علائم آبله مرغان چیست؟

  • انتشار: ۱۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76107

آبله مرغان یک بیماری خفیف و مسری است که به وسیله ویروس هرپس‌زوستر به وجود می‌آید. این بیماری شایع است و در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد ولی در کودکان شیوع بیشتری دارد. در ادامه به علائم آبله مرغان و علل آن اشاره می کنیم.

آبله مرغان یکی از بیماری های خطرناک و مسری می‌باشد که هر فرد در طول عمر خود حداقل یک بار به آن مبتلا می‌شود. آبله مرغان بسیار می‌تواند خطرناک باشد.

اما به دلیل اینکه بعد از تولد واکسن آن را تزریق می‌کنند، مقاومت بدن بعد از ابتلا به بیماری بالا می‌رود و مشکلات چندانی ایجاد نمی‌کند. البته عوامل دیگری مانند بارداری و سن بالا می‌تواند در وخیم شدن اوضاع مؤثر باشد.

علائم آبله مرغان

شایع ترین علائم آبله مرغان

علائمی که در ادامه این مطلب می خوانید در کودکان به صورت خفیف اما در بزرگسالان با شدت بیشتری بروز می‌کند:

علائم عمومی

علایم آبله مرغان به صورت عمومی شبیه علائم آنفلوانزا است. علائمی چون، تب، بی‌اشتهایی، سردرد، بی‌حالی و گاها دردهای شکمی که یک الی دو روز قبل از بروز ضایعات پوستی اتفاق می‌افتد. این علائم بیشتر در بزرگ‌ترها دیده می‌شود و تا چهار یا پنج روز باقی می‌ماند.

ضایعات پوستی

از اصلی ترین علائم آبله مرغان را می‌توان ضایعات پوستی که در آغاز روی پوست صورت و سینه ظاهر می شود نام برد. این ضایعات سایر قسمت های بدن را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

ضایعات اولیه آبله مرغان شامل دانه های قرمز رنگ شبیه جوش هستند (ماکولوپاپولهای قرمز). این ضایعات قرمز رنگ شدیدا خارش دارند که در نهایت به وزیکولهایی که دارای مایعی روشن هستند تبدیل می‌شوند.

در یک زمان بر روی پوست می‌توان انواع مختلف این ضایعات را مشاهده کرد. آنها قابل مشاهده بر روی مخاط حلق یا دستگاه تناسلی نیز هستند.

انتقال بیماری

یکی از احتمالات سرایت این بیماری از طریق سیستم و ترشحات تنفسی است. راه دیگر انتقال بیماری، تماس با ضایعات پوستی فرد مبتلا است. انتقال این بیماری در تماس های خانوادگی به میزان ۸۰-۹۰% می‌باشد.

دوره سرایت آبله مرغان ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از بروز ضایعات پوستی شروع می‌شود و تا زمانی که همه وزیکولهای آن خشک شوند و ضایعات تر و آبدار وجود نداشته باشد ادامه دارد.

دوره نهفته بیماری (کمون) بیماری بین ۱۰ تا ۲۱ روز است. اما معمولا ۱۴ تا ۱۷ روز کل دوره بیماری می‌تواند طول بکشد.

عوارض آبله مرغان

آبله مرغان علاوه بر علائمی که ذکر شد، دارای عوارضی نیز هست که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

عفونت پوست

از شایع ترین عوارض آبله مرغان ایجاد عفونت ثانویه باکتریال روی ضایعاتِ ایجاد شده است. علت این عفونت خاراندن پوست و خراشیدگی ناشی از آن است. بعضی اوقات نیز جای تاولی که عفونی باشد باقی می‌ماند.

عفونت ریه

بعد از علائم آبله مرغان می‌توان وخیم ترین عارضه آن را عفونت ریه دانست که می‌تواند افراد بالغ را گرفتار کند. معمولا ۲ تا ۵ روز بعد از اینکه بیماری شروع شد با علایم تنگی نفس، تند شدن تنفس، سرفه و تب ظاهر می‌شود و احتمال دارد سبب نارسایی تنفسی شود.

بیماری زونا

گاهی پس از ظاهر شدن علائم آبله مرغان و عبور از سیر بیماری، ویروس ممکن است به حالت خفته در بدن باقی بماند. این ویروس خفته می‌تواند سال ها بعد با ایجاد بیماری زونا دوباره بیدار شود.

این بیماری به دلیل فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر در رشته عصبی نخاعی ایجاد می‌شود. که با ضایعات پوستی شدید و درد همراه است.

سایر عوارض

تقریبا با همه عوارض و علائم آبله مرغان آشنا شدیم، سایر عوارض آبله مرغان عبارتند از عفونت مغز و یا پرده های آن توسط ویروس واریسلازوستر، التهاب و عفونت قلب، قرنیه، کبد و پانکراس.

سیر بیماری آبله مرغان

کودکان معمولا به صورت خود به خودی ظرف ۷ تا ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کنند. در افراد بزرگسال این مدت بیشتر است و احتمال اینکه عوارض زیادی در آنها بروز کند بیشتر است. بعد از بهبود، فرد برای تمام عمر خود در مقابل این بیماری ایمن است.

علائم آبله مرغان در حاملگی

گاهی به ندرت آبله مرغان مادر باعث بروز سندرم مادرزادی آبله مرغان می‌شود. از علائم آبله مرغان مادرزادی می‌توان به کوچکی سر، مشکلاتی به صورت ناهنجاری در یکی از اندام‌ها، نقص چشم و ضایعات پوستی در زمان تولد اشاره کرد.

هنگامی که مادر طی پنج روز قبل از زایمانش تا ۲ روز بعد از آن به آبله مرغان مبتلا شود، میزان مرگ و میر در نوزادان مبتلا به آبله مرغان بالا می‌رود.

تأثیر بیماری مادر بر جنین

از علائم آبله مرغان در این وضعیت، وزن کم زمان تولد است، حملات تشنج، آب مروارید، عقب ماندگی ذهنی، میکروسفالی جوشگاه‌های سیکارتریس بدن و اندام هستند.

به طور کلی احتمال بین ۲/۰ درصد تا ۵/۲ درصد وجود دارد که بیماری مادر در دوران بارداری باعث بروز ناهنجاری در نوزاد بشود. یعنی بین هزار نفر زن حامله که آبله مرغان گرفته باشند، بین ۲ تا ۲۵ نفر آنها، ممکن است بچه های‌شان با ناهنجاری به دنیا بیاید.

شما اگر تا سن بیست سالگی واکسن آبله مرغان را تزریق کرده باشید و یا اینکه حداقل یکبار آن را تجربه کرده باشید، دیگر نباید نگران ابتلای به آن باشید. زیرا بدن شما به اندازه کافی سلول دفاعی دارد تا اگر دوباره ویروس وارد بدن شد، دفاع کند.

آبله مرغان مادر در هفته‌های آخر بارداری در نوزادانی که مادرشان عفونت این ویروس را دارند و بین ۵ روز قبل و ۲ روز بعد از زایمان علائم آبله مرغان را نشان داده‌اند سندرم واریسلای شدید در نوزاد بروز می‌کند.

پیشگیری

برای پیشگیری از بروز آبله مرغان نوعی واکسن که ضعیف شده واریسلاست و مورد تأیید قرار گرفته ساخته شده است.

این واکسن برای کودکانی که سیستم ایمنی آنها سالم است استفاده می‌شود.

درمان

هدف از درمان آبله مرغان جلوگیری از بروز عوارض این بیماری است. برای این هدف، حمام روزانه با آب ولرم، استفاده از داروهای ضد خارش و گرفتن ناخن‌ها سفارش می‌شود.

اگر کمتر از ۲۴ ساعت از بیماری گذشته باشد درمان با آسیکلوویر، مخصوصا در بیماران بالای ۱۵ سال نیز امکان پذیر است. بیمار اگر تب داشته باشد استعمال استامینوفن هم توصیه می‌شود.

استفاده از آسپرین به هیچ عنوان سفارش نمی‌شود، زیرا امکان دارد این دارو باعث ظهور نوعی آنسفالیت به نام سندرم رای در کودکان دارای عفونت ویروسی شود.