عمران خان خواستار مذاکره مستقیم با هند شد

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 63301
هند-پاکستان

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان طی نامه ای به «نارندرا مودی» همتای خود بار دیگر از دهلی نو برای مذاکرات مستقیم جهت رسیدگی به اختلافات میان دو کشور دعوت کرد.

رسانه های پاکستانی روز شنبه گزارش دادند: عمران خان در نامه خود پیروزی حزب نارندارا مودی در انتخابات پارلمانی اخیر در هند و انتخاب مجدد وی به عنوان نخست وزیر را تبریک گفت.

نخست وزیر پاکستان ضمن دعوت مجدد از دولت جدید هند برای ازسرگیری مذاکرات صلح، تاکید کرد: اسلام آباد خواهان گفت وگو با دهلی نو درخصوص تمامی مسائل از جمله کشمیر است.

وی افزود: تنها از طریق مذاکرات می توان برای مردم دو کشور رفاه و توسعه را فراهم کرد و پاکستان برای توسعه منطقه خواهان صلح است.

به گزارش ایرنا، در همین حال «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان نیز طی نامه ای به «جی شانکر» وزیر جدید امور خارجه هند تبریک گفته و اعلام کرد که اسلام آباد در راستای تقویت صلح و ثبات منطقه ای خواهان گفت وگوهای موثر با دهلی نو است.

تمایل دولت اسلام آباد برای بهبود روابط با دهلی نو و ازسرگیری مذاکرات صلح درحالی عنوان می شود که گزارش رسانه های پاکستانی حاکی از نبود برنامه دیدار عمران خان و مودی در حاشیه نشست شانگهای در بیشکک می باشد.

ماه گذشته نیز وزیران امور خارجه پاکستان و هند به عنوان دو کشور همسایه در جنوب آسیا که تنش‌های سیاسی و نظامی اخیر روابط دو کشور را به طور بی سابقه‌ای تحت تأثیر قرار داده، در دیداری در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای برای حل اختلافات ابراز تمایل کردند.

این نخستین دیدار هر چند غیررسمی میان مقام‌های ارشد دولت‌های پاکستان و هند تقریباً پس از گذشت ۳ ماه از نبرد نظامی میان دو کشور پس از حمله تروریستی به نیروهای هندی در منطقه کشمیر در ۲۵ بهمن سال گذشته، محسوب می‌شود.

از سال ۱۹۴۷ که پاکستان به استقلال دست یافت تاکنون سایه تنش‌های سیاسی، دعواهای اطلاعاتی و ناآرامی‌های مرزی میان این کشور و هند هیچ گاه از فضای روابط دو همسایه کنار نرفته و با وجود رفت و آمدهای نسبتاً زیاد مقام‌های عالی دو کشور این دو قدرت اتمی جنوب آسیا هنوز نتوانسته اند راهی برای حل تنش‌هایی که حدود هفت دهه است ادامه دارد، پیدا کنند.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان و تشدید درگیری‌ها میان نیروهای مستقر دو کشور در مرزهای زمینی از جمله تنش‌های های سیاسی-نظامی اخیر میان اسلام آباد و دهلی نو به شمار می‌رود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟