

رئیس یک سازمان غیردولتی محلی که خواست نامش افشا نشود، گفت: «هیچ یک از سازمان‌های غیردولتی محلی یا بین‌المللی، ظرفیت به چالش کشیدن طالبان را ندارند.»

گزارش سه صفحه‌ای یوناما که فارن پالیسی به آن دست یافته، به وضوح نشان می‌دهد که پیشرفت چندانی در بهبود شرایط عمومی در افغانستان صورت نگرفته است.

این رسانه به نقل از منابع بخش امدادرسانی می‌نویسد که نهادهای سازمان ملل در افغانستان بیم دارند که انتقاد آشکار از طالبان، باعث محدود شدن فعالیت‌های آنان خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، طالبان نه تنها از موضع خود در مورد حقوق بشری زنان و سایر شهروندان عقب‌نشینی نکرده‌، بلکه دست به کشتار مخالفان خود در سراسر کشور زده است.

به نقل از فارن پالیسی، منابع داخلی و خارجی از افغانستان گزارش می‌دهند که طالبان در دره پنجشیر، مردم را بازداشت، لت‌وکوب و شکنجه کرده و شماری را نیز کشته و خانه‌های آنها را به آتش کشیده است. در سایر نقاط شمال نیز جنگ با روحیه «انتقام‌گیری وحشیانه» همراه بوده است.

گزارش یوناما نیز به «قتل‌های فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه و بدرفتاری» با افراد متهم به ارتباط با جبهه مقاومت ملی و همچنین وابسته به داعش اشاره می‌کند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که زنان و کودکان به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر فقر شدید ناشی از سوء مدیریت اقتصادی طالبان قرار دارند. گزارش می‌افزاید که زنان و کودکان با خطر «قاچاق انسان، فروش کودکان، ازدواج و کار اجباری کودکان و خشونت خانگی» مواجه اند.

در این گزارش همچنین آمده است که طالبان در حال جایگزینی برخی از مکاتب دولتی با مدارسی هستند که کودکان در آنها در معرض آزار و اذیت و افراطی شدن قرار دارند. گزارش، بدون ارایه جزییات، اضافه می‌کند: «جلب و جذب و استفاده از کودکان توسط حاکمان فعلی همچنان گزارش می‌شود.»

گزارش یوناما خاطرنشان می‌کند که آزادی‌های اساسی مردم نقض می‌شود و به نظریات مخالف اجازه بیان داده نمی‌شود.

در گزارش یوناما آمده است: «هدف قرار دادن فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها باعث شده است که اکثریت از خودسانسوری برای حفظ امنیت خود استفاده کنند.»

گزارش سازمان ملل هشدار می‌دهد که زیر پا گذاشتن حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم منجر به ناآرامی‌های داخلی می‌شود. این گزارش به نقل از منابع نزدیک به طالبان گفته است که ناامیدی روزافزون از فقر شدید و گرسنگی میلیون‌ها نفر به «نقطه اوج» رسیده است.

یک منبع نزدیک به رهبری طالبان که خواست نامش فاش نشود گفت: «طالبان اگر به نیازهای مردم رسیدگی نکند، عامل نابودی خود خواهد بود.»

این منبع افزوده است که دشمن طالبان قحطی، خشکسالی و نبود امنیت است. او هشدار داده است که ناراحتی مردم منجر به خشم می‌شود و اگر فقط یک درصد مردم جنگ را آغاز کنند، دیگر طالبان وجود نخواهد داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟