غنی: تجربه تضمین های فاجعه آمیز خارجی ها درباره صلح را به یاد داریم

  • انتشار: ۸ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 53002

اشرف غنی عصر امروز در یک پیام ویدیویی درباره روند صلح این کشور تاکید کرد که ابتکار صلح باید به دست افغان ها باشد.

وی اظهار داشت: طالبان باید به خواست مردم برای صلح لبیک بگویند؛ طالبان دو انتخاب دارند، یا با ملت بزرگ افغانستان یکجا می شوند و یا وسیله تطبیق اهداف بیگانگان قرار می گیرند. من از طالبان می‌خواهم که برنامه های شوم بیگانگان را کنار بگذارند و اراده افغانی خودرا تمثیل کنند و به خواست افغان‌ها لبیک بگویند و با دولت مذاکرات جدی را آغاز کنند.

اشرف غنی گفت که افغان‌ها قربانی جنگ هستند و باید ابتکار صلح نیز به دست افغان‌ها باشد.

وی درباره خطرات احتمالی توافق صلح نیز گفت: ما به خاطر این به تدبیر تاکید می‌کنیم که از تجربه زمان نجیب‌الله آگاهی کامل داریم. ما همه می‌دانیم که او چگونه فریب داده شد. سازمان ملل متحد به وی تضمین تامین صلح داده بود اما متاسفانه به فاجعه انجامید. من به عنوان یک مسئول و رهبر منتخب ۳۵میلیون افغان، از نقش فعلی منطقه و جهان آگاهی دارم و این را نیز می‌دانم که خطرها و تهدیدات احتمالی بعد از موافقه صلح کدام ها هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در روند صلح، مذاکره درباره وحدت ملی، حاکمیت ملی و حقوق شهروندان امکان پذیر نیست،‌ اظهار داشت: ما برای صلح یک برنامه واضح داریم. تعهد ما این است که صلح را تامین کنیم و جلو هر نوع فاجعه احتمالی و همپاشی را بگیریم. اما ارزش‌هایی وجود دارد که غیر قابل بحث است؛ مثلا وحدت ملی، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و کارا و حقوق اساسی اتباع کشور.

به نوشته دری نیوز؛ اشرف غنی تاکید کرد که منافع ملی افغانستان که روابط شرکای بین‌المللی و منطقه ای بر اساس آن استوار است در روند صلح غیر قابل سازش است.

وی تاکید کرد که تعهد جدی و قوی برای صلح دارد تا به گفته او دوران تاریک چهل ساله جنگ افغانستان را به پایان برساند.

رئیس جمهور درباره حضور نیروهای خارجی در این کشور نیز صحبت کرد. وی گفت نیروهای خارجی بر اساس یک ضرورت در افغانستان هستند و قرار است بر بنیاد یک طرح منظم این نیروها به صفر برسد.

وی افزود: حضور نیروهای خارجی بر بنیاد یک توافق دو طرفه است؛ هیچ افغانی نمی‌خواهد نیروهای خارجی برای طولانی مدت در خاک آنها بمانند، اما حضور کنونی بر اساس یک ضرورت است و روی این ضرورت همیشه توجه شده است و خواهد شد و ما تلاش می‌کنیم که شمار نیروهای خارجی را بر اساس یک طرح منظم به صفر برسانیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟