غنی: افغانستان نباید میدان جنگ نیابتی باشد

  • انتشار: ۴ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 70364

رییس جمهور غنی روز گذشته در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آذربایجان، تاکید کرد که افغانستان نباید میدان جنگ نیابتی و میدانی برای صادرات عناصر ناخواسته باشد.

اشرف غنی با بیان اینکه ما حق زندگی در صلح و رفاه را داریم و هدف خود را برآورده می کنیم افزود: مردم افغانستان از چهل سال پیش با دنیایی از آشفتگی و بی‌نظمی مواجه شده است و به عنوان میدانی برای خلق یکی از بزرگ‌ترین فجایع زمان، مورد استفاده قرار گرفته است. تجاوز شوروی به افغانستان در ۱۹۷۹، سقف زندگی‌های ما را فرو نشاند. سطح و اندازه ویرانی که مردم ما متقبل شدند، وحشتناک است؛ یک و نیم میلیون شهید، یک میلیون معلول، حدود ده میلیون تن مهاجر و میلیون‌ها تن بیجاشده داخلی. بر اساس تخمین بانک جهانی، هزینه خساراتی که افغانستان در عرصه زیربنایی و فرصت‌های از دست رفته بین سال‌های ۱۹۷۸ الی ۲۰۰۱ متقبل شده، بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دالر است.

رئیس جمهور تاکید کرد که با انتقال مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان در جنوری سال ۲۰۱۵، تلفات نیروهای آمریکایی از آن زمان تاکنون کاهش قابل ملاحظه یافته است و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، ۹۰ درصد عملیات‌ها را به تنهایی انجام می‌دهند.

وی افزود: در صورتی که طالبان و حامیان‌شان پیشنهاد صلح ما را می‌پذیرفتند، شمار قوای بین‌المللی بیشتر از اکنون کاهش می‌یافت. متأسفانه، طالبان که پناهگاه‌ها، مواد مخدر و روابط شان با شبکه‌های تروریستی در سطح بین‌المللی امکان فعالیت را برایشان میسر می‌سازد، کشتار را در مقابل غیرنظامیان افغان به راه انداخته و در حال توسعه تفکر خشونت و ویرانگری هستند.

اشرف غنی گفت: تامین صلح پایدار از اولویت های اساسی حکومت افغانستان است و ما کاملا برای آوردن صلح برای مردم افغانستان و منطقه متعهد هستیم؛ افغانستان دست دوستی به تمام همسایگان خویش داده است و مجددا پیشنهاد صلح مان را برای طالبان، پیشکش می نمائیم.

وی افزود: در افغانستان مردم سالاری جان گرفته است و ما سال گذشته انتخابات پارلمانی را موفقانه انجام دادیم و همچنان ماه گذشته شفاف ترین انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کردیم که در روزهای آینده نتایج آن اعلام می شود.

رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: افغانستان در حال تحول به چهارراه اقتصادی منطقه است. یک کشور محاط به خشکی حالا افتخار دارد که به یک مرکز اتصال آسیای میانه و آسیای جنوبی مبدل می شود. افغان ها اکنون به نمایندگی از خودشان حرف می زنند و دیدگاه های شان را در عرصه های مختلف و در سطوح مختلف بیان می کنند.

به گفته وی، افغان ها آمادگی دارند تا پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان ها را رهبری کنند، مردم و حکومت افغانستان در همکاری با تمام شرکا پروسه صلح را به پیش خواهد برد تا به یک صلح پایدار بینجامد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟