علاقمندی چین برای حل اختلافات بین افغانستان و پاکستان

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 24356

رسانه های پاکستان روز سه شنبه با اعلام این خبر که چین برای میانجی گری برای کمک به حل اختلافات میان پاکستان و افغانستان ابراز تمایل کرده است، از تصمیم پکن برای احیای روند مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان خبردادند.

به گزارش رسانه های پاکستان، دفتر ریاست جمهوری امروز با صدور بیانیه ای رسمی، اعلام کرده است که چین مایل به میانجیگری بین پاکستان و افغانستان و ایجاد مقدمات لازم برای انجام ملاقات هایی میان مقامات دولت های کابل و اسلام آباد است.

براساس این گزارش ها، این نخستین بار است که چین می خواهد میان افغانستان و پاکستان نقش میانجی گر را ایفا کند و در همین راستا، قرار است ‘وانگ یی’ وزیر امور خارجه چین به زودی به کابل سفر کند.

وزیر امور خارجه چین در سفر قریب الوقوع به کابل، قرار است موضوع برگزاری نشست چهارجانبه میان مقاماتی از افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین را مطرح کند. طرح این موضوع پس از شکست مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان، به معنای تلاش پی برای احیای دوباره این روند است.

چین منافع سیاسی-اقتصادی خود در منطقه را در تقویت صلح و ثبات منطقه ای به ویژه رفع کدورت های میان پاکستان و افغانستان و ایجاد ثبات و آرامش در این دو کشور می داند.

چینی ها طرح های اقتصادی مشترک فراوانی را در پاکستان به ارزش دهها میلیارد دلار آغاز کرده اند و برای بهره برداری از آن، بطور طبیعی نیازمند تقویت صلح و ثبات در این کشور هستند. پکن معتقد است با کمک به صلح افغانستان، می توان به بهبود امنیت پاکستان نیز کمک کرد.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟