فادی بودیه: قدس نزد عرب ها چه جایگاهی دارد؟

  • انتشار: ۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25809

دعوت امام خمینی (ره) برای برپایی مراسم «روز جهانی قدس» در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان، نقطه ی آغازگر بیداری اسلامی و مشوقی برای مبارزه ی مستمر در راستای بازپس گیری مسجد الاقصی و قدس و رهایی از چنگال صهیونیست های غاصب است.

این دعوت توانسته است کمک هایی را ازسرتاسر جهان و حتی از عمق جامعه ی غربی جذب نماید به طوریکه امروزه شاهد راهپیمایی های متعددی در ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کشورهای آمریکای لاتین و بسیاری از دیگر کشورهای مخالف جنایات صهیونیستی در حق ملت مظلوم فلسطین هستیم تا جایی که اکنون فلسطین دیگر به جوامع عربی یا اسلامی محدود نمی شود بلکه اولویت محوری جهانیان است.

رژیم صهیونیستی چه واکنشی به این امر نشان داد؟ آیا امت عربی و اسلامی توانسته با اعمال فشار همه جانبه با استفاده از منابع به ویژه ثروت های طبیعی خود، بخشی از معضل را حل نماید؟

پاسخ به این دو سوال مستلزم مرور برخی وقایع و جزئیات است تا با توجه به آنان نتیجه گیری کنیم:

اول: اسرائیل چگونه واکنش نشان داد؟

1. رژیم صهیونیستی توانست در دل سیاهی لشکر کشورهای عربی بذر رعب و وحشت بکارد و با استفاده از جنگ روانی آنان را در مقابل قدرت موهومی خود به زانو در آورد.

2. با کمک لابی گری صهیونیستی دیوهایی چون داعش و النصره خلق کرده تا نام اسلام را خدشه دار کنند. این گروهک های تکفیری که از دل برادران اهل سنت جدا شدند به هدف افروختن آتش فتنه مذهبی گرد هم آمدند تا توجه جامعه ی اسلامی از نزاع اسرائیلی-عربی برداشته شود. تا حدود زیادی هم موفق بودند به طوری که از سال 2011م شاهد تفرقه افکنی این گروهک ها و شکسته شدن صف اتحاد جامعه اسلامی به ویژه در جمهوری سوریه، یکی از مهم ترین حامیان مقاومت فلسطینی، هستیم.

3. آنها توانستند با اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط آشکار یا پنهان برقرار نمایند. به ویژه با کشورهایی چون قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی در منطقه ی خلیج فارس و ترکیه و مصر و…
وزیر جنگ سابق رژیم نامشروع اسرائیل، موشیه یلعون، در پنجاهمین سالگرد جنگ شش روزه می گوید:” امروز دیگر هیچ ائتلاف عربی علیه ما وجود ندارد. تغییراتی که طی سالهای اخیر در منطقه ی خاورمیانه رخ داد، باعث شد مخالفت کشورهای عربی با ما تنها بصورت نمایشی و مسئله ی فلسطین در حاشیه باشد.” وی در ادامه افزود :” ما امروز به همان اعرابی که در جنگ شش روزه رودرروی ما ایستادند به عنوان شریک نگاه می کنیم.”

4. ایجاد ایران ستیزی به طوری که امروزه بسیاری از کشورها، ایران را به عنوان دشمنی به مراتب جدی تر و خطرناک تر از اسرائیل می شناسند. آنان حتی حاضرند با اسرائیل علیه ایران متحد گردند. نشست اخیر ریاض که در آن 56 کشور عربی و اسلامی برای صدور بیانیه ای ضدایران جمع شدند، اثباتی بر این مدعاست. حتی کشوری مانند قطر نیز به تهمت ارتباط با ایران مورد بیشترین تهاجم و تحریم واقع شده که این نشان می دهد طبق دیدگاه کشورهای حوزه ی خلیج فارس، ایران دشمن است ولی می توان با اسرائیل دوستی نمود.

5. اسرائيل با حمایت های آمریکا و انگلیس توانسته محکومیت های شورای امنیت، درصورت وجود، را نادیده گیرد. هرچند در اغلب موارد سازمان ملل مقاومت فلسطینی را به جرم دفاع از خویش محکوم می نماید.

در مقابل  در نگاه عربی چه جایگاهی دارد؟

1. می توان به وضوح دریافت که مسئله ی فلسطین جز در سخنرانی ها و شعارها و شعرها هیچ گاه محل اتفاق نظر اعراب نبود و در میدان عمل می بینیم که انور السادات فلسطین را در طبقی از اخلاص به صهیونیست ها تقدیم کرد و عربستان و امارات متحده عربی و… نیز از مصر در این امر تبعیت کردند. تنها سوریه ی عربی و ایران اسلامی به وعده های خویش درباره ی حمایت از فلسطین جامه ی عمل پوشاندند. آنان با کردار و گفتار، با موضع گیری و کمک های مالی و با سلاح و کلمه وفای خود را به فلسطین اثبات می کنند… بله ایران و سوریه با وفاترین دوستان فلسطین هستند.

2. مسئله ی فلسطین از صفحات رسانه های عربستانی، قطری و اماراتی محو شد به طوری که تصور کردیم از نقشه جهان محو شده است.

3. تلاش و سبقت گرفتن برخی کشورهای عربی از یکدیگر برای نهادن نام حزب الله و مقاومت فلسطینی در لیست تروریست ها نیز جالب توجه است. در حالی که تا به امروز از این کشورها نشنیدیم جنایات صهیونیستی را تروریسم بخوانند. مگر نه اینکه سایت ویکیلیکس و بسیاری از گزارش های اطلاعاتی غربی از همکاری کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی با رژیم متجاوز صهیونیستی پرده برداشته اند؟!

4. رئیس دولت خودگردان فلسطین، محمود عباس، برای خودشیرینی به دیدار نتانیاهو شتافت و پس از مرگ شیمون پرز در مراسمش حضور یافت و وی را “مرد صلح” دانست.

با وجود اینهمه خودفروختگی چرا توقع داریم اسرائیل به حقوق مشروع ملت فلسطین احترام گذارد؟

5. عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی : کشور ترکیه که در 10 مه سال 2010 با کشتی «مرمره» حصار غزه را نادیده گرفت، امروز با عادی سازی روابط، راه تجارت با اسرائیل را باز کرده است. امارات، قطر، مصر و عربستان نیز نقش خود را در این راه به خوبی ایفا می نمایند.

اهمیت روز قدس امسال در سایه ی تشکیل پایگاه ترامپ در منطقه خلیج فارس و طوفان تروریسم چیست؟ محور مقاومت چه خدماتی به مسئله ی فلسطین کرده است؟

با استناد به آنچه در بالا ذکر شد می توان درباره ی روز قدس امسال گفت:

1. تاکیدی است بر این امر که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی توانند این مسئله را از وجدان بیدار آزادگان جامعه ی عربی و اسلامی و حتی کشورهای غربی پاک نمایند. حتی اگر همه کشورها و ممالک عربی به آن پشت کنند.

2. مسئله فلسطین محور اصلی درگیری های خاورمیانه بود، است و خواهد ماند. مهم نیست دشمن چند قانون تصویب کند یا چند فرمانده خودفروخته را اجیر کند یا چقدر در ظلم خود ثابت قدم باشد، همواره در فلسطین مردمانی هستند که با سنگ تانک ها را شکست می دهند و مادرانی هستند که کودکان خود را پرورش می دهند تا شهید شوند.

3. دشمن هیچگاه نخواهد توانست مسیر حرکت سوریه و ملتش را درمورد فلسطین تغییر دهد. و حتی اگر تمام سوریه را ویران کند، این سرزمین، سوریه ی حافظ اسد و بشار اسد خواهد ماند و چنین سوریه ای همواره از ذره ذره ی خاک فلسطین دفاع خواهد کرد.

4. بزرگداشت روز جهانی قدس، تاکیدی است بر خط انقلابی امام خمینی(ره) در مقابل ستمگران و پاسخی روشن به تلاششان برای انفجار مرقد ایشان. واکنش موشکی ایران نیز صریح و روشن بود به طوری که عروسک های خلیجی ترامپ دیگر جرات تعرض به ایران را نخواهند داشت چرا که اصلاح طلب یا اصولگرا، همه خمینی اند.

5. امسال بزرگداشت روز قدس به مثابه ی برگرداندن عقربه ی قطب نمای توجه مسلمانان به سمت صحیح است به ویژه با وجود شکست و افول گروهک های تکفیری تروریستی منطقه.

6. در پایان می گویم حزب الله هیبت ارتش توخالی اسرائیل را یکبار در سال 2000 درهم شکست و بار دیگر تانک ها و سربازانش را در سال 2006 نابود کرد. ولی میدان جنگ بعدی، همانطور که سید خوش قول به ما وعده داده در «الجليل» خواهد بود…

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟