غنی برای سفر به پاکستان شرط گذاشت

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 21744

بعد از دیدار رئیس استخبارات پاکستان از افغانستان و گفتگو با مقامات افغان، اکنون گزارش هایی بدست آمده نشان می دهد که رئیس جمهور غنی در دیدارش با نوید مختار آی اس آی پاکستان در جواب درخواست برای دیدار با مقامات پاکستانی شرط گذاشته است تا سران طالبان در این کشور بازداشت شود، ساخت و ساز در خط دیورند متوقف شود.

یک منبع موثق حکومتی که نخواست نامش فاش شود گفته است، جنرال نوید مختار، رییس سازمان استخباراتی پاکستان در دیدارش با مقام‌های حکومت افغانستان، با خواست‌های جدیِ زیادی از سوی آنان روبه‌رو شده است.

حکومت افغانستان در دیدار با رییس استخبارات پاکستان از اسلام‌آباد خواستار بازداشت سران طالبان در خاک این کشور، توقف ساخت‌وساز تأسیسات نظامی در امتداد مرز دیورند و پایان‌دادن به راکت‌پراکنی‌های این کشور به خاک افغانستان شده است.

گفته می‌شود موضوع سفر رییس ستاد ارتش پاکستان و ایجاد طرح مقدماتی سفر او به کابل، بخش دیگری از برنامه‌های سفر رییس استخبارات پاکستان به کابل است.

این منبع می‌گوید، در صورتی که پیش‌شرط‌های دولت افغانستان پذیرفته شوند، رییس جمهور غنی با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان دیدار خواهد کرد.

به گفته این منبع، رئیس جمهور به رئیس سازمان اطلاعات پاکستان گفته “تا زمانیکه جنگ در افغانستان فروکش نکند و کابل در مورد نیت نیک پاکستان مطمئن نشود به آن کشور سفر نخواهد کرد.”

در اولین ماه‌های آغاز کار حکومت وحدت ملی افغانستان رابطه اسلام آباد و کابل به طور کم سابقه بهبود یافت و جنرال‌های ارشد و چندین مقام پاکستانی در مدت کوتاهی به کابل سفر کردند و رئیس جمهوری افغانستان نیز از اسلام آباد دیدار کرد.

با افزایش حملات نیروهای مخالف دولت افغانستان، به خصوص انفجار شب هنگام ۱۶ اسد سال ۱۳۹۴ در منطقه شاه شهید کابل، دولت افغانستان مسئولیت این حملات را به دوش دولت پاکستان گذاشت.

آقای غنی برای اولین بار بعد از آغاز کارش به عنوان رئیس جمهوری گفت پاکستان همچنان “پناهگاه‌های امن تروریسم و کارخانه‌های تولید بمب” را در خود جای داده و افزود از خاک این کشور پیام جنگ فرستاده می‌شود.

نزدیک به دو سال است که روابط افغانستان و پاکستان به تیره‌گی گراییده. اما پس از نشست لندن که با حضور مشاور امنیت ملی افغانستان، مشاور نخست وزیر پاکستان و دیگر مقام‌های پاکستان، افغانستان و بریتانیا برگزار شده بود، هفتۀ گذشته یک هیأت پارلمانی اسلام‌آباد به کابل آمد و در حال حاضر رییس استخبارات پاکستان برای حل تنش‌ها میان دو کشور در کابل به سر می‌برد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟