عمر زاخیلوال: مدارس دینی پاکستان تروریست هایی را برای ناامن کردن افغانستان پرورش می دهد

  • انتشار: ۲۳ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 22216

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان، ضمن انتقاد از فعالیت مدارس دینی در این کشور گفته است که مدارس دینی در پاکستان، تروریست هایی را پرورش می دهد که برای انجام عملیات تروریستی و ناامن کردن افغانستان به کشور ما فرستاده می شود.

زاخیلوال در مصاحبه با تلویزیون ” آج” پاکستانی گفته است که رهبری طالبان در کویته، پشاور و دیگر بخش‌های ایالت خیبر پختونخوا آزادانه فعالیت دارند و اسلام آباد برای مهار کردن آنان هیچ گامی بلند نکرده است.

او گفته است: “افغانستان درخاکش برای سرکوب رهبران گروه طالبان پاکستانی گام‌های موثری برداشته است، اما اسلام آباد هیچ گاهی در برابر طالبان افغان اقدام نکرده است. اگر پاکستان واقعن خواهان مبارزه با تروریسم باشد، کابل آماده تبادل زندانیان طالبان پاکستانی با طالبان افغانی که درزندان‌های پاکستان به سرمی برند، است.”

این دیپلومات کشور هم‌چنان نقش پاکستان را در آوردن صلح و ثبات افغانستان مهم دانسته و گفته است: “هیچ کشوری به اندازه‌ی پاکستان در برقراری صلح افغانستان تاثیرگذار نیست. پاکستان مسئول بازگشت طالبان به افغانستان است و طالبان نمی‌تواند بدون کمک پاکستان به افغانستان بازگردند. اگرچه تلاش‌هایی برای حفظ صلح وجود دارد ولی کارآیی این اقدام‌ها و نتایج آن پرسش برانگیز است.”

ازسوی هم آقای زاخیلوال می‌گوید داعش خطر روبه رشدی در منطقه است و اکنون برای افزایش قلمرو اش در منطقه، در حال درگیری با طالبان است.

باایجاد حکومت وحدت ملی، کابل تلاش کرد که به خاطر آوردن طالبان به میزگفتگوهای صلح، روابط اش را با پاکستان بهتر کند، اما دیری نگذشت که روابط بین دو کشور به سردی گرایید و در حال حاضر، به ویژه پس از رویداد اسپین بولدک، تنش‌ها بین کابل و اسلام آباد درحد بالایی رسیده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟