عطا محمد نور در یک قدمی عزل / سکوت معنادار داکتر عبدالله

  • انتشار: ۲۶ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: بازار شایعاتتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 34484

بعد از انتشار گزارش هایی مبنی بر برکناری عطا محمد نور والی بلخ از مقامش توسط رهبران حکومت وحدت ملی، اکنون گزارش هایی در دست است که نشان می دهد که رهبران حکومت وحدت ملی، مکتوب عزل آقای نور را امضاء کرده است و انجنیر داوود به جای آقای نور در این پست گماشته خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است رهبران دولت وحدت ملی، اشرف غنی و عبدالله عبدالله هردو خواهان کناره‌گیری آقای نور از ولایت بلخ هستند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور، در واکنش به نشر گزارش‌ها مبنی بر برکناری آقای نور گفته که “تغییر و تبدیل والی‌ها و ماموران حکومت یک امر معمول و عادی است و نباید یک موضوع عادی و معمول را جنبه سیاسی و حیثیتی داد”.

این در حالیست که گفته می شود جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی به مدیران برخی از رسانه ها گفته است که رهبران حکومت وحدت ملی مکتوب عزل آقای نور را امضاء کرده است و به جای وی انجنیر داوود به ولایت بلخ گماشته است.

این خبر در حالی به نشر می رسد که آقای نور از حامیان اصلی داکتر عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود. وی بعد از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری گذشته بارها از عبدالله حمایت کرده بود.

عطا محمد نور یکی از حامیان اصلی عبدالله در انتخابات گذشته بود و کمک های زیادی در کمپین های انتخاباتی عبدالله کرده بود.

سکوت معنا دار و حتی همراهی دکتر عبدالله با رئیس جمهور در خصوص عطا محمد نور، بسیاری  طرفداران او را نسبت به وی بدبین کرده است.

برخی از همراهان آقای عبدالله میگویند اگر قرار باشد وی در رابطه را توطئه های حکومت علیه آقای نور ساکت بماند دست از حمایت وی برخواهند داشت و بعد از این به هیچ از یک تعهدات و قول و قرار های آقای عبدالله نمیتوان اطمینان داشت.

آقای نور حدود پانزده سال می‌شود که به عنوان والی بلخ کار می‌کند. ولایت بلخ در شمال افغانستان به دلایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد و پایگاه اجتماعی آقای نور است.

او رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی نیز است. این حزب در ساختار قدرت دولتی سهم برجسته‌ای دارد. آقای عبدالله هم از اعضای این حزب است. غیر از وزیر خارجه، شماری دیگر از مقام‌های ارشد دولتی هم از اعضای جمعیت اسلامی هستند.

این در حالیست که چند روز قبل هیئتی از حزب جمعیت اسلامی افغانستان به دیدار آقای نور رفته بود و در این دیدار پیام عبدالله و غنی برای استعفای نور بوده است.

محمد اشرف غنی مدتهاست که در توافق با عبدالله عبدالله درصدد برکناری والی ولایت بلخ هستند اما بر اساس توافقنامه حکومت وحدت ملی و نقش حزب جمعیت در این توافقنامه و نیز حمایت های سیاسی و مردمی از والی بلخ آنان تا کنون، استعفا و یا برکناری وی را اعلام نکرده اند.

حلقات قدرتمند سیاسی در افغانستان، با برکناری استادعطا ار ولایت بلخ اعلام مخالفت کرده و حکومت را متهم به تک روی و انحصارگری در کشور می کنند.

از طرف دیگر، اشرف غنی به برخی مراکز نظامی جهت برخورد با اعتراضات مردمی، دستور آماده باش داده است.

چند ماه قبل آقای نور با دو رهبر ناراضی و منتقد دیگر آقای غنی یعنی عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور که از ماه‌ها پیش در ترکیه به‌سر می‌برد و محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائی ائتلافی را تحت نان ائتلاف ملی نجات افغانستان تشکیل دادند.

آنها در ۹ سرطان در آنکارا، پایتخت ترکیه، “ائتلاف ملی برای نجات افغانستان” را تشکیل دادند. آنها با صدور اعلامیه‌ای، ضمن اعلام تشکیل این ائتلاف، آقای غنی را به “قانون‌شکنی، اقدامات فراقانونی و اعمال سلیقه‌های شخصی” متهم کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟