غنی: زن افغان حاضر نیست به عقب برگردد

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 13082

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری قبل از ظهرامروز(شنبه)  در “سومین سمپوزیم بین المللی توانمند سازی نقش زنان افغان” گفت:  زن افغان حاضر نیست به عقب برگردد و دوشادوش مردها به پیش می رود.

در این سمپوزیم که در قصر سلام خانۀ ارگ با حضور بانوی اول کشور، شماری از همکاران بین المللی و فعالین حقوق زنان از ولایات مختلف کشور برگزار گردید، رئیس جمهور کشور گفت که امروز زن افغان از خود نمایندگی می کند و در بخش های اقتصادی و اداری در کنار مردها فعالیت می نماید.

رئیس جمهور گفت که زن افغان در حکومت بحیث وزیر، وکیل، سفیر، قاضی و پولیس ایفای وظیفه می کند و اکنون در چوکات قضا ۲۴۰ زن قاضی مصروف انجام وظیفه می باشند.

رئیس جمهور غنی افزود که رئیس جمهور خاطرنشان کرد که امروز زن  و مرد افغان باورمند است که هدف ما رسیدن به یک جامعۀ اعتدالگرا می باشد، جامعۀ که در آن نظریات افراط و تفریط جای نداشته باشد.

رئیس جمهور سمپوزیم بین المللی توانمندسازی زنان را شیوۀ جدید برای مباحثه و جستجوی راه حل ها به مشکلات زنان دانست و از نقش شبکۀ زنان افغان در راه اندازی این سمپوزیم به نیکی یاد کرد.

غنی گفت: ما خواهان یک اجماع سیاسی هستیم تا در آن، مردم بتوانند جهت حکومتداری و اصلاحات را تعیین نمایند و باید برای پیشرفت معیارهای واضح وجود داشته باشد.

در این سمپوزیم ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز صحبت کرد و از تلاش های رئیس جمهورغنی بخاطر حمایت از زنان ستایش نمود. وی گفت که زنان افغان در عرصه های مختلف به پیشرفت های خوبی دست یافته اند وما متعهد هستیم که بخاطر شناسایی مشکلات و چالش های فراراه زنان همکار باقی بمانیم.

در این سمپوزیم نمایندۀ ملکی ناتو در بخش صلح و امنیت نیز صحبت کرد و نقش زنان افغان را در عرصه های آموزشی و شغلی مهم خواند. وی گفت، مشارکت زنان در بخش های مختلف باد تقویت گردد و ناتو برای حمایت از زنان افغان متعهد می باشد.

قابل ذکر است هدف اصلی این سمپوزیم شناسایی نیازهای اصلی زنان افغانستان است. قرار است فهرستی از خواست‌های زنان که در نتیجه این سمپوزیم به دست می‌آید به دو کنفرانس مهم در وارسا و بروکسل به نمایندگان جامعه جهانی سپرده شود. حمایت جامعه جهانی از زنان افغانستان براساس همین خواست‌ها ادامه خواهد یافت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟