غنی و مودی بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 47864

اشرف غنی، رییس جمهور، در دیدارش با نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روی گسترش همکاری‎های دوجانبه و پروسه صلح افغانستان گفتگو کرده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‎ای گفته است که این دیدار ظهر امروز (چهارشنبه) در قصر حیدرآباد در دهلی نو انجام شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، در این دیدار، سران دوکشور درخصوص تقویت روابط دوستانه و همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و هند،  مبارزه مشترک با تروریسم،  توسعۀ همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی، اتصال منطقوی، انکشاف دهلیز هوایی افغانستان-هند، تحصیلات عالی و حرفه‌یی و آنلاین و همچنان روی سرمایه‌گذاری مشترک بالای سکتورهای مختلف افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند.

صدراعظم هند گفت: کشورش آماده است که حکومت و مردم افغانستان را در عرصه‌های مختلف، به خصوص اعمار بند شاه‌توت و کانال‌ها، انرژی آفتابی و واترپمپ‌ها، آب آشامیدنی و تطبیق ۱۶۰ پروژه در روستاها، سیستم ترانسپورتی، ترمیم۳۵۰ عراده ملی‌بس شهری و اعطای ۱۰۰۰ هزار عراده ملی بس‌جدید و همچنان پروسس مواد غذایی، هرنوع کمک مالی و تخنیکی نماید. در این دیدار، روی این توافق شد که تیم‌های تخنیکی دو کشور، هرچه زودتر زمینۀ آغاز کار عملی را فراهم سازند.

در این دیدار، رئیس‌جمهور غنی و صدراعظم مودی توافق کردند که به منظور انکشاف کوریدور هوایی میان افغانستان و هند، تعداد پروازها افزایش یابد و همچنان به‌شمول هرات-امرتسر، این پروازها به شهرهای دیگر آغاز گردد. سران دو کشور متعهد شدند که به‌خاطر پروسس سنگ‌های قیمتی، صادرات و تولید دوا، تیم‌های تخنیکی افغانستان و هند مشترکاً کار نمایند.

محمداشرف غنی نمایشگاه مشترک تجار و سرمایه‌گذاران افغان- هند را در شهر ممبی هند برای رشد اقتصاد دو کشور مهم  و مفید خواند و از همکاری‌های آن کشور در بخش‌های مختلف، به ویژه تطبیق پروژه‌های زیربنایی با افغانستان، قدردانی نمود. وی اضافه کرد که کمک‌های ارزشمند هند باعث تغییرات مثبت و رفاه در زندگی افغان‌ها خواهدشد.

هند یکی از بزرگ‎ترین کشورهای کمک‎کننده به افغانستان در هفده سال گذشته بوده است. این کشور تاکنون بیش از دو میلیارد دالر در بخش‎های مختلف به افغانستان کمک کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟