عفو بین‌الملل: زنان قربانی خشونت در افغانستان بی‌پناه شده‌اند

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 124809

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی گفته‌است که خدمات ضروری و حفاظتی برای زنان و دختران قربانی خشونت مبتنی بر جنسیت، پس از تسلط طالبان از بین رفته‌ و این زنان رها شده‌اند.

طبق گزارش این سازمان که امروز (دوشنبه، ۱۵ قوس) منتشر شد، با روی کارآمدن طالبان سیستم خدمات حفاظتی از زنان قربانی خشونت فروپاشیده و خانه‌های امن بسته شده‌است. این سازمان طالبان را متهم کرده که بسیاری از خانه‌های امن را غارت و تصاحب کرده‌اند و همچنین در برخی موارد اعضای طالبان کارکنان خانه‌های امن را مورد آزار و اذیت یا تهدید قرار داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین گفته‌است که طالبان زندانیانی را از زندان آزاد کرده‌اند که به جرم خشونت علیه زنان محکوم شده‌‌بودند.

عفو بین‌الملل گفته‌است که در حال حاضر قربانیان خشونت، کارکنان پناهگاه‌ها، وکلا، قضات، مقامات دولتی و سایر افرادی که در خدمات حفاظتی زنان دخیل بودند، اکنون در معرض خطر خشونت و مرگ هستند.

اگنس کالامار؛ دبیر کل عفو بین‌الملل گفت: «زنان و دخترانی که از خشونت مبتنی بر جنسیت بازمانده‌اند اساساً در افغانستان رها شده‌اند…شبکه حمایتی آن‌ها از بین رفته‌است و پناهگاه‌های‌شان ناپدید شده‌است.»

عفو بین‌الملل افزوده که برای محافظت از زنان و دختران در برابر خشونت، طالبان باید اجازه بازگشایی خانه‌های امن و بازگرداندن سایر خدمات حفاظتی برای بازماندگان خشونت و احیای وزارت امور زنان اطمینان دهند.

این سازمان از جامعه بین‌المللی خواسته‌است که بودجه‌ای فوری و درازمدت را برای چنین خدمات حفاظتی فراهم کند و همچنین بازماندگان و ارائه‌دهندگان خدمات را که در معرض خطر قریب‌الوقوع هستند، تخلیه کند.

عفو بین‌الملل همچنین از جهان خواسته‌است که از طالبان بخواهد که به تعهدات خود در قبال زنان و دختران پایبند باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟