عضویت چهار نماینده در مجلس نمایندگان به حالت تعلیق در آمد

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: پارلمانتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 20753

بعد از اعلام روز دوشنبه پارلمان مبنی بر تعلیق عضویت، نمایندگانی که 20 روز متواتر غیرحاضر باشند، امروز (چهارشنبه) عضویت چهار عضو مجلس(احمد بهزاد، فرشته انوری، پروین درانی و بشیراحمد تینج) به علت 20 روز غیرحاضری پی هم تعلیق شد.

هیات اداری مجلس نمایندگان افغانستان روز دوشنبه (۲۱ حمل) اعلام کرده بود که هرگاه هر عضو این مجلس به گونه‌ی متواتر ۲۰ روز غیر حاضر باشد، نخست امتیاز‌هایش قطع و سپس وظیفه‌اش معلق می‌شود.

عبدالقادر زازی، دبیر مجلس نمایندگان گفته بود که هیات اداری به تمام کمیسیون‌های مجلس مکتوب فرستاده است تا  در قدم نخست معاش و امتیازهای وکیلان غیر حاضر قطع شود در صورتی که غیر حاضری یک عضو مجلس ۲۰ روز دوام یابد، وظیفه‌اش معلق ‌شود.”

بر اساس یافته‌های سال ۱۳۹۵ موسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) که حدود یک ماه پیش نشر شده بود، اوسط غیرحاضری نمایندگان در جلسه‌های عمومی پارلمان ۵۱ درصد و از مجلس سنا ۴۵ درصد بوده است.

این نهاد همچنین گفته بود که در بخش رسیدگی به مشکل‌های مردم و معضل‌ حوزه‌های رای دهی، شورای ملی کشور پیشرفت خوبی نداشته است.

موضوع غیر حاضری عضوهای مجلس نمایندگان از اوایل ایجاد این مجلس به از سقوط رژیم طالبان، وجود داشت. بارها به دلیل نبود عضوهای مجلس شماری از جلسه‌ها دایر نشده است.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان در سال ۱۳۹۲ خورشیدی خواستار معرفی نام وکیلان غیر حاضر به رسانه‌ها و مردم شده بودند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟