علت تبخال چیست/راههای درمان خانگی تبخال

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80065

حتما تا به حال برای شما هم این سوال پیش آمده که علت تبخال چیست ؟ هنگامی که کابوس دیده اید و یا اینکه دچار استرس ،اضطراب و تب شده اید بلافاصله در اطراف لب و دهان زخم و یا تاول هایی ایجاد شده که آن را تبخال می نامند. در این مطلب به علل ایجاد و درمان های تبخال می پردازیم.

تبخال یکی از شایع ترین بیماری هایی است که افراد بسیاری در بصورت روزمره با آن روبه رو هستند. معمولا تا هنگامی که این بیماری طول دوره درمان خود را طی کند مشکلاتی را برای افراد مبتلا شده به وجود می آورد.

علت وعلائم تبخال چیست ؟

عامل تبخال ویروسی به نام هرپس سیمپیلکس می باشد که این ویروس خود دو نوع HSV1  و HSV2 دارد. این ویروس به وسیله تاول های آبدار و زخم های کوچکی بیشتر در گوشه ای از لب و یا دهان نمایان می شود و امکان دارد در دیگر نقاط بدن نیز ظاهر شود. ویروس تبخال مسری و واگیردار می باشد که از راه بوسیده شدن و یا استفاده از وسایل شخصی افراد مبتلا، به دیگران انتقال می یابد. تبخال اغلب با درد، خارش و سوزش همراه است و مدت زمان بهبودی آن ۵ الی ۷ روز است.

علت تبخال چیست

در بعضی از افراد ممکن است عامل تبخال در بدن به مدت طولانی پنهان بماند و در برخی از افراد در اولین تماس بدن با ویروس علائم و نشانه های بیماری ظاهر نگردد. همچنین باید گفت اغلب این ویروس (HSV1) در اطراف لب و دهان خود را نمایان می کند اما در برخی از افراد تبخال (HSV2) در ناحیه تناسلی و قرنیه شایع می باشد.

باید گفت پس از ورود ویروس و قبل از به وجود آمدن عفونت تبخال عامل این بیماری برای همیشه در سلول های عصبی بدن افراد باقی می ماند و بدن پادتن هایی برعلیه این ویروس نیز می سازد که سبب کنترل این بیماری می شود. در صورت بروز عوامل تشدید آن مانند استرس و اضطراب، کابوس، بیماری هایی که با تب همراه است، قاعدگی، جراحی های دهان و لب و به طور کل هر عاملی که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود، این ویروس را در بدن فعال می کند.

پس از سرایت ویروس به بدن، علائم و نشانه هایی مانند سرماخوردگی شدید در افراد نمایان می شود. اولین نشانه گلو درد شدید است که افراد درموقع عمل بلع با مشکلاتی مواجه می شوند. پس از آن  زخم ها و تاول های که قرمز ، ملتهب و پر از مایع هستند در داخل دهان، لثه ها و روی گونه ها و لب ظاهر می شود که دارای خارش، سوزش و درد است. مایع داخل این تاول ها حامل ویروس هرپس( تبخال) می باشد. در بسیاری از موارد بیمار دچار حالت تهوع، سرگیجه و تب می شود.

راه های درمان تبخال چیست ؟

پس از پاسخ به علت ایجاد تبخال این سوال که، راه های درمان آن چیست پیش می آید. باید گفت اولین قدم برای درمان، پیشگیری از مبتلا و آلوده شدن به این ویروس است. از آنجایی که مصرف داروهای شیمیایی خود باعث بروز مشکلات جدیدی می شود درادامه به معرفی چند راه درمان خانگی موثرمی پردازیم که می توان به پیشگیری و یا کاهش درد و التهاب کمک فراوانی کرد.

ویتامین ها: اولین راه درمان، تغذیه صحیح با مواد مغذی که شامل انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین C، E، بتا کاروتن و روی می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و درنتیجه جلوگیری از شیوع ویروس تبخال می شود.

کمپرس یخ و یا آب گرم: یکی از درمان های موضعی کمپرس یخ و یا آب گرم است بدین صورت که این دو موجب تسکین و کاهش درد تبخال می شود.

سیر، بهترین درمان: سیر با دارا بودن خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی به جلوگیری و درمان آن نیز کمک می کند. سیر را می توان به دو صورت خوراکی و استعمال موضعی استفاده کرد.

روغن درخت چای: یکی دیگر از درمان های موضعی بسیار موثر استفاده از روغن درخت چای می باشد که این روغن دارای خواص ضد درد و ضد التهاب است که شامل ترپنس و فنیلپروپانویید می باشد فعالیت ضد ویروسی دارد.

سرکه سیب: سرکه سیب نیز با داشتن خواص ضد التهاب و ضد عفونی کنندگی به کاهش شیوع این ویروس کمک می کند. سرکه سیب را به دو صورت موضعی و خوراکی می توان استفاده کرد.

روغن نارگیل: از درمان های سریع تبخال می توان به استفاده از روغن نارگیل اشاره کرد که این روغن دارای اسید لوریک می باشد که خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد که اسید لوریک و اسید کاپریک موجود در روغن نارگیل علاوه بر اینها سبب از بین رفتن ویروس تبخال می شود.

ژل آلوئه ورا: آلوئه ورا با داشتن مواد طبیعی و خاصیت ضد درد، ضد التهاب و التیام بخشیدن زخم ها برای جلوگیری از شیوع ویروس تبخال مخصوصا تبخال تناسلی بسیار مفید است.

حفظ آرامش و دوری از استرس: یکی از علت های بروز تبخال داشتن فشارهای عصبی و استرس است. اما راه مبارزه با استرس و کاهش این فشارها چیست ؟ باید گفت با داشتن خواب کافی و انجام فعالیت ها و ورزش هایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند از خودتان مراقبت کنید.

گل همیشه بهار: یکی دیگر از داروهای گیاهی که در درمان تبخال مخصوصا تبخال لب و دهان موثر است گل همیشه بهار می باشد. عصاره این گل دارای خواص ضد ویروسی است که سبب کاهش سوزش و درد تبخال می شود. شستشوی مداوم دهان با عصاره گل همیشه بهار باعث از بین رفتن ویروس و یا کنترل تبخال می شود.

جوش شیرین: از دیگر راه های درمان تبخال استفاده از خمیر جوش شیرین بر روی ضایعات و زخم ها است که موجب خشک شدن و کاهش خارش آن ها می شود.

ریشه شیرین بیان: از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال ریشه شیرین بیان می باشد که با داشتن ماده به نام گلیسیرین خاصیتی ضد التهابی و ضد ویروسی دارد. همچنین این گیاه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که خود راهی برای مبارزه با این ویروس می باشد. این گیاه به دو صورت خوراکی و موضعی قابل استفاده می باشد.