غنی: تولید ملی باید در اولویت قرار بگیرد

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 11288

دومین کنفرانس ملی شهری افغانستان با هدف تثبیت مشکلات عمده در راستای توسعه شهری با حضور رئیس جمهور و وزیر شهرسازی در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در این کنفرانس گفت: برای رفع مشکلات فراروی توسعه شهری، مشارکت مردم، نقش بخش خصوصی، علما و جامعه مدنی، برنامه‌ریزی دقیق و جامع با در نظر داشتن نیازمندی‌های جامعه، پیگیری پرونده‌های زمین‌خواری، تحکیم رابطه روستاها و شهرها و حمایت از تولیدات داخلی یک امر ضروری می‌باشد.

غنی افزود: شهروندان نزدیک به یک میلیون خانه را در شهرهای افغانستان ساخته اند؛ این نتیجه زحمات و کوشش سرتاسری میلیون‌ها انسان است، اما وقتی که 70 درصد آن غیرقانونی است، این ناکامی دولت را به صورت واضح نشان می‌دهد. اداره اراضی و ارگان‌ها باید اموال غیرمنقول را شرعی سازد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته، نبود ظرفیت، برنامه‌های جامع و واقع‌بینانه، زمین‌خواری و فساد اداری از مشکلات عمده فراروی توسعه شهری بوده است.

وی تصریح کرد: زمین‌خواری باید خاتمه یابد و تمامی زمین‌های غصب شده را از زمین‌خواران بگیریم.

غنی با تاکید بر تحکیم رابطه بین روستاها و شهرهای کشور از تمامی ادارات دولتی خواست تا حمایت از تولیدات داخلی، در اولویت کاری آنان قرار داشته باشد.

وی از نهادهای نواحی شهری نیز خواست تا برنامه‌هایی که در راستای توسعه شهری در دست دارند مطابق به نیازمندی‌های جامعه و مردم باشد.

«سید سعادت منصور نادری» وزیر شهرسازی هدف از برگزاری این کنفرانس را آگاهی عمومی برای شهروندان کشور در مورد نقش فعال آنان در فرایند توسعه شهری، تثبیت مشکلات عمده در راستای توسعه شهر و ارائه پیشنهادات علمی مبتنی بر تجارب بین‌المللی برای حل چالش‌های شهری عنوان کرد.

نادری با بیان این مطلب که با تداوم جنگ‌های ویرانگر و عدم تطبیق یکسان قوانین در دهه‌های گذشته، توسعه شهری به صورت متوازن ادامه یافته، اظهار داشت که بیش از 70 درصد خانه‌های مسکونی در مناطق بدون نقشه ساخته شده‌اند.

وی افزود: حدود 70 درصد مناطق شهری ما را مناطق فاقد نقشه تشکیل می‌دهد و بر اساس پیش‌بینی، نفوس شهری ما تا 15 سال آینده 2 برابر افزایش خواهد یافت و شهرهای ما توانایی پاسخگویی به نیازهای جمعیت امروزی را ندارد. بخش شهری ما با چالش‌های زیادی مواجه می‌باشد.

به گزارش جمهور، نادری تصریح کرد: باید وزارت شهرسازی یکی از منابع مهم درآمد دولت باشد؛ اما در شرایط فعلی، تامین بودجه عادی این وزارت نیز از عواید موجود آن امکان پذیر نیست.

به گفته وی، وزارت شهرسازی برای بیرون رفت از این مشکل، از این پس پروژه‌ای را که در پس آن مطالعه دقیق اقتصادی وجود نداشته باشد تائید نخواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟