غنی: زمان آن گذشته که یک گروه با خونریزی، قتل و ترور به حکومت برسد

  • انتشار: ۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 21452

اشرف غنی رئیس جمهور  امروز (شنبه) در مراسمی در ارگ گفت که زمان آن گذشته است که یک گروه با خونریزی، قتل و ترور به حکومت برسد و کسانی که با این شیوه می‌خواهد به قدرت برسند؛ نه اسلام و نه هم افغان‌ها را را می‌شناسند.

اشرف غنی رئیس جمهور در مراسم “تجلیل از بیست‌وپنجمین سالگرد پیروزی مجاهدین پیشین، در برابر نیروهای قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق، در ارگ ریاست جمهوری گفت که، برای به زانو درآوردن گروه‌های مجرم و نقشه‌های که حامیان آنان برسردارند، پیروزی از آن افغانستان خواهد بود.

آقای غنی تأکید کرد که با درک نگرانی‌های مردم، “دشمنان این وطن” از آخرین مرزهای “قصاوت و وحشی‌گری”، فراتر رفته و “جنایات هولناک” را در حق افغان ها مرتکب شده اند که از این‌رو، افغانستان روزهای سخت ودشواری را تجربه می‌کند.

رئیس جمهور افزود “دریک طرف این جنگ کسانی قرار دارند که ویرانگری و کشتار را هم وسیله می‌دانند و هدف، هم آن‌ را به سیاست پیوند داده وهم به عقیده و در طرف دیگر این نبرد ملتی قرار گرفته است که، می‌خواهد از زیر بار جنگ‌ها و آوارگی‌ها، کمر راست کند که داعیه ملت ما از نظر شرع، عرف و قانون یک داعیه برحق است. ما اطمینان داریم ملتی که در برابر بزرگترین اردوی جهان پیروز شد، در برابر گروهک‌های مزدور و تروریست حمتأ پیروز خواهد شد”.

رییس جمهور غنی در سخنرانی‌اش در این مراسم تاکید کرد که هر سخن ناسنجیده، هر موضع‌گیری احساسی، هر اقدام غیر مسؤولانه و هر تصرف متضاد با منافع ملی به دشمنان فرصت خواهد تا تا ابتکار عمل را در دست گرفته به اهداف شوم‌شان برسند.

محمد اشرف غنی یادآور گردید ما تنها در شرایطی آسیب‌پذیر هستیم که صفوف درونی ما شگاف بردارد، وحدت داخلی متزلزل شود، اعتماد سستی بپذیرد و زمزمه‌های ناخوش‌آیند اختلاف قومی، سمتی، زبانی، مذهبی و گروهی گوش جامعه و مردم را بیازارد.

رییس جمهور در سخنانش به گونۀ واضح از فرد یا طرفی نام نبرد اما اخیرا به دنبال برکناری احمد ضیا مسعود از مقام نمایند‌گی  در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، آقای مسعود اظهاراتی را بر خلاف موقف قبلی‌اش اعلام کرده‌است.

او رییس جمهور را یک مریض روانی عنوان کرد و متهم به مواردی از جمله ایجاد اختلافات قومی و قومی‌ساختن نهادهای حکومتی نمود.

آقای مسعود پیش از این هشدار داده بود که برکناری‌اش توسط رییس جمهور، زمینۀ ایجاد بحران و جنگ داخلی جدید در افغانستان خواهد شد.

در همین حال رییس جمهور در مورد وضعیت کنونی کشور گفت ما اطمینان داریم که در این معرکه پیروزی از ماست.

او یکبار دیگر با انتقاد غیر مستقیم از پاکستان، یادآور گردید که ما در پی ویرانی و تباهی کسی نیستیم و آرزوی بربادی دیگران را در سر نمی‌پرورانیم.

رییس جمهور افزود که ما هیچ سرزمینی را عمق استراتیژیک خود تعریف نکرده‌ایم، با هیچ‌گروه تروریستی عقد اخوت نبسته‌ایم و راه تجارت با خون و ویرانی را در پیش نگرفته‌ایم.

همه ساله از هشتم ثور، روز پیروزی مجاهدین پیشین در برابر قشون سرخ شوروی سابق، در افغانستان تجلیل می‌شود. حکومت افغانستان امسال به خاطر هرچه با شکوه برگزارکردن این مراسم روز شنبه نهم ثور را رخصتی عمومی اعلام کرده است.

حضور نیروهای قشون سرخ اتحاد جماهیر شوری سابق در افغانستان، دوونیم دهه قبل سبب کشته‌شدن میلیون‌ها افغان و آواره شدن میلیون‌ها خانواده از افغانستان شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟