عمران خان قصد فریب رئیس جمهور تاجیکستان را دارد

  • انتشار: ۳۰ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 121093
عمران خان

عمران خان قصد فریب امام‌علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان را دارد. رییس آی اس آی حکومت پاکستان آمد، ملابرادر و حلقه‌ی درانی را کنار زد و کابینه‌ی حقانی را ساخت. اما عمران خان می‌گوید با طالبان صحبت می‌کند که دولت فراگیر تشکیل بدهد. این درحالی است‌که حلقه‌ی حقانی پیش‌نویس منشور قومی(قانون اساسی) خود را ارایه داد و در پی تعمیم و تسلط اصول اساسی حکومت‌داری خود است.

عمران خان پیش از این به سران قومی تاجیک، هزاره و اوزبیک گفته بود شما را در قدرت با طالبان شریک می‌کنم. چندبار سران قومی را پاکستان دعوت کرد. آخرین‌بار سران قومی را پیش از سقوط کابل سازمان‌دهی‌شده به پاکستان فراخواند و گفت به شما در قدرت سهم می‌دهم. حکومت پاکستان مرکز ولایت پنج‌شیر را که سقوط داد، سران قومی را رخصت کرد، گفت هر کجا می‌خواهید، بروید. بیش‌تر از این مصلحت نیست در پاکستان بمانید.

عمران خان می‌خواهد از آخرین گزینه‌ی فریب در ملاقات با امام‌علی رحمان استفاده کند. می‌داند که امام‌علی رحمان ارتباط خوبی با جبهه‌ی مقاومت ملی دارد. جبهه‌ی مقاومت ملی به عنوان یک جریان ملی و بین‌المللی توانسته با اقدام سیاسی دادخواهانه‌ی خود مشروعیت حکومت طالبان را زیر سوال ببرد و حکومت‌های جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.

عمران خان می‌خواهد با استفاده از میانجی‌گری امام‌علی رحمان، جبهه‌ی مقاومت ملی را از اقدام سیاسی دادخواهانه‌اش دچار عقب‌نشینی و… کند، تا زمینه‌ی مشروعیت سیاسی و به رسمیت شناختن کابینه‌ی فعلی طالبان توسط حکومت‌های جهان فراهم شود. واقعیت این است حکومت پاکستان در پی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان نیست. طالبان نیز هیچ نیتی برای تشکیل دولت فراگیر ندارند.

یعقوب یسنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟