غنی: تکلیف ادامه کار مجلس برعهده دادگاه عالی است

  • انتشار: ۲۴ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 6277
اشرف غنی

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور در سلسه جلسات مشورتی در مورد تعیین سرنوشت مجلس نمایندگان پس از ماه سرطان، اعلام کرده است که این موضوع به دادگاه عالی ارجاع می شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از  بخدی، آقای غنی گفته که تفسیر قانون اساسی وظیفه دادگاه عالی است و در مورد چگونگی کار مجلس نمایندگان پس از پایان یافتن موعد قانونی آن، دادگاه عالی تصمیم می گیرد.

ارگ ریاست جمهوری با انتشار اعلامیه ای گفته که آقای غنی دوازده جلسه مشورتی را با نهاد های مختلف در این مورد برگزار کرده است.

دولت افغانستان می گوید که تفسیر قانون و تصمیم گیری در موارد که قانون حکم صریح نداده، وظیفه دادگاه عالی است.

شماری از اعضای مجلس اما می گویند که دادگاه عالی صلاحیت تصمیم گیری در مورد مجلس نمایندگان را ندارد و این مردم افغانستان است که با شرکت در انتخابات تصمیم می گیرند.

برخی دیگر از اعضای مجلس گفتند که وظیفه رییس قوه قضائیه مشروعیت قانونی ندارد و هنوز او در مجلس برای گرفتن رای اعتماد معرفی نشده است.

مطابق ماده ۱۱۸ قانون اساسی کشور، دادگاه عالی افغانستان نه عضو دارد که از سوی رییس جمهوری معرفی ‌می‌شوند و در صورت گرفتن رای اعتماد نمایندگان مجلس، عضویت دادگاه عالی را بدست می‌آورند.

رییس جمهور از میان این نه تن که رای موافق مجلس را بدست آورده‌اند، یکی را به عنوان رییس دادگاه عالی یا قاضی القضات انتخاب می‌کند.

اعضای مجلس نمایندگان می گویند در شرایط فعلی که قاضی القضات، رای اعتماد مجلس را نگرفته، سپردن تفسیر قانون در مورد کار مجلس به دادگاه عالی، یک تلاش بیهوده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟