غنی خطاب به طالبان: در سال آینده با شکست بزرگی مواجه خواهید شد

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 18075

در همایشی که امروز (سه شنبه) به مناسبت خروج نیروهای قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان، در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، اشرف غنی رئیس جمهور به مخالفان مسلح  پیشنهاد داد که از هوش کارگیرند، در غیر آن سال آینده با شکست بزرگ مواجه خواهند شد.

رئیس جمهور غنی تأکید کرد که برای ختم بحران‎های جاری در کشور، ارادۀ محکم ملی وجود دارد.

اشرف غنی یکبار دیگر از طالبان خواست تا به روند صلح بپیوندند و در آبادی افغانستان سهیم شوند.

رئیس جمهور غنی افزود “اگر باداران جدید یا سابق آنان به این فکر باشند که یک بار دیگر افغانستان، بی اردو، بی پولیس و بی قانون و بدون ارتباط با جهان شود، خود را بفهمانند که این آروزی شان، برآورده نمی‎شود و بدون شک که باطل و نابود است. البته آن طالبانی که مستقل فکر می‎توانند و جذبه اسلامیت و افغانیت را دارند بالای آنها یک بار دیگر صدا می‎زنم.”

از سوی دیگر او مخالفانش را مخاطب قرار داده گفت آنان در سال گذشته با شکست مواجه شدند و در سال آینده نیز با شکست مواجه خواهند شد. به گفتۀ رئیس جمهور نیروهای امنیتی افغان، با حملات هوایی و زمینی مخالفان مسلح دولت را شکست بزرگ می‎دهد.

به گفتۀ آقای غنی، موافقۀ صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، سبب آن شد تا تعدادی از مجاهدین سابق به افغانستان برگردند ودر آبادی این کشور سهیم شوند.

محمداشرف غنی گفت مبارزۀ افغانستان در برابر اتحاد جماهیر شوروی سابق سبب آن شد، تا تاریخ جهان تغییر کند و کشورهای بسیاری از خشونت رهایی یابند؛ اما افغانستان ثمرۀ این جهاد را ندید.

او دلیل ادامۀ بحران را پس از خروج قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان،، علاوۀ بر دست داشتن برخی کشورها، نبود امکانات نیز می‎داند.

بیست و هشت سال پیش در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ خورشیدی، قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق، پس از ده سال اشغال افغانستان، از کشور خارج شدند.

هرسال این روز، از سوی حکومت افغانستان گرامیداشت می‏شود و در سراسر کشور رخصتی عمومی است.

حضور قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان، سبب کشته و زخمی شدن میلیون‏‎ها تن شد و صدها شهروند افغان را مهاجر کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟