غنی: همسایه های ما نباید از اعمار بند بروی آب های افغانستان نگران باشند

  • انتشار: ۱۵ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 19104

اشرف غنی رئیس جمهور غنی در چهارمین کنفرانس ملی آب تحت عنوان” آب و انکشاف پایدار” گفت که توقع ما از همسایگان این است که از ایجاد بندها و شبکه های استفاده از منابع آبی نگران نباشند، و بلکه از آنها پشتیبانی کنند، زیرا استفاده درست از آب تنها در صورتی امکان پذیر می شود که آبها پیش بینی پذیر شوند.

رییس جمهور غنی قبل از ظهر امروز (یک‌شنبه) در کنفرانس به همین رابطه در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود گفت؛ که انکشاف آبهای افغانستان به نفع مردم ما و منطقه است، چون اصول رهنمودی ما را منافع مردم، نجات مردم از فقر و قوانین بین المللی مرتبط با آب تشکیل می دهد.

آقای غنی با تاکید بر اهمیت آب و نقش آن در توسعه و زنده‌گی، اظهار نمود که دولت و ملت باید به صورت اساسی سر تقسیم آب و اختصاص منابع به یک نتیجۀ بنیادی و پالیسی واضح برسند.

رئیس جمهور یادآور شد که آب تقسیم‌شدن نمی‌تواند تا در بندها و شبکه‌ها وجود نداشته باشد و تنها آب مدیریت‌شده می‌تواند که تقسیم شود.

همچنین در این محفل علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور گفت که این نشست یکی از بزرگترین رویدادها پیروامون آب، سیاست گذاری و مدیریت منابع آبی در کشور است.

عثمانی هدف از برگزاری چهارمین نشست ملی آب را دست یابی به ۱۱ هدف تعیین شده در مورد استفاده بهتر از منابع آبی کشور به ویژه هدف ششم که رسیدن به انکشاف پایدار است، عنوان کرد و افزود در پایان این دوره اعضای کنگره ملی آب که قرار است پس از هر چهار نشست ملی آب در کشور برگزار شود؛ معرفی می شوند.

به گفته وی، در ادامه این نشست ها، نشست ملی در راستای تامین برق در کشور در ماه ثور سال آینده خورشیدی نیز برگزار خواهد شد.

آقای عثمانی افزود، با وجود تلاش ها در ۱۵ سال گذشته، افغانستان در زمینه مدیریت آبی در کشور به دستاوردهای چندانی دست نیافته است؛ زیرا ظرفیت ها محدود بوده و فساد گسترده وجود داشته است.

این در حالیست که افغانستان یکی از کشورهای با بیش‌ترین منابع آبی در سطح منطقه به شمار می‌رود اما از آب‌های آن بیش‌تر کشورهای هم‌سایه استفاده می‌کنند.

مشکلات و جنگ‌های چند دهه در افغانستان سبب شده تا فرصت مدیریت آب برای حکومت پیدا نشود و منابع آبی هم‌چنان به دیگر کشورها سرازیر گردد.

هرچند رییس جمهور غنی سال گذشته هم تاکید کرده بود که سال‌هاست دیگران از آب‌های افغانستان به گونۀ رایگان استفاده می‌کنند و آب‌ها باید مهار شوند تا از آن برای توسعۀ کشور استفاده شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟