غنی خواستار ثبت مثنوی مولانا به عنوان میراث مشترک افغانستان و ترکیه شد

  • انتشار: ۲۷ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 13849

رئیس جمهور غنی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما آماده هستیم که مثنوی معنوی را به عنوان میراث مشترک افغانستان و ترکیه در سطح بین‌المللی به ثبت برسانیم.

در خبرنامه ای که از سوی ارگ انتشار یافته است گفته شده اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: مولانا جلال الدین محمد بلخی افتخار مشترک دو کشور است و ما آماده هستیم که مثنوی معنوی و سایر آثار مولانا را به عنوان میراث مشترک افغانستان و ترکیه در سطح بین‌المللی به ثبت برسانیم.

این دیدار صبح امروز (پنجشنبه) در کاخ ریاست جمهوری در کابل برگزار شد و هر دو طرف در مورد گسترش مناسبات میان افغانستان و ترکیه گفتگو کردند.

اما در خبری که وزارت امور خارجه در تاریخ ۲۰ جوزا منتشر کرد، آمده است: وزیر امور خارجه افغانستان در رابطه با خبری که اخیراً در برخی رسانه‌ها مطرح شده که گویا ترکیه و ایران به دنبال ثبت مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به عنوان میراث فرهنگی هر دو کشور در یونسکو هستند، خواستار ارایه توضیحاتی از سوی ترکیه شد؛ اما مولود چاووش اوغلو  وزیر امورخارجه ترکیه از این موضوع اظهار بی‌ اطلاعی نموده و به مسئولین دستور داده بود تا موضوع را پیگیری کرده و پیشنهاد و ملاحظه افغانستان به عنوان زادگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را در این زمینه در نظر بگیرند.

یونسکو سال ۲۰۰۷ میلادی را به نام مولانا نام گذاری کرده بود. مثنوی، مشهور به مثنوی معنوی یا مثنوی مولانا، نام کتاب شعری از مولانا جلال‌ الدین محمد بلخی، شاعر پارسی‌ گو است. این کتاب از ۲۶ هزار بیت و ۶ دفتر تشکیل شده  و در قالب مثنوی سروده شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟