عقل عبرت آموز ما، تعطیل است!

  • انتشار: ۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 72865
روشنفکری

امروز (۶) جدی، سالروزلشکرکشی روس ها در افغانستان است. تجاوز روس ها در افغانستان نه اولین است و نه آخرین. تا افغانستان است و مردم افغان؛ سلسلسه تجاوزها ادامه خواهد داشت. اساسا تاریخ کشور ما جز با “جنگ” غیرقابل تعریف است. مگر غیر این است که بزرگترین شعار و افتخار ما ” غازی” بودن است. ما شوق غازی بودن و مجاهد بودن داریم، دیگران نیز کمک کرده شرایط آن را فراهم می سازند.

همانطور که هرمردمی و کشوری در یک زمینه برازندگی و تشخص دارند، غازی و مجاهدبودن برازندگی و تشخص ما است. اما در عرصه زندگی با عزت، اداره کشور، توجه به فرهنگ و دانش، پرهیز از تعصب و بی عدالتی و…..هیچگونه علاقه و انگیزه ای نداریم. اگر در جمع ما فردی پیدا شود که عقل بخواب رفته ما را بیدار کند، اگر بگوید جهاد فقط تفنگ و کشتن نیست، آموختن علم و هنر هم جهاداست، ….. در پاسخ میگوییم: بیادر از خارج آمدی؟ اینجا افغانستان است. ما شیراستیم، شیر!!!

بنابراین تازمانی که عقل عبرت آموز ما تعطیل باشد، کشیدن جور و پیامدهای تجاوز و بازیچه قرار گرفتن توسط قدرت ها و کشورهای که بیدارند و برنامه دارند، از سرنوشت شوم و محتوم ما جدا نیست؛ و مهم ترین میراث پلیدی است که برای نسل های آینده برجای می گذاریم.

نویسنده: شکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟