عوارض کمبود نور خورشید و تاثیر آن بر سلامتی شما

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75674

آسیب‌ها و عوارض کمبود نور خورشید تا جایی است که می‌تواند باعث بروز مشکلات متعددی در انسان شود. به برخی علائم و نشانه هایی که می‌تواند به دلیل کمبود نور خورشید به وجود بیاید در این مقاله اشاره شده است.

تعدادی از علائم و نشانه‌ها مانند درد استخوان، افسردگی، تنگی خلق، انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و… می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین D و از عوارض کمبود نور خورشید باشد.

عوارض کمبود نور خورشید

بر اساس تحقیقات، اکثر انسان‌ها روی کره زمین از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. اگر یکی از نشانه‌هایی که در این مطلب می‌خوانید را در خود احساس کردید ممکن است جزء کسانی باشید که دچار فقدان ویتامین D هستند.

احساس افسردگی و بدخلقی ازعوارض کمبود نور

دمای پایین هوا افسردگی را سبب شده و می‌تواند آن را تشدید کند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که کسانی که کمبود ویتامین D دارند نسبت به کسانی که این ویتامین را به اندازه کافی دریافت می‌کنند ده برابر بیشتر در معرض افسردگی هستند.

همان گونه که همه شما می‌دانید ویتامین D را ویتامین نور آفتاب می‌گویند. کمبود آن می‌تواند باعث کاهش سروتونین در مغز شود. زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید سطح سروتونین مغز شما افزایش می‌یابد.

کاهش سروتونین باعث ایجاد افسردگی و کج خلقی در افراد می‌شود. به همین دلیل حتی در برخی موارد مشاهده شده است که افراد در ماه‌های تاریک و سرد سال به نور درمانی روی می‌آورند.

اضافه وزن یکی دیگر از عوارض کمبود نور

یکی دیگر از عوارض کمبود نور اضافه وزن است. نور آفتاب باعث تولید ویتامین D توسط پوست می‌شود، همچنین اسید نیتریک
را که یکی از مواد مغذی مهم است را نیز تأمین می‌کند. که باعث به حرکت در آمدن، سوخت و ساز بدن و کم‌خوری و در پی آن کاهش وزن می شود.

تحقیقات نشان داده است که در معرض اشعه UV قرار گرفتن می تواند سرعت فرد در افزایش وزن را کم کند و همچنین می‌تواند باعث از بین رفتن دیابت شود.

بیماری‌های قلبی و انواع سرطان

باید مراقب خطراتی که پوست را تهدید می‌کند باشید. در معرض زیاد نور خورشید قرار گرفتن ممکن است سبب ایجاد برخی سرطان‌های پوستی شود. اما اگر در قرار گرفتن در معرض این نور فید را کم کنید و بیشتر عمر خود را در آپارتمان‌ها و ساختمان‌ هایی که عاری از هر گونه نور هستند بگذرانید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را به همراه داشته باشد.

همچنین از دیگر عوارض کمبود نور خورشید می‌توان به مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. تحقیقات جدیدی در دانشگاه هاروارد انجام شده و پزشکان را به این نتیجه رساند که مردانی که در اثر کمبود نور آفتاب به فقدان ویتامین D دچار می‌شوند بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

از نظر اکثر پزشکان، اگر روزانه به مدت ۱۵ دقیقه بدون استفاده از ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرید می‌توانید شانس تولید ویتامین  Dرا به بدن خود بدهید.

درد استخوان و عوارض کمبود نور

کمبود ویتامین D گاهی با بیماری آرتروز در افراد بالغ اشتباه گرفته می‌شود. افرادی که به اندازه کافی مخصوصا در زمستان نور خورشید دریافت نمی‌کنند در استخوان خود احساس درد و تیر کشیدگی می‌کنند و یا در صبح هنگام خشکی در عضلات خود احساس می کنند.

کلسیم و کلاژن باعث استخوان سازی در بدن می‌شوند، اما بدون گرفتن ویتامین D به مقدار کافی، این فرآیند دچار اختلال می‌شود. و باعث درد در استخوان‌ها و عضلات خواهد شد. البته یکی از دلایل ضعف استخوان می‌تواند کمبود کلسیم باشد.

سرماخوردگی پی در پی

اگر از نور آفتاب اجتناب کنید می‌توانید باعث بروز سرماخوردگی های مداوم در خودتان شوید. تضعیف سیستم ایمنی بدن از عوارض کمبود نور خورشید و فقدان ویتامین D است. که بعد از بروز یک سرما خوردگی احتمال این ضعف در سیستم ایمنی افزایش پیدا می‌کند.

برای اینکه از ابتلا به سرماخوردگی سمج خود را در امان نگاه دارید سعی کنید روزانه به مدت ده تا پانزده دقیقه در زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید.

اختلال در خواب

اگر در طول روز در معرض نور خورشید قرار نگیرید بعد از اینکه خورشید غروب کرد می‌تواند تأثیر منفی روی خوابتان داشته باشد. بر اساس تحقیقات صرف زمان زیاد در زیر نورهای مصنوعی و خیره شدن به صفحات کامپیوتر و موبایل می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای خواب شما شود.

اگر با قرار گرفتن در یک فضای بسته خود را از نور خورشید محروم کنید چرخه شب و روز بدن خود را دچار اختلال می‌کنید، بدین معنان که دیگر نمی‌توانید خوابی عمیق و آسوده را تجربه کنید.

عرق بیش از حد

عرق کردن بیش از اندازه بر روی پیشانی‌تان مخصوصا زمانی که ورزش نکرده باشید و بدن‌تان گرم نشده باشد می‌تواند یکی از عوارض کمبود نور خورشید و ویتامین D باشد. اگر سطح فعالیتی طبیعی داشتید و دمای بدن تان نرمال بود و پیشانی تان عرق کرد حتما از پزشک‌تان بخواهید از شما آزمایش خون بگیرد تا مشخص شود که آیا مشکل کمبود ویتامین D دارید یا خیر.

اگر شما به مقدار خیلی کم نیز از کمبود این ویتامین رنج ببرید می‌تواند مشکلات جدی برای شما به وجود آورد و سلامتی تان را به خطر بیندازد. مشکلاتی از قبیل دیابت، آرتروز و سرطان از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است با کمبود ویتامین D بروز کند.

استفاده زیاد از ضد آفتاب

 استفاده از ضد آفتاب های با SPF بالا همیشه هم خوب نیست. قرار گرفتن به اندازه کافی در زیر نور آفتاب می‌تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد.

اشعه‌های خورشید در واقع مزایای زیادی دارند. حتما نیازی نیست که هوا کاملا آفتابی و گرم باشد تا زیر نور خورشید قرار بگیرید. شما حتی در یک روز ابری و سرد هم می‌توانید با قرار دادن بدن‌تان در زیر نور خورشید باعث طول عمر و بهتر شدن روحیه‌تان شوید.

نور خورشید و بیماری‌های ام‌اس و آلزایمر

دانشمندان طی انجام تحقیقات بالینی نشان دادند که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز از مبتلا شدن به برخی بیماری‌ها از جمله آلزایمر، از طریق کاهش آشفتگی، خواب خوب، کاهش فعالیت‌های شبانه و همچنین کاهش شب زنده داری جلوگیری کرد.

همچنین تحقیقات و مشاهدات نشان داده‌ است که دسترسی به نور آفتاب مخصوصا در دو دهه اول زندگی می‌تواند از خطر ابتلا به بیماری ام‌اس بکاهد.

عوارض کمبود نور

حالا که به اتنهای این مقاله رسیدید، لطفا از خانه بیرون بزنید و به پوست‌تان اجازه دهید کمی آفتاب را ببیند و از مزایای آن بهره مند شود.