عصای حضرت موسی (ع) و پاسخ به چند پرسش مهم!

  • انتشار: ۲ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75308

شاید معروف‌ترین جمله‌ای که در مورد عصای حضرت موسی (ع) شنیده باشید، تبدیل شدن آن به مار برای باطل کردن سحر و جادوی جادوگرانی باشد که فرعون برای مبارزه با حضرت موسی(ع) کرایه کرده بود، باشد.

عصای حضرت موسی (ع) یکی از معجزات حضرت موسی علیه السلام می‌باشد که به دستور خدا به اژدها(مار بزرگ) تبدیل می‌شد. برای درک بهتر ویژگی‌های عصای حضرت موسی(ع) همین بس که بدانید خداوند به موسی(علیه‌السلام) فرمود: «چه چیزی در دست راست توست، موسی(علیه‌السلام) جواب داد: این عصای من است که با آن برگ درختان را برای گوسفندان می‌تکانم، بر آن تکیه می‌زنم و گاهی برخی دیگر از نیازمندی‌ها را با آن رفع می‌کنم.»

در این گفت‌وگوی خداوند با حضرت موسی(علیه‌السلام) می‌توان گفت که منظور خداوند از عصای حضرت موسی(ع) جنس عصا نیست و تبدیل شدن آن به اژدها به دستور خداوند که اعجاز بزرگی است می‌باشد.

با ما در خواندن این مطلب همراه شوید با عصای حضرت موسی(علیه‌السلام) و معجزات آن آشنا شوید.

معجزات عصای حضرت موسی (علیه‌السلام)

عصای حضرت موسی(علیه‌السلام) علاوه بر تبدیل شدن به اژدها به دستور خداوند، چندین معجزه دیگر نیز دارد که در روایات قرآنی به آنها اشاره شده‌است؛ آیه ۳۱ سوره قصص به مار شدن عصای هنگام مبعوث شدن حضرت موسی(ع) به پیامبری اشاره شده‌است، در آیه ۳۲ شوره شعراء داستان تبدیل شدن عصا به اژدها نزد فرعون آمده‌است، در سوره بقره آیه ۶۰ سخن از زدن عصا به دریا و باز شدن راه برای نجات قوم بنی‌اسرائیل اشاره شده‌است. همچنین در سوره شعراء، آیه‌های ۴۵ و ۴۶ درباره بلعیدن سحرجادوگران توسط عصای موسی(علیه‌السلام) سخن به میان آمده‌است.

عصای حضرت موسی

جنس عصا

درباره جنس عصای حضرت موسی(علیه‌السلام) نیز روایات و داستان‌هایی از بزرگان دینی نقل شده‌است: در کتب فریقین مطالبی در مورد جنس، نام و ویژگی‌های حضرت موسی(علیه‌السلام) ذکر شده‌است. امام محمد باقر(ع) فرمود: «عصای موسی(ع) را حضرت آدم از بهشت به زمین آورد و جنس آن از درخت عوسج بهشتی(شبیه درخت انار) می‌باشد.» امام صادق(ع) نیز در حدیثی فرموده‌اند: «عصای موسی چوبی بود از درخت بهشتی مُورد.»

بر اساس یک داستان دیگر، حضرت شعیب(ع) به موسی فرمود: داخل خانه شده و یک عصا بردارد. موسی(ع) داخل شد در این هنگام  عصای حضرت نوح و ابراهیم(ع) حرکت کردند و در دستان موسی(علیه‌السلام) قرار گرفتند. حضرت  موسی(علیه‌السلام) عصا را نزد شعیب(ع) آورد. شعیب(ع) فرمود: این عصا را برگردان و عصای دیگری انتخاب کن. حضرت موسی عصا را بازگرداند و در میان عصاهای دیگر گذاشت و همین که خواست یک عصای دیگر بردارد بازهم همان عصا حرکت کرد و در دستان موسی قرار گرفت. این اتفاق تا سه مرتبه تکرار شد. شعیب(ع) چون این ماجرا را دید به حضرت موسی(ع) گفت این عصا را بردار و ببر چون خدا ان را مخصوص تو قرار داده‌است.

عصای حضرت موسی نزد امامان شیعه است

در کنار معجزات عصای حضرت موسی(علیه‌السلام) دانستن مطالبی در مورد سرنوشت این عصا نیز مهم به نظر می‌رسد. براساس برخی روایات دینی این عصا از میراث‌های نبوت است. امام محمد باقر(ع) در این مورد می‌فرمایند: «عصای موسی یادگاری از حضرت آدم(ع) بود که به شعیب رسیده بود و پس از آن از شعیب به موسی رسیده و هم اکنون نزد ماست.»

امام محمد باقر(ع) در ادامه می‌فرمایند: « در این نزدیکی آنرا دیده‌ام؛ سبز بود مانند روزی که از درخت بریده شده باشد. وقتی با آن سخن می‌گویی، حرف می‌زند.»

براساس این حدیث از امام محمد باقر(ع) عصای حضرت موسی(ع) برای حضرت مهدی(علیه‌السلام)، قائم آل محمد(ص)، مهیا شده و حضرت مهدی با آن عصا آنچه حضرت موسی انجام داده را انجام خواهد داد.

حضرت موسی از جمله شخصیت‌های مقدسی است که علاوه بر قرآن در کتاب مقدس نیز ذکر شده‌است؛ پیروان ادیان سامی بر این باورند که حضرت موسی(ع) از پیامبران بزرگ است. براساس روایات سنتی این دین‌ها، حضرت موسی قوم بنی‌اسرائیل را از مصر خارج ساخته‌است. به گفته‌ی آنان حضرت موسی عصایی داشت که با اذن خدا با آن معجزاتی انجام می‌داد.

از سویی هم گفته‌ می‌شود عصای حضرت موسی(علیه‌السلام) اکنون در یکی از موزه‌های ترکیه نگهداری می‌شود.

معجزه شکافتن دریا توسط حضرت موسی و برخی تأییدات

شکافته شدن دریای سرخ توسط حضرت موسی(ع) با استفاده از عصا به عنوان یکی از معجزات کلان آن حضرت که داستان آن به تفصیل در تورات آمده توسط برخی دانشمندان هم تأیید شده‌است.

این دانشمندان می‌گویند از نظر  علمی و طبیعی وقوع چنین رویدادی امکان پذیر است.  

کارل دروز، رهبر یک گروه تحقیقاتی از مرکز ملی تحقیقات جوی (NCAR) در ایالت کلورادوی آمریکا این پدیده را امکان پذیر می‌داند و تأکید می‌کند که دریای سرخ دو نیم نشده باشد.

آقای دروز یک نمونه کامپیوتری از منطقه دلتای نیل که در نزدیکی دریای سرخ قرار دارد تهیه کرد.

وی دریافت که اگر شرایط باد مساعد باشد، منطقه کم عمقی که در نزدیکی پورت سعید قرار دارد می‌تواند خشک شود.

گفته می شود هنگام خشک شدن موقت این مکان که دریاچه تانیس نام دارد، مردم می‌توانند از آن عبور کنند.

آقای دروز اولین کسی نیست که بین این منطقه و داستان معجزه موسی که در تورات آمده است، ارتباطی دیده است. در قرن نوزدهم نیز یکی از ژنرال‌های ارتش بریتانیا گزارش داد که این رویداد را به چشم خود دیده‌است. براساس گفته‌های در طول شب بادی از سمت شرق وزید و روز بعد که از خواب بیدار شد از دیدن اینکه دریاچه به طور کلی از بین رفته و در گل و لای باقی مانده از آن مردم در حال رفت و آمد بودند، بسیار حیرت زده شده است.

اینک مطمئن هستم که از دانستن نکات مفید در مورد عصای حضرت موسی(علیه‌السلام) خوشحال شده‌اید چون می‌دانید که این عصا یک عصای ساده نیست؛ این عصا چیزی است که از پیامبران پیشین به وی به ارث رسید و پس از حضرت موسی(علیه‌السلام) نیز به امان شیعه رسیده‌است. این درحالی‌ست که براساس برخی اسناد عصای حضرت موسی در موزه‌ای در ترکیه نگهداری می‌شود. پیرو حدیثی از حضرت علی(ع) و حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) این عصا هم اکنون نزد حضرت مهدی(عج) می‌باشد. حضرت مهدی موعود(عج) با استفاده از این عصا همان کارهایی را خواهد کرد که حضرت موسی در زمان خودش  انجام داد: بلعیدن سحر و جادوی ساحران و دو نیم کردن آب دریا برای نجات قوم بین‌اسرائیل